Størrelse

jeg har nå hatt 4 gullfisk slørhaler i et akvarium på 17 liter.
de har vært på det samme stadiet angående størrelsen heletiden og jeg lurer på om andre fisk er slike også?

som feks sølv hai eller scalarer, går det ant å ha de i et 110 liters akvarium?

min far hadde to sølvhaier i et 100 liters kar (er litt usikekr når det gjelder størrelsen på karret) og de hadde samme størrelsen i nesten 2 år til de døde av at de hoppet ut av vannet -.-

Man bør ikke ha gullfisker i er så lite kar i det hele tatt.. Ikke en gang 1 gullfisk.. Det er altfor liten plass til fisk oppi der..

Hvis du stikker inn på basen å søker opp de fiskene du lurer på og ser på anbefalt størrelse på akvarie så ser du att det er dyreplageri og ha gullfisker i boller o.l

Sølv hai skal du vertfall ikke ha i ett 100 liters kar.. hadde du no hatt 5000 liter så skulle jeg ikke sagt så mye..
Bente-Bent
Man bør ikke ha gullfisker i er så lite kar i det hele tatt.. Ikke en gang 1 gullfisk.. Det er altfor liten plass til fisk oppi der.. Hvis du stikker inn på basen å søker opp de fiskene du lurer på og ser på anbefalt størrelse på akvarie så ser du att det er dyreplageri og ha gullfisker i boller o.l Sølv hai skal du vertfall ikke ha i ett 100 liters kar.. hadde du no hatt 5000 liter så skulle jeg ikke sagt så mye..


gullfiskene skal bli gitt bort snart så det er jeg klar over.

men spørsmålet er..... slutter fiskene å vokse hvis de har lite karr?
det ser sånn ut utvendig på fiskene ja. Men faktumet er ofte at dem ikke slutter og vokse inni. Altså blir fisker som bor i for små kar sprengt innvendig. det heter noe spesielt men husker ikke navnet.

Jeg hadde praktbotia`er, men når jeg lærte om dette så ga jeg dem fort bort.
Det heter stunting.

Å ha sølvhai i et så lite kar som 110 liter, går sikkert fint om du har bare 1.
Men denne fisken trives i stim, og vil ha flere individer å være sammen med.

Å ha 5 stk i et 110 liters kar vil da bli for mye fisk dessverre.
Morten Olsen
men spørsmålet er..... slutter fiskene å vokse hvis de har lite karr?

Det er ikke akvariestørrelsen. Fiskene hadde vokst uansett akvariestørrelse, hvis deres andre basisbehov var møtt.

Feil og næringsfattig, dårlig kosthold får dem til å slutte og vokse.
Overopphopning av avfallsstoffer i vannet (bl.a. nitrat) virker veksthemmende, og fisk vokser dårligere når det er skittent vann f.eks. pga manglende vannbytter og overfôring.
om man ser i basen så står det fra 720 på Balantiocheilos melanopterus. Og fra 1500 på Hexanematichthys seemanni . Så jeg ville ikke anbefalt å ha sølvhai i ett 100 liters kar uansett..
ok.

men hvilke fisker er fine å ha i et 110 liters karr da? (helst litt godt utvalg)
Morten Olsen
ok. men hvilke fisker er fine å ha i et 110 liters karr da? (helst litt godt utvalg)


Kardinaltetra
Ancistrus sp. oppdrettsvariant
Et par gurami eller ciklider
kuhliiåler

+ at det finnes masse spennende der ute.
Se i fiskebasen, så finner du mange tips
ja, men fiskebasen sier ikke om hvilke fisker som ikke går med diverse andre fisker -.-
Den gjør det til en hvis grad. Første bud er å velge fisk som trenger samme vannverdier, og samme temperatur.

Når du har funnet deg en del fisk du liker og som skal ha samme vannverdier og temperatur, så kan du lage en ny tråd her inne, der du skriver opp listen med fisk.

Så kan du få hjelp med å plukke ut fisk fra den listen som kan leve sammen, og som det er plass til i akvariet ditt.


Jeg anbefaler deg å kjøpe noe måleutstyr og måle vannet i springen din. Da kan du plukke ut fisk som passer til ditt springvann, så slipper du å måtte tilsette diverse saker i vannet. Dette er mye enklere for nybegynnere
greit D
takk for hjelpen D
setter stor pris på den D
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap