Trenger hjelp med oppsett av brukt akvarium og tilbehør.

hei har kjøp et 100L akvarie men nå er spørsmålet hvordan man overfører fiskene på en skånsom måte hvis man tar deres sand, pumpen, varmekolben og det 25L vannet jeg har i akvariet nå.
da får de jo noen av bakteriene sine går det bra?
Ja hvis du tar med pumpen, så skal det gå bra. Har du kjøpt ny pumpe, så skal denne gå med den gamle i 4 uker før den er ferdig innkjørt.
tenkte og bruke den gamle pumpen,sanden, varmekolben og vannet men blir 80 nytt vann da og 20 liter fra deres akvarie
Høres helt greit ut
Vet ikke hvor stor pumpe du har, men hvis du skal ha flere fisker er det jo lurt å få ei pumpe som klarer den stor belastningen. Helst ei som det står er beregnet for et 200liters akvarium.
De fleste pumper er underdimensjonerte, og holder bare til akvarium som er halvparten av det det står de skal klare.
nei er nok en liten pumpe men nå er de i det nye karet sitt og jeg fikk en utvendig pumpe med men tør ikke hive den oppi pga den er ikke bakterier nok i den da kan de dø nei har kun 4 små fisker men må ha mer sand og planter men varmekolben er vell heller ikke riktig da?
Den nye pumpen kan gå ilag med den gamle, sånn at du etter 4 uker kan fjerne den gamle og bare ha den nye utvendige. Er det som er lurest.
men er dette en utvenndig pumpe og de andre 2 bildene er det jeg har i akvariet mitt nå
Spiller ingen rolle! Ha begge to på i 4 uker før du bare går over til å bare bruke den utvendige.
ja et problem vi fant ikke ut av monteringen av den den var ikke montert så jeg fatter ikke dette?
og jeg fant noe bruksannvisninger på nettet men fattet det ikke? det er en fluval 203?
ja et problem vi fant ikke ut av monteringen av den den var ikke montert så jeg fatter ikke dette?
og jeg fant noe bruksannvisninger på nettet men fattet det ikke? det er en fluval 203?
Ja det er en fluval 203. På bildene ser det ut som pumpen er montert og at det bare er til å montere slangene på. og sjekk om pakningen mellom toppen og pumpehuset er der og ikkje er gammel og sprukket.
Husk å sjekk at pumpen er tett med at du fyller den med vann (gjør gjerne dette ute), fyll og en bøtte med vann som du setter slagnene nedi så prøver du å starte den.
Her er link til montering.
Ikke bli fristet til å kjøpe masse fisk før den utvendige pumpa er innkjørt.
Masse fisk trenger masse bakterier.

Du kan og stikke innom en dyrebutikk og få hjelp der om du fortsatt ikke sku få til monteringa.
kaN NOEN VEILEDE MEG VIDERE PÅ DENNE PUMPA FATTER IKKE HVA MER SOM SKAL PÅ HVOR?
DETTE ER EN FLUVAL 203 UTVENNDIG PUMPE
Ingen kan vite kva du ikkje får til, då du ikkje forklarar nokon ting.

Det ser ut som om du har gjort alt riktig, du må berre sette på rør til innsug og utsprut.
hvis du ser på bildet er så mye deler igjen så er derfor jeg lurer da?
Det er mange delar pga at du ska kunne sette innsug og utsprut opp på forskjellige måtar.

Du må feste på eit rør på "suge" slangen og putte på den gittertingen for å hindre at fisk blir sugd inn i pumpa.

Så må du feste eit rør/slange på utspruten.

Trikset er at begge slangane er oppi karet, eller så blir karet fort tomt. Så lenge du klarer dette, er det urelevant om du har gjort ting "riktig" sålenge pumpa sug vatn og pumper tilbake i akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap