Problem med gromsete vann

Har et 125 liters akvarium som har vært i drift i ca 16 dager. Jeg har problemer med "gromsete" vann. (hvit tåkete\gråaktig)

Har ublåsningen noe og si på hvor bra filtreringen er? Jeg hadde den på minimum først. Men har nå satt den på litt kraftigere for og bryte vannlinjen for og slippe protein hinne og få tilstrekelig oksygen i vannet. Det blir jo mer groms jo krafigere utblåsningen er noe som er logisk, men tenker filteret tar inn mer groms jo mer groms det er i karet?

Har forresten fluval 3 plus innvendig filter.

Til opplysning tar jeg vannbyter og slamsuging minst 1 gang i uken 1\3 bruker da 5ml aquasafe pr 10l vann ved bytter pga klor som det vistnok er litt av i vannet her uten att jeg er helt sikker på dette.
Tok også kickstart på filteret med guffe fra et annet akvarium.
Det kom naturlig nok mye groms i akvariumet da men jeg fikk sugd opp det meste som ble igjen dagen etterpå. Vannet var helt klart et par uker etter dette. Mulig dette er urelevant men tar med det meste i håp om att noen kan gi meg et svar på hva det kan være eller hva jeg kan gjøre?

Vannverdier i karet er pr idag:

ph: ca 7
gh: 5-6
nitritt: 0

4 planter, 1 trerot og grus i bånn.


Håper noen kan hjelpe meg og finne ut hva som kan være problemet og evt hva jeg kan gjøre?
Inaktiv bruker
Hei!

Har du snegler? Som feks. eplesnegler...? Har også hatt dette problemet med hvit-aktig vann.... Det kan du lett få hvis sneglene blir foret masse! Bakteriene i avføringen til sneglene er mat for noe som heter infusoer (correct me, if I'm wrong) Gi dem litt mindre mat og det vil kanskje ordne seg...

Hvilken sand har du?

Har du røtter?

MvhErik
Jeg har ingen snelger nei. Men har sett en bitteliten snegle aktig ting på glasset en gang. Men trur dette er pest snegle som har vært på plantene.
Har en trerot også.

Jeg har grus. Hvis du tar en kikk på min profil så er det akvariumet jeg ha registrert der. Der ser du grusen samt roten.
Inaktiv bruker
Kan det være roten som avgir farge? Lot du den ligge en stund i vann før du puttet den oppi akvariet? Ofte gir røter fra seg masse farge!

Erik
Hva slags filtermateriale har du inni filteret ditt da? Har du det originale filtermaterialet som fulgte med?
Erik Silgjerd
Kan det være roten som avgir farge? Lot du den ligge en stund i vann før du puttet den oppi akvariet? Ofte gir røter fra seg masse farge! Erik


Jeg har hatt roten i et annet akvarium tidligere så nei jeg lot den ikke ligge. Tok den bare under rennende vann og skrubbet den litt.

Mulig jeg kan koke roten og att det hjelper hvis det er den som er problemet?
mona o
Hva slags filtermateriale har du inni filteret ditt da? Har du det originale filtermaterialet som fulgte med?


Jeg har det orginale hvite filtermateriale som fulgte med ja. Synes dette så greit ut i forhold til mange andre jeg har sett som pleier og følge med..

Men hvis du mistenker att det kan være grunnen så kom gjerne med tips til annet matreielet som kan brukes og som ikke gjør att vannet blir hvit.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap