Oi, oi, "liten" krise i 240l....

De siste par ukene har fiskene mine dødd en etter en. Har mista 3-4 black molly, 2 værål, 1 L306 og nå snart 1 øksefisk. Jeg skjønner ikke hva det er. Har skjekka ph, gh, kh, nitritt, nitrat, ammoniakk og alle verdiene er fine. Fiskene viser ingen tegn på symptomer før ca 1 døgn før de dør. da svømmer de på skakke, så dør de. Kan uregelmessig bruk av luftepumpe være årsaken? Det er det eneste nye jeg har innført i akvariet siden dette begynte å skje. Har den på om natta, og slår den av når jeg er er hjemme på dagtid, pga. jeg synes den bråker en del.
Tok en skikkelig rengjøring i dag. Virker som om sandsneglene mine dør... Ligger bare igjen tomme skall med hull. Kommer kanskje av for lav ga/kh?
Vel jeg rydda litt også, og tok ut en hule, rista den godt for å få ut småtassene som var inni der. Den hadde nå ligget på gulvet i ca 3timer og da jeg skulle flytte den nå, hører jeg en lyd derfra. Tror dere ikke En stor viftereke hadde klamra seg fast inni der, og ligget 3 timer uten vann!!! Fikk den fort i akvariet. lå på ryggen i et halvt minutt mens jeg så den bobla litt, så spratt den opp og sprang og gjemte seg. Tror dere starkaren kommer til å klare seg? Huff det var fælt.

Ble et langt innlegg det her, men nå er det lenge siden sist jeg har posta noe.. :P Håper noen kan hjelpe meg med svar på mysteriet.
Hvis du hadde publisert målingene dine av vannkvaliteten, hadde det vært enklere å hjelpe deg.

Ellers så kan jeg si at jeg selv har opplevd dødsfall på grunn av luftepumpe. Fiskene så ikke boblene når lyset var avslått og svømte rett inn i strømmen. De døde av dette Nå bruker jeg ikke luftepumper i mine akvarium utenom hvis jeg bruker medisin som senker oksygennivået i akvariet, og ALDRI om natten.


Skal vi se....
Kh 3
Gh 3
No2: lys gul (tetra dråpetest)
Ph: 6
ammoniakk: på nr.2 av de lyseste (jbl dråpetest)
Huff, ble litt surrete det her når jeg ikke har målenhetene men....

Tror jeg skal slå av den luftepumpa jeg. Hatt akvariet i et halvt år uten en eneste død fisk, så innfører jeg den og de dør en etter en...... Trodde det skulle være bra for de jeg..... Har en luftepumpe i 110l med ancistrus og der yngler de som bare juling og lever opp. Men den står på hele døgnet...
Hva mener du med "luftpumpe"? Er dette ei luftpumpe med bruse stein eller et innvendig filter med diffusor?
Jeg har en juwel rio 240l med sånn innebygd pumpe og filter. Det jeg mener med luftepumpe (*litt flau*) er sånn Tetratec greie med brusestein... :P
Er litt på tynn is, men:
Når du har såpass lav PH-buffer (GH), så vil carbondioksidnivået påvirke PH'n din i stor grad.
Når du bruker luftepumpe "lufter" du ut co2 og tilsetter 02 istendenfor, og dermed vil PH'en svinge. Det KAN være dette som gjør at du opplever fiskedød. Du kan mao trygt ha litt høyere GH, også mtp sneglene. Nå vet jeg ikke om den andre fisken din krever så lav GH da, men det kan jeg nesten ikke tenke meg...
Regner med at noen andre kan korrigere meg, eller støtte meg på dette.
Du kan jo iogforseg teste dette selv med å måle PH på forskjellige tider av døgnet, natt og morgen foreksempel...
det stemmer Nils, er en slik pumpe, bare en litt større brusestein. Og Tusj, du er helt sikkert inne på noe, jeg har ikke greie på slikt. Har slått av pumpa nå i alle fall, får se om de slutter å dø da. De har jo trives som fisken i vannet med disse verdiene før den pumpa kom
GH er lett å regulere opp da, om du vil fortsette å bruke pumpa, men det er jo strengt tatt ikke nødvendig med en slik pumpe i normale tilstander..
nei, tydligvis ikke.... De levde jo helt fint før. Jeg tenkte litt ekstra oksygen ville være godt for de.... :/
Kh ikke gh
Det er Kh som bufrer PH. Ikke GH. Greit å vite om man skal bruke tilsetninger som endrer verdiene
Hvis jeg øker kh, kan jeg da bruke pumpa? eller bør man aldri bruke sånn pumpe av og på.... bør den alltid være konstant?
Jeg bruker selv kun luftpumpe ved medisinering. Den trenger normalt ikke å stå på konstant. Synes det virker litt uvanlig at en luftpumpe skal føre til dødsfall. PHèn skal droppe rimelig kraftig for at dødsfall skall inntreffe. Men hvis du mistenker at denne er årsaken til dødsfallene er det bare å skru den av, så ser du kjapt om det bedrer seg. Jeg hadde ihvertfall prøvd det før jeg hadde begynt å tukle med vannverdiene.
Det med oksygen og pH-svigninger kan også ta livet av fisk, så er helt rett at man må passe på dette.

