Black ghost og elefantfisk

KAN man ha de sammen i et 320-liters kar,med mange gjemmesteder...?? har fått mye rart til å fungere før...
Hvor langt er karrer ditt? Black ghost blir en halv meter lang.

Jeg har selv vurdert disse til mitt 540 kar. Det jeg kom frem til, var at BGen ble for stor da jeg også har andre fisk som blir store med tiden.
Elefantfisken har jeg slått ifra meg, for slik jeg skjønner på norske og utenlandske nettsider, dør disse som fluer. Noe slik som sommerfuglciklider; de fleste dør etter kort tid....

Jeg ville ikke blandet disse i et 320 kar, men om jeg ville prøvd disse, så hadde jeg gått for 1 BG eller 3 elefanter.
Black ghost er skikkelig kule, men de blir store raskt. Min vokste fra 4-5 til over 20 cm på litt over et år.

Om du velger en slik, så må du belage deg på å omplassere den når det har gått et par år (gjerne 2 år +/-, avhengig av hvilken mat den får og hvor godt den trives). Da vil ditt akvarium være for lite for denne fisken. Som voksent individ trenger den minst 720 liter og 2 meter langt akvarium.


Da jeg hadde denne hadde jeg mye røtter i akvariet, og flere "soner". Den bodde under den ene roten. Var fredlig og snill, kunne spise fra hånden min om jeg hadde noe godt. Etterhvert ble den større og begynnte å forsyne seg av de andre beboerne i karet, dessuten var den alt for stor for mitt akvarium, så jeg gav den bort.

Jeg kjøpte fisken som helt nybegynner, og ble fortalt av dem i butikken at den ikke trengte så stor plass. Hadde jeg visst bedre og lest om fisken på forhånd, så hadde jeg aldri kjøpt den. Men man lærer så lenge man lever, og nå sjekker jeg alltid opp både planter og fisk før jeg kjøper dem. Personlig ser jeg ikke poenget med å kjøpe fisk som skal ha andre vannverdier, temperaturer eller større plass enn det man selv kan tilby.


Om du velger å holde kun en BG, så vil masse gjemmesteder og mørke områder i karet og røtter være et must. Den setter veldig stor pris på dette.
elefantfisker dør som fluer da det er lite info om dem og skal man først ha dem må man legge akvariet til rette for dem, de er ikke tilpassingsdyktige.

ville gått for minimum 5 elefantfisker, har dårlig erfaring med å holde mindre, da elefantfisker sloss seg mellom i gruppa.
og viktig å velge sånn noenlunde samme størrelse, min lille elefantfisk ble mobbbed til døde da den var så liten i forhold til de andre

black gost har jeg liten erfaring med annet en at den blir svær, fort! så elefantfisker kan du ha i flere år i en 320L.

det er begge kjempe flotte fisker =))
Sitat akvaforum.no;
"Den bruker et elektrisk organ for å lokalisere byttet sitt og må ikke holdes sammen med andre fisk med slikt organ, som f.eks. Black Ghost."


Men igjen, her er jo meningene innad og utad i landet vårt veldig forskjellige...
Sparesset
Sitat akvaforum.no; [I]"Den bruker et elektrisk organ for å lokalisere byttet sitt og må ikke holdes sammen med andre fisk med slikt organ, som f.eks. Black Ghost." [/I] Men igjen, her er jo meningene innad og utad i landet vårt veldig forskjellige...


Akkurat den der vil jeg ta med en klype salt ja. Meningene er VELDIG delte.
Elefantfisk trives best sammen med flere hevdes det.

Men om disse artene trives sammen, er ikke sikkert. Ikke med tanke på el.organet, men fordi de kommer i veien for hverandre, og er skye.

ja,står at man ikke kan ha flere med samme organ,men man kan jo ha flere elefantfisker,så hvorfor ikke black ghost..? hva er egentlig problemet..?
>-@ Golden Nugget
ja,står at man ikke kan ha flere med samme organ,men man kan jo ha flere elefantfisker,så hvorfor ikke black ghost..? hva er egentlig problemet..?


Jeg er ikke så sikker på at det er noe problem.

Du kommer aldri til å finne et fasitsvar på dette spm., rett og slett fordi det ikke er en enighet om dette.

Men jeg hadde ikke orket å prøve uansett. Elefanter er visstnok vanskelige å holde, og jeg tror en BG sammen med dem blir stressende og en "sikker død".

Men er sikkert mange som har disse sammen, men spørs om du får høre om det her inne på forumet..

Søk litt på utenlandske forum, så finner du kanskje mer om akkurat dette der.
man kan jo ha flere Black gost i et kar og flere elefantfisker i et kar, men det sies at man ikke kan holde black gost og elefantfisker sammen.

jeg tror så lenge man har mange nok gjemmeplasser(og stort nok kar) kan man holde de sammen, da både elefantfisker pg black gost gjemmer seg når den ikke gidder "prate" mer igjennom det elektriske organet, gjemmeplassene må da være slik at de dekker hele fisken og har 2 utganger.

black gost vokser mye raskere og blir større en elefantfiskene da, vet ikke om det ha noe å si.
jeg har et 320-liters kar,med mange gjemmesteder,og endel planter..tror du det vil holde...?
men jeg liker å få til det som ikke så mange andre får til..:P har du noen linker til slike forum..?
Jeg synes nå kanskje akvariet er litt for lite for å kunne huse BG.
De blir stoooooreee...
Du kan sikkert ha de sammen, jeg tror egentlig ikke det er noe problem, min erfaring er at BG er "snille" rovfisker, de plager ikke andre fisk, og bryr seg mest med seg selv, mine BG er kjempeopptatt av hverandre, og ikke så veldig interessert i andre fisker.

Det at de forstyrrer hverandres "elektriske organ" mener jeg er bare pisspreik, forskere har dokumentert at de kan kommunisere med impulsene, og de yngler jo i naturen, så jeg mener at de trygt kan gå flere sammen, eneste problemet med BG er at om du holder flere sammen kan de store gutta fort plage den som blir minst, ved å ta all maten fra han.
>-@ Golden Nugget
jeg har et 320-liters kar,med mange gjemmesteder,og endel planter..tror du det vil holde...?


Akvariet ditt er for lite til Black Ghost, så det vil ikke holde.
Men det er stort nok til elefantfisk, så denne arten kan du holde, men ikke begge to.


Du kan nok holde flere elefantfisk i en 320 liters tank. Om du går inn for å legge til rette for denne fisken, så tror jeg helt sikkert at du vil få det til Så jeg ville satset på noen elefantfisk om jeg var deg.

I denne tråden har jeg lagt en link til en tråd i et dansk forum, der jeg fant mye inf om elefantfisken.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap