Spørsmål ang kickstart av filter i nytt akvariet

Jeg kjøpte meg nytt akvariet idag. (120L) Har puttet oppi sand og satt inn planter.

Jeg har et fluval plus 3 filter jeg har brukt tidligere i et annet akvariet. Men det har ikke vært igang på en måneds tid. Men det har ligget i vann avslått etter att jeg tok det ut av akvariet det ble brukt i.

Vil det fortsatt være bakterier i filteret når det kun har ligget avslått i vann? Og kan jeg bruke dette i det nye akvariet for såkalt "kickstart" for så og sette inn noen fisker? Eller anbefaler dere att jeg renser filterert og lar dette gå en måneds tid før jeg har oppi fisk?

På forhånd takk.
Inaktiv bruker
Tror nok du står på "bar bakke"...
... når det gjelder filterbakterier fra et filter som ikke har vært i gang på en måned. Så du står vel på bar bakke etter min mening, dessverre. Du har ingen venner eller kjente du kan få filterguffe fra da?
Har mange venner der jeg kommer fra men har flyttet til Krsand så her kjenner jeg ikke så veldig mange akvarister. Enda..

Så du anbefaler meg rett og slett og rengjøre filteret jeg snakker om helt for så og sette det i akvariet og la det gå i en mnd tid før jeg putter oppi fisk? Veit alt om nitritt og sånne ting og orker ikke enda en runde med vannbytter.

Eller kan jeg la det ligge igjen litt guffe i håp om att det er noen bakterier som jeg kan dra litt nytte av?
Inaktiv bruker
Ville rengjort filteret grundig og begynt på fresh. Kjedelig å vente men er et ork med masse vannbytter om man får nitritt osv. Kanskje du kan få litt filterguffe fra en akvariebutikk, eller kanskje noen via lokal akvarieklubb?
Kjører du til vennesla, 15 min nord for kr.sand kan du få filterguffe av meg
Geiren
Kjører du til vennesla, 15 min nord for kr.sand kan du få filterguffe av meg ;)


Det hadde jo vært helt knall hvis jeg kunne det. Jeg sender deg en privat mld.
Tilfeldig bekjentskap
© Marita Ekdahl
Reklame for plussmedlemskap