Hjelp! er det noe galt med gullfisken?!

Gullfisken min virker veldig dårlig nå
han bor i en liten fiskebolle (har akvarium men det lekker så kan ikke bruke det må silikoneres først) han har sluttet å spise og flyter ved vannkanten på en merklig måte hodet peker rett opp og halen rett ned. har ikke noe vanntester eller noen form for rensing
jeg og familien fikk fisken veldig uventet det var en lite gjennomtenkt gave/premie så vi var langt i fra klar for noen fisk
når han kom hjem hadde vi han i den posen han kom i fra dyrebutikken da følgte jeg instruksene som stod på posen ga han litt og litt vann i ca 30 min med ti minutter mellom hver gang slik det stod på posen at man skulle så det kan vel ikke være derfor?
han har ikke noe pynt i bollen
en gang så jeg noe rart hang fra rompa(aner ikke hva det kalles på "akvariespråket") en slags lang veldig tynn "tråd" som var 4-6 cm lang som hang fast selv når han svømte rundt det var så vidt jeg så den etter jeg så den ble han dårligere og fikk mindere matlyst
har skiftet vann to ganger daglig de tre siste dagene ellers en gang har hatt han siden fredag 23 april
jeg skal prøve å skaffe meg testere snart

Kan noen svare, for fiskens skyld?
(vet dette ikke er bra skrevet men håper du forstår hva jeg mener)
hei

Ja det er ikke lett med fisk i starten. Og i allefall ikke når det ikke var planlagt heller da.

har ikke gullfisk selv men jeg vil tro den er syk grunnet en indre parasitt eller noe sånt.

Dette kan andre svare deg mye bedre på.

Eller pga forholdene den lever i?

Jeg ville levert den tilbake til dyrebutikken i morgen, om den lever da. Forhåpentligvis har de et ledig karantenekar med stabil temperatur og verdier, og kan behandle den med medisinen den trenger.
Eller pga forholdene den lever i?

Jeg ville levert den tilbake til dyrebutikken i morgen, om den lever da. Forhåpentligvis har de et ledig karantenekar med stabil temperatur og verdier, og kan behandle den med medisinen den trenger.
--------------------------------------------------------------------------

kan det gå at jeg setter den i en vaskebøtte (da får den bedere plass)
det spørs nok om buttikken vil ha en syk fisk tilbake(vet ikke jeg så mye om det men) å som jeg nevnte så var dette en gave/premie så jeg vet ikke hvor den ble kjøpt vist det ikke går å gi den til buttikken selvom da
Jeg vet ikke om det vil ha noe for seg å flytte fisken, men må bare si at du ikke kan bruke en av husets vaskebøtte til det iallefall, hvis du ikke visste det. De kan fort inneholde rester av vaskemidler og diverse kjemikalier, så det er viktig at du i såfall bruker en bøtte som kun er brukt til akvarie, ikke noe annet.

Skal du gi den tilbake, bør du ta kontakt med de som ga bort fisken for å få høre hvor den ble skaffet. Tips gjerne om å ikke gi vekk levende dyr uten planlegging med mottaker, slik at liknende ikke skjer i fremtiden=)

Jeg vet ikke om det vil ha noe for seg å flytte fisken, men må bare si at du ikke kan bruke en av husets vaskebøtte til det iallefall, hvis du ikke visste det. De kan fort inneholde rester av vaskemidler og diverse kjemikalier, så det er viktig at du i såfall bruker en bøtte som kun er brukt til akvarie, ikke noe annet.

Skal du gi den tilbake, bør du ta kontakt med de som ga bort fisken for å få høre hvor den ble skaffet. Tips gjerne om å ikke gi vekk levende dyr uten planlegging med mottaker, slik at liknende ikke skjer i fremtiden=)
---------------------------------------------------------------------------------------

ok jeg setter den ikke i bøtta
så du mener det er bedere at den står der den står nå enn å sette den i noe større er det for at den ikke skal bli stressa eller en helt annen grunn??
nå har vi fått en plante i akvariet han virker littegrann kvikkere nå (eller så bare innbiler jeg meg det) får se ossen det går i morra om han lever
vi skal silikonere akvariet i kveld siden nå har vi fått akvariesilikon
Nå er fisken død han hadde så kort liv ååå stakar men det værste er at jeg ikke visste hvorfor han døde åå jeg har så dårlig samvittighet for han nå men han flyter akkuratt som før han døde med hodet opp og halen ned stakkar liten skulle avlivd han med en gang han ble dårlig stakkar lille fisken min som aldri fikk prøve seg i akvariet snufs ;'( :"( :"( )"; )"':
bedre lykke neste gang...
Det er mye lettere å få det til om dere har større akvarie (helst over 100l for nybegynnere, jo større jo lettere), skikkelig pumpe, varmekolbe, planter, osv.. Samtidig som dere velger fisk som passer til størrelsen på akvariet, vannverdiene deres og slike ting.

Anbefaler disse artiklene, spesielt viktig er den første:
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859
http://akvaforum.no/text.cfm?id=2078
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1685
http://akvaforum.no/text.cfm?id=1954



Det blir mye gøyere å drive på med akvariefisk når man setter seg inn i hva fiskene trenger.

Jeg er vel gjerne erfaren nybegynner, og det jeg nå har gjort er å teste vannet før det kom fisk oppi. Testet og fant ut hvilke verdier vannet hadde, slik at jeg da kunne velge fisk som passet til mitt springvann. Det blir enklere for meg, for da slipper jeg å tilsette forskjellige ting i vannet for å få korrekte verdier for fisken jeg har.

Du får kjøpt vanntester i nettbutikker, jeg anbefaler det virkelig.

Her på basen kan du da søke etter fisk som passer størrelsen på ditt akvarium og dine vannverdier.




Om du ser på profilen til gullfisken:
http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6286

Så ser du at den blir over en halv meter. Den trenger minimum 200 liter for å trives, så en bolle er langt fra bra nok for denne fisken. Du kunne jo ikke vite dette, dyrebutikker anbefaler jo ofte gullfisk til bolle, men nå vet du det til en annen gang.
Takk til alle som ga meg svar håper også noen vet hva som var galt som kan gi meg svar
Mine idèer:
Jeg kan ikke fortelle deg akkurat hva som gjorde at han fløt rundt som han gjorde, men noen av mine tanker kan jeg gi deg

Noen ting (kanskje en blanding av alle) som kan ha gjort at han oppførte seg rart og døde:
1. Stress. Flyttingen fra butikk og hjem til dere er ganske slitsom for fisk.
2. At han kanskje lå for lenge i posen før dere fikk han ut i bollen.
3. For liten bolle uten noen steder han kunne gjemme seg bort.
4. Ingen oksygen (luft).
5. Flakfôr kan gjøre at gullfisk får luft i magen, og forstyrre balansen.
6. En sykdom som påvirker svømmeblæren.


Den tråden du så henge ut fra baken hans var mest sannsynlig bæsj
Hvis man gir gullfisk for mye mat eller de har fått en sykdom som påvirker tarmfunksjonen kan man se sånne laaaaange tråder med bæsj hengende ut fra rumpen.

Jeg tror du skal kunne lage et kjempefint akvarium til den neste fisken din! Les så mye du orker her på akvaforum, så kommer ting til å gå mye bedre neste gang

Tusen takk for alle svar vil gjerne høre mange flere
Anette Trandem
det var en lite gjennomtenkt gave/premie så vi var langt i fra klar for noen fisk


Jeg hadde håpet at vi i Norge var kommet litt lenger enn som så.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap