Hvor mye fisk i akvariet kan/bør jeg ha?

Jeg har nå:
4 kuhlii
9 kardinaltetra
5 eplesnegler (brigisii, ikke kjempeeplesnegle)

Har et 60 liters Juwel-kar.

Er dette for mye fisk?
Hvis ikke. Hvilke arter passer godt sammen med de fiskene jeg har?
Jeg synes ikke det er for mye fisk.

I min 60 liter har jeg:
3 Kuhlii-ål
1 Kampfisk
8 Svart fantomtetra
1 Ancistrus sp.

Vet ikke hvilke vannverdier du har i akvariet ditt? Dersom jeg tar utgangspunkt i vannverdiene som Kardinaltetra og Kuhlii trives best med, så kan jo en kampfisk eller to honningguramier være aktuelt.
Jeg har pH 7
dH 2
gH 5
Temperatur: 25 *C

Jeg har bra med planter. Og godt med gjemmesteder.

Takk for svar. Det er mulig at det er litt for mye strøm i vannet for kampfisk. Men det er jo veldig pene fisker.
Det er snodig hvor forskjellig folk ser på ting.

Hvis det er 60 literen i profilen din du snakker om nå, så ville ikke jeg akkurat beskrevet det som "bra med planter" og "godt med gjemmesteder".
For meg så det ganske nakent og spartansk ut, faktisk, og slett ikke mange steder å gjemme seg. Under trerota muligens, men det er alt.

Man ser jo tvers gjennom karet ditt fra alle sider, bakglasset er fullt synlig.
Jeg har lagt til javamose, algekule, steiner, catappablader som kuhliiene kan gjemme seg under. Det er to huler som ikke vises på bildet. Jeg har bestilt flere planter. Treroten helt bak til venstre har også flere markspiste "tuneller" som ålene ser ut til å like. Den falske trerota på midten har også flere adskilte huler. Men det er lite gjemmesteder for tetraene, så det skal ordnes.

Men jeg er ganske ny i akvarieverden (3-4 uker). Min tolkning vil derfor være på grunnlag av min ekstremt korte erfaring. Og det er mulig at jeg ordla meg feil. Jeg tar gjerne imot tips om hvordan jeg bør innrede karet.
milo83
Jeg har nå: 4 kuhlii 9 kardinaltetra 5 eplesnegler (brigisii, ikke kjempeeplesnegle) Har et 60 liters Juwel-kar. Er dette for mye fisk? Hvis ikke. Hvilke arter passer godt sammen med de fiskene jeg har?


Du kan godt ha rundt 20 kardinaler i dette karet; det har god filtrering. Kanskje noen øksefisk? 4-5 stk? Jeg kjenner ikke godt til kuhlii, så jeg vet ikke om de tar mye plass, krever territorie el.l., men om de er fredelige og holder seg for seg selv kan du jo prøve på noen corydoras, forutsatt at du har sand som bunnlag? En gjeng på en 7-10 stk. bør gå greit.
I stedet for flere arter, ville jeg og hatt flere av kardinaltetraene, og også flere kuhlii-åler da disse liker seg i stim. Kanskje 4-5 kuhliier til? Ellers er karet ikke overfyllt, men det kan fort se rotete ut med mange arter i et lite kar. Men det finner du jo ut av selv
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap