Bakterier fra akvarievann?

Inaktiv bruker
Jeg lurer på om vi mennesker kan få skadelige bakterier/virus i oss via akvarievannet og bli syke av det? Siden det er så mange "gode" bakterier for fiskene der, er disse også gode for mennesket?
Inaktiv bruker
Nei...
Nei, hvis det hadde vært farlig å få i seg akvarievann så hadde nok jeg falt død om for lenge siden! Er ikke noe giftig med det så lenge du ikke sitter og tygger på filter vatten... =))
Plussmedlem
I teorien vil jeg nok si ja, vi kan bli smittet gjennom akvarievann. Men dette vil nok bety at vannkilden hvor akvarievannet er hentet fra bærer denne smitten. Og med moderne målemetoder og vannrensing så er det så godt som umulig å bli sjuk av akvarievann.
Filterbakterier er harmløse og vil ikke forårsake sykdom i mennesker.
jeg har svelget en del akvarie vann opp igjennom leve tiden min. Selv før jeg fikk eget akvarium for mamma hadde når jeg bodde hos henne og jeg hjalp til med vannbyttene og div.
Og den måten det ble gjordt på da var som jeg gjør det nå.
Ved og suge opp vann i slangen til det nesten nådde enden jeg satt med i munn,
en og annen gang kom det litt for fort.
Det samme hender meg nå og ca 20 ganger i året.

Jeg har aldri blitt syk av noe som helst når jeg har drevet med akvariene. selv om jeg har både stukket og skrapet meg på gjenstander i akvariene.

Så nei jeg tror ikke du trenger bekymre deg for det.
Inaktiv bruker
Takk for svar! Jeg har lurt på dette for jeg har følt meg svimmel og hatt diare i et par måneder nå og jeg styrer jo oppi akvarievannet ganske mye om dagene siden jeg har en flokk ivrige elfenbenciklidyngel Og det er jo så moro å mate dem for hånd og prøve å få dem litt tamme. Men, da er det nok noe annet. Jeg hadde tette slanger og drev på og blåste ut gørr der også i flere uker. Nå har jeg endelig fått kjøpt en slangebørste så ting ble litt lettere etter det. Slipper å blåse ut guffen av slangene
Embla Ofelia
Jeg lurer på om vi mennesker kan få skadelige bakterier/virus i oss via akvarievannet og bli syke av det? Siden det er så mange "gode" bakterier for fiskene der, er disse også gode for mennesket?

Tvilsomt. Vi har syre i magesekken, etsende syre, og det tar knekken på mye, slik det er ment å gjøre. Vi tåler mer enn du tror
Jeg har aldri blitt syk av de "uhellene" jeg har hatt når jeg har vært en brøkdel av et sekund for treg med å fjerne slangen fra munnen når jeg skal starte slamsugingsslangen Men jeg føler meg litt kvalm ved tanken på det, og spytter og harker og hoster noe innmari etterpå :p Hehe.

Og det du sier med "gode bakterier i vannet"; det er feil. Det er ikke i vannet de gode bakteriene sitter for det meste. Det er i filteret og bunnlaget.
Det verste som kan skje er vel infeksjoner i åpne sår hvis du har sykdom i akvariet... Men da må du nok så og si få et ferskt sår som du nærmest rensker i akvarievann der det går syke fisker med sopp eller infeksjoner av noe slag. Vannet eller bakteriene i akvariet i seg selv kan nok ikke gjøre noe skade for oss mennesker. Kun ved sære sykdomstilfeller og situasjoner, og selv det er så sjeldent at du ikke trenger å bekymre deg...

Det eneste av sykdom eller reaksjoner som skjer en gang i blant, er vel allergiske reaksjoner ved fysisk berøring av røde mygglarver
Personlig ville jeg ikke ha valgt å starte heverten med "suge-metoden". Det finnes jo andre like enkle metoder for å få igang en hevert, så hvorfor utsette magen for akvarievann? Kan ikke tenke meg at man kan få i seg noe livstruende, men jeg kan heller ikke tenke meg at det er sunt å drikke akvarievann.. Legionella kan finnes i et akvarie, men for å få i seg dette må vannet pustes inn som tåkedråper. Og det skjer vel ikke så ofte. Fisketub. er vel også ekstremt skjeldent, men hvis man først får bakterien i ett åpent sår kan det bli smertefullt hvis det ikke behandles. Uff og huff..
Jeg har ikke så lang erfaring, men har erfart at eksemen min blir veldig hissig hvis jeg er i akvarievannet uten hansker. Mye hissigere enn i vanlig kranvann. Så nå har jeg dyrlegehansker opp til skuldra, kjøpt på Felleskjøpet
Jeg bruker også slike handsker, pga at jeg får eksem på lillefingeren hvis jeg har hendene for mye i akvarievann. Slet lenge med det før jeg begynte å bruke handsker, men nå er det helt borte.

Har kjøpt handskene hos en veterinær, men nå skal jeg dra å se etter de på felleskjøpet. Visste ikke at de hadde slike der, så takk for tipset!
Inaktiv bruker
mona o
[ Og det du sier med "gode bakterier i vannet"; det er feil. Det er ikke i vannet de gode bakteriene sitter for det meste. Det er i filteret og bunnlaget.

Ok, ja jeg skjønner jo egentlig det da, at bakteriene finnes i filteret
Men, når du sier bunnlaget, mener du at de gode bakteriene danner seg i bunnen/sanden av akvariet? Betyr det at man ikke skal slamsuge så ofte?
Det er klart det er både "gode" og mindre gode bakterier i akvarievannet. Selv om de "gode" hovedsaklig finnes i filteret vil de forekomme i hele vannmassen. Grunnen til at jeg skriver "gode" er at selv om de er gode i akvariet er de nødvendigvis ikke helsefremmende for mennesker. En bakterie som garantert finnes i akvarievann er e-coli sammen med mange andre tarmbakterier som tydeligvis ikke er skadelig for fiskene men igjen vet vi ikke hviken effekt de har for oss. Så min anbefaling vil være å ikke drikke/smake på akvarievannet.
Jeg skjønner ikke hvorfor så mange skal suge på slangen for å få vannet til å renne..

Det finnes jo enklere å rensligere måter å få det til uten at ansiktet får være i nærheten av akvariet vannet.. Jeg setter bare slagen foran pumpe utblåsningen jeg så fikser resten seg selv.. vips ferdig.. Og motsatt putter en pumpe i den baljen eller oppbevaringen for det nye vannet å vips så er akvariet fullt igjen.. så er jeg ferdig.. Etter slam sugingen så tømmer resten av vannet seg selv mens jeg rydder huset f.eks og når jeg føler for det skifter jeg retning på vannet å vips ferdig.. :P Her i huset gjør ting seg nærmest selv, å sambo sitter å glor inn i pc skjermen å får ikke en gang med seg at det er vannskift på gang.. selv om han bare sitter 4 meter unna akvariet.

Men det finnes nok farligere ting en akvarie vann, men jeg ville ikke fått det i meg om jeg kunne unngått det.. man skal heller ikke skyve under en stol at det mulig er det som har gitt deg mage trøbbel, det kommer helt an på personen og hva magen og tarmene til det menneske takler av ting..

Selv kan jeg bli utslått bare av lasagne eller noe helt annet. melk eller brød f.eks. å jeg er testet for alt som er mulig å teste folk for når det gjelder allergier. men de finner ikke noe så de sier bare jeg har ømfintlig mage.. Jeg ville sjekket den magen om det var meg.. Det er ikke bra og gå rundt sånn lenge... (bare ett tips altså)
Bror
Så min anbefaling vil være å ikke drikke/smake på akvarievannet.

Åh, sier du det? Det var godt du sa, ellers hadde vi sittet her og drukket opp alt vannet til fiskene våre :p
mona o
[QUOTE=Bror]Så min anbefaling vil være å ikke drikke/smake på akvarievannet.

Åh, sier du det? Det var godt du sa, ellers hadde vi sittet her og drukket opp alt vannet til fiskene våre :p

Søren.. Da må jeg slutte å fylle opp vannmugga mi fra akvariet da, og gå til vasken i stede
Inaktiv bruker
Bror
Det er klart det er både "gode" og mindre gode bakterier i akvarievannet. Selv om de "gode" hovedsaklig finnes i filteret vil de forekomme i hele vannmassen. Grunnen til at jeg skriver "gode" er at selv om de er gode i akvariet er de nødvendigvis ikke helsefremmende for mennesker. En bakterie som garantert finnes i akvarievann er e-coli sammen med mange andre tarmbakterier som tydeligvis ikke er skadelig for fiskene men igjen vet vi ikke hviken effekt de har for oss. Så min anbefaling vil være å ikke drikke/smake på akvarievannet.

Takk, jeg tror faktisk at dette startet akkurat da jeg hadde blåst ut av de slangene på Eheim pumpa første gang, det er ca to mnd siden. Det kan jo være at jeg fikk en eller annen bakterie der. Og de slangene tettet seg i ett sett så jeg holdt jo på verre og blåste ut gørr flere ganger i uken :P Ikke visste jeg at det var noe som het slangebørster som man kunne bruke til det formålet

Fiskene mine er ihvertfall friske som noen fisker

Inaktiv bruker
Svar til Bente-Bent: Jeg hadde allergier og matintoleranser og overfølsomhet for alt mulig i 20 år men ble kvitt det for et år siden, da jeg tok noe som heter Black Walnut Hull, det er en urt som dreper virus, bakterier og parasitter i kroppen (uten å drepe de gode bakteriene i tarmsystemet altså) Så jeg tror jeg skal bestille meg en flaske tinktur til. Kostet bare 130 kr på nett fra Norge (for en kur på 4 -5 uker) Så kan jeg begynne å drikke akvariumvann daglig, uten å være redd for å bli syk
Et produkt som kan skille mellom "gode" og "dårlige" bakterier? Det må jo være tidenes vidundermiddel. ;P

Spøk til side.. Hvis det hjalp deg å bli kvitt plagene er det jo kjempebra.
Inaktiv bruker
HvemErJeg?
Et produkt som kan skille mellom "gode" og "dårlige" bakterier? Det må jo være tidenes vidundermiddel. ;P Spøk til side.. Hvis det hjalp deg å bli kvitt plagene er det jo kjempebra. :)

Naturen er av og til mer vis enn mennesket Og dette er en urt som er 1000 ganger mer effektiv mot parasitter og bakterier enn kjemisk medisin. Og den dreper ikke de gode bakteriene i kroppen. Den dreper også parasitter i de indre organene, mens kjemisk medisin kun tar de som er i selve tarmsystemet.
SGS
har erfart at eksemen min blir veldig hissig hvis jeg er i akvarievannet uten hansker. Mye hissigere enn i vanlig kranvann.

Pleier du tilfeldigvis å fore fiskene med røde mygglarver?
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap