Oppstart nytt akvarium

Hei.

Noen spørsmål angående oppstart av nytt selskapsakvarium:

Har kjøpt et 115 ltr akvarium som jeg ikke skal fylle før nytt stuegulv er lagt og siden det snart er sommerferie tenkte jeg å vente til etter ferien. Men leser at akvariet bør stå rundt 4 uker for at filter skal få sine "riktige" bakterier før man har i fisk og lurer derfor på:
*Kan jeg fylle i vann og dekorere samt plante og så reise på ferie i 2 uker? Eller må man bytte vann og teste vannkvaliteten ukentlig de første ukene før fisken flytter inn?

* Har et flott stort hvitt skjell som hadde vært en fin dekorasjon samt bolig for fisk som liker huler. Men siden det er hvitt avgir det kanskje mye kalk?

* Hadde med en vannprøve til en dyrebutikk med stort akvariumssortiment og de målte brønnvannet vårt til en GH på 13 og PH på 7.
GH er vel en smule høyt for mange av de typiske selskapsfiskene jeg kunne tenke meg ( som neontetra o.l.)
Men har lest at levendefødende fisk liker hardere vann( har det ikke lett for å bli litt for mange fisk etterhvert hvis man har flere av denne sorten?

Hvilken type sand /grus passer best i et selskapsakvarie?

Hadde et lignende akvarie for noen år siden,men da kjøpte jeg brukt med fisk og det hele og hadde med minst 70% av vannet som var i og de fiskene ble flere år gamle( scalaren ble over 7 år og den likte ikke så godt noen av nykommerne,så jeg fikk ikke prøvd ut veldig mange "egne" fisk de 4 årene jeg hadde det) Ellers var det er veldig enkelt akvarie å stelle den gangen.
Da bodde jeg i Oslo hvor vannkvaliteten er mye bløtere,så da hadde jeg i GHsalt ved vannbytter for å øke hardheten.

Naboen har saltfilter til sitt brønnvann og tenkte å måle det for å se om jeg kan få vann med lavere GH.

Takk for svar.
Stemmer det at det bør stå helst 4uke uten fisk.
Vet det er mange som tilsetter div midler før å få ha fisk i fortere.
Men i veldig mange av di tilfellene går det galt.
Beste er å ha tolmodighet å vente.

Bare du å plante å fyll i vann å dra på ferie i 2uke.
Skifter ikke vann under innkjøringsperioden.

Ang det skjellet så har eg ikke noe svar på det.

Hvilken type sand du skal ha burde du nesten se det litt ann med tanke på hvilken fisk du skal ha.

Skal du f.eks ha Corydoras så bør du helst ha fin sand, da di roter i sanden med snuten. Å da er ikke småstein det beste. Og heller ikke skarpe gjenstander i sanda.

Da har jeg svart på det jeg vet noe om . så får andre svare på resten. Lykke til.
Å reise fra akvariet under innkjøring er ikke noe problem.

Skjellet vet jeg ikke. Men du kan jo kjøpe en GH test, legge det i vann og måle vannet før og etter at skjellet har ligget der en stund for å se om GH endres.

Rent personlig ville jeg ikke hatt levendefødere som guppy, molly og platy. Har hatt det og de drar ofte med seg parasitter.

Men det er jo mange andre fine arter som liker hardt vann. Ciklider f.eks.

Jeg ville valgt sand. Det gir deg større muligheter når det gjelder valg av fisk. Men ikke altfor fin, den fyker rundt overalt, gjør det vanskelig å slamsuge og kan øke sjansen for blågrønnalger, fordi bunnen blir for kompakt. Selv liker jeg sand som er 0,8-1,2 mm.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap