För fri dag?

Er det lurt å ha förfri dager, f.eks ikkje gir fiskane mat i ein dag?
de tar hvertfall ikke skadet av det for å si det sånn
Egentlig vet jeg ikke hvorfor den myten har oppstått, at det skal være "bra" å ikke få noe å spise... det er etter min mening feil.
De dør ikke av å ha en fôringsfri dag, for å si det sånn, men det er ikke noen vits å legge det inn som fast opplegg hver uke. Hvorfor det egentlig? De har det bedre om de får maten sin. Så sant man ikke er av typen som overfôrer noe grassalt, da...

Er man veldig stressa og har dårlig tid en dag, så kan man godt droppe og gi fôr til fiskene den dagen, dersom det ikke passer.
Jeg syns bare ikke noe om å skulle sette det tåpelig opplegget i system. Å sulte dem på fast basis i den tro at det er sunt!??? Det er IKKE SUNT å gå sulten, slik mange synes å tro at faste er, men det er ikke skadelig om det skjer en dag en sjelden gang i blant.
Har man dårlig tid a ikke har tid til å fore, Så fòrer man med tørrfor.. Altså Vanlig bokse mat. ikke frossent. Det må da alle ha tid til.. Det tar jo bare 3 sekunder.. Boksen står som regel rett ved akvariet å det jo bare til å skru av korken å drysse litt oppi karet.. :P

Nei skjønner ikke helt det fòr fri greiene jeg heller.. Mange mener det er sunt for hunder og men jeg tror ikke det er sunt for noen å la vær å spise en dag.. ikke hunder og ikke fisker og ikke mennesker.. Ikke for noen..

Men at folk over fòrer .. jepp det tror jeg ikke er så veldig uvanlig..
Jeg har heller ikke forfri dag. Men passer på å gi så mye at de spiser opp med en gang. Har vært litt redd for at jeg gir for lite, men fisken legger på seg, spesielt nå etter jeg har startet med frossenfor daglig.

Jeg mater mine ca tre ganger daglig, en gang tørrfor, så frossenfor, og den siste blir enten tørrfor frossen eller tablett.



Mon tro om det med foringsfri dag har kommet grunnet at mange overforer, og at man da får en dag mindre med mye mat, slik at ikke man så fort får forgiftning, osv..
Ikke fôrfri dag nei. Fôrer opptil flere ganger om dagen, men ikke mer enn at de eter opp hver gang!
Jeg legger ofte inn én fôr-fri dag i uken, men det betyr ikke at fiskene ikke får i seg noe mat den dagen.

I et velplantet akvarium er det mye snacks å finne for fiskene, og jeg synes det er greit at de "renser" opp litt i alger og planarier/nematoder en gang i blandt. Alle har godt av å jobbe litt for føden innimellom...

Jeg legger også, ved behov, inn en såkalt 'snegledag' hvor jeg ikke fôrer med noe annet enn snegler knust mot akvarieglasset.

I malawi karet, hvor det ikke er planter eller snegler, fôrer jeg hver dag uten unntak.
mona o
Egentlig vet jeg ikke hvorfor den myten har oppstått, at det skal være "bra" å ikke få noe å spise... det er etter min mening feil. De dør ikke av å ha en fôringsfri dag, for å si det sånn, men det er ikke noen vits å legge det inn som fast opplegg hver uke. Hvorfor det egentlig? De har det bedre om de får maten sin. Så sant man ikke er av typen som overfôrer noe grassalt, da... Er man veldig stressa og har dårlig tid en dag, så kan man godt droppe og gi fôr til fiskene den dagen, dersom det ikke passer. Jeg syns bare ikke noe om å skulle sette det tåpelig opplegget i system. Å sulte dem på fast basis i den tro at det er sunt!??? Det er IKKE SUNT å gå sulten, slik mange synes å tro at faste er, men det er ikke skadelig om det skjer [I]en dag en sjelden gang i blant.[/I]


Hvis jeg skal tolke undertegnede i for og foringsrutiner under akvarieskolen i artikler her på akvaforum.no riktig så skal det være sunt og har foringsfrie dager.. Så jeg vet ikke hva som er riktig eller galt her jeg? Det er jo så mange forskjellige meninger her inne på dette forumet att man til tider blir mer usikker etter man han spurt om noe man lurer på eller på forhånd.. Verdensmestere er det iallefall nok av..

Sitat fra artikelen jeg viser til:

"De fleste fisker kan faktisk klare seg fint i ukesvis uten mat! Å ha et par fóringsfrie dager i uka er bare sunt for fiskene, med mindre det dreier seg om yngel eller andre spesielle forhold."
Kriz 85
[ Hvis jeg skal tolke undertegnede i for og foringsrutiner under akvarieskolen i artikler her på akvaforum.no riktig så skal det være sunt og har foringsfrie dager.. Så jeg vet ikke hva som er riktig eller galt her jeg? Det er jo så mange forskjellige meninger her inne på dette forumet att man til tider blir mer usikker etter man han spurt om noe man lurer på eller på forhånd.. Verdensmestere er det iallefall nok av.. ;) Sitat fra artikelen jeg viser til: "De fleste fisker kan faktisk klare seg fint i ukesvis uten mat! Å ha et par fóringsfrie dager i uka er bare sunt for fiskene, med mindre det dreier seg om yngel eller andre spesielle forhold."




Skal til dels være enig med deg i flere ting her som er nevnt. En kan få mange forskjellige svar og meninger om en og samme tingen og det kan gjøre en litt forvirra. Noen har erfaringer med den fisken og andre med andre fisk og derfor blir det forskjellige svar fra forskjellige erfaringer. En sjelden gang har jeg for fri dag, men kan vel telle dem på ei hånd i løpet av året da jeg er hjemme. Sommerferien er jeg som regel borte 1-1,5 uker og har ikke foringshjelp og derfor blir fiskene uten mat den perioden. Jeg tenker som så at det er bedre å være uten for og beholde fiskene enn å ha andre som feilforer. Ja da... en kan lage posjoner til feriehjelpen, men har valgt min måte. Det har gått bra og det ser ikke ut til at fiskene har lidd noen nød...
Det finnes som nevnt tidligere i tråden en del som kan spises foruten for i karene. Dessuten er karene rene og pene når jeg kommer hjem. Kanskje noe mer yngel også enn når jeg reiste.

Verdensmestere er det iallefall nok av.. Ja det er det overalt........
det var ein artikkel her inne som gjør slik at eg begynte å lure om det var lurt med ein förfri dag
Tilfeldig bekjentskap
© Atle Rønning
Reklame for plussmedlemskap