Du trenger ikke ha på luftepumpa hele tiden. Det kan du bestemme slik som du selv vil.
Bare ha i tankene at for sterk luftstrøm kan ta livet av fiskene. Hadde ikke ventil som regulerte luftstrømmen, så pumpa sto på maks hele tia:P

"Man lærer av sine feil, og av og til andre også"



Ph-svingninger (spesiellt nedover) kan være skadelig ja. Men da skal de være ganske så store og over kort tid. Ikke glem at rask reduksjon av PH ofte er en trigger til lek. Og da snakker man om dropper på opptil 2-3. At en luftpumpe skal forårsake dette stiller jeg meg litt tvilende til. Et kraftig overdimensjonert filter kan i noen tilfeller blåse fisken vegg-i-mellom. Men en luftpumpe som avgir en meget begrenset loddrett strøm vil normalt ikke være et problem. Fisken bruker ikke øyne for å lokalisere dette området. Den kjenner vibrasjoner og strømninger på helt andre måter og lenge før den svømmer inn i en slik strøm.

Men som sagt; skru av luftpumpa og se om det hjelper
luftepumpa ble skrudd av i går. Den øksefisken som var skakk er død, ser ikke tegn hos noen av de andre enda, så får håpe dette gjør susen. Resten ser friske og raske ut enn så lenge... Hvis noen har en annen teori, så luft den gjerne :P
Men er det noen som har noen formening om den starkars viftereka som lå 3 timer uten vann? tror dere den overlever, siden den "kvikna til" når jeg fikk den oppi vannet igjen?
aquadilla
luftepumpa ble skrudd av i går. Den øksefisken som var skakk er død, ser ikke tegn hos noen av de andre enda, så får håpe dette gjør susen. Resten ser friske og raske ut enn så lenge... Hvis noen har en annen teori, så luft den gjerne :P Men er det noen som har noen formening om den starkars viftereka som lå 3 timer uten vann?[B] tror dere den overlever, siden den "kvikna til" når jeg fikk den oppi vannet igjen[/B]?


Det vil vel ingen kunne gi svar på. Men om den er frisk og rask om ei uke, så har det vel gått bra
ser han er inni ei ny hule og vifter, så han lever i alle fall enda. Helt utrolig hvis det går bra!!! Da tåler de jammen meg mye! Har forresten fått 10 glødebåndstetra i krisekaret mitt.... (ja, vet det er dumt å skaffe nye fisk i et sånt kar) men de ser i alle fall ut til å stortrives. Leker så egga spruter inni der....
hadde bare lyst til å fortelle de som måtte være interesserte, at den store fiskedøden stoppa da jeg slo av luftepumpa for godt.
Hm, blir jo skeptisk til luftpumpe jeg da.....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap