Hjelp fort! palettciklide agresjon

hei, jeg har en juwel lido 120, der går det et leksparr med paletteciklider, de har fått yngel som er ca 1 uke gamle nå, men plutserlig begyner mora å jage noe jævlig på faren! hva skal jeg gjorde, jeg har ikke noe annet karr enn en 30L BiOrb. han legger seg bare opp til innsuget for pumpa, da lar mora han være i fred :S kan noen forrt hjelpe meg!
Da det ikke er enormt med plass i 120l bør du ha mye gjemmeplasser i karet av form i planter huler osv så fisken kan komme seg vekk å ikke bli stresset.
Men det er ikke unormalt at de jager hverandre, spesielt etter lek. det roer seg nok ned med tiden, bare pass på at den kan gjemme seg godt bort som sagt.
er dette første gang de har et kull? isåfall må du skille foreldrene eller yngelen når yngelen er frittsvømmende. ellers dreper foreldrene hverandre. iallefall etter min erfaring. klarte såvitt å berge hunnen min sist. dette sier noen bare skjer når de er uerfarne
akvariet har 7 planter en rot og 2 kokosnøtthuler.
har nå sett at hannen har fått rifter i halen, men nå lar jenta han være i fred, jeg trodde han hadde blir drept i løpet av skole dagen, men han hadd gjemt seg i en kookøsnøtt hule, som hunne ikke kommer inn i, fordi den har veldig liten åpning.

jeg har bare evt. en 30L BiORb å putte en av de i, og de størrelsen de er synes jeg det er værre enn å la han gjemme seg i en kokosnøtthule.

Noen andre syns punkter? jeg prøver ikke å få yngel på de, så kan en murlighet være å sette ynglene i 30L?
Tror du roter litt med kjønnene, paletthannen er som regel mye større enn hunnen - så det er nok han som jager i tilfelle, det er ikke så uvanlig og går seg som regel til av seg selv.
nei, hannen er mye lengre, jeg vet hvem hannen er...

jenta kommer seg ikke inn i hule fordi hune er for tykk, fordi han legger seg på siden og glir inn! hannen jagde på jenta før de fikk egg, hvorfor er hun så agresiv, er det skillsmiss på gang ?
Hørtes da rart ut at hannen kommer seg inn og ikke hu. hos meg er det stikk motsatt, dama, som er aldri så tjukk kommer seg inn i et lite hull, men ikke hannen da han er dobbelt så stor. men har to damer, den andre vil de ha minst mulig med, å jager henne enormt hvis hun kommer for nærme, men hu har funnet seg en rolig hule å klarer seg fint da hun gjemmer seg når det blir for ille. slenger med et spørsmål jeg og med det samme. er paletter et par forever, eller kan hannen finne på å gå videre til hu andre? hvis ikke vil jeg igroen gi henne bort så hu kan gjøre det hu er skapt for, nemlig å formere seg mest mulig
Hanner kan finne på å bytte. Min byttet etter hver gang hunnene yngelt. Ga bort den ene hoa. Og etter at de ynglet den gangen begynte hoa å hannen å krangle. Flyttet hoa og yngelen i et eget kar, og da yngelen var blitt mer individualister flyttet jeg hoa tilbake.

De ciklidene som jeg har opplevd å danne værende par, og passe på ungene som hauker, er sebraciklider.
nå får jeg plutseligt 3 hanner til i morgen, ei vennine som har hatt 3 hanner, men de spiste vist opp alt av småfisk hos hu.. blir spennende, men liker ikke at det er overvekt med hanner, vil helst hatt flere huer pr hann. må vel kanskje gi 2 bort da? har ikke all verden med plass heller synes jeg.
legg ut bilder av de, da er det lettere å hjelpe.

kan vær at hannen er mindre en hunnen, og fa vil somregel hunnen jage rundt på den lille hannen.

men når paletthunnen er større en hannen pleier hun ikke å legge eg med en liten han.

høres litt rart ut, trodde det var hannen som sommregel passet yngel mest.
Rune Jacobsen
nå får jeg plutseligt 3 hanner til i morgen, ei vennine som har hatt 3 hanner, men de spiste vist opp alt av småfisk hos hu.. blir spennende, men liker ikke at det er overvekt med hanner, vil helst hatt flere huer pr hann. må vel kanskje gi 2 bort da? har ikke all verden med plass heller synes jeg.


Hvis du setter inn fremmede hanner til en palettehann som går med yngel, da ber du om kjempe trøbbel. Dvs. hvis du ikke har et stort nok kar med mange gjemmeplasser.

Det kommer til å ende med dødsfall.
Paletthunner vil ikke ta en han som partner før han er betydelig større enn seg selv vanligvis.
hjelper ikke å legge ut bilder, jeg kan forskjellen på gutt og jente palettciklide.
hannen ER større en jenta.
det er mora som gjør yngel pleien for øyeblikket, men faren har gjort det mya han også før Dama gikk PMS :S
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap