Varmt i akvariene.

sommeren har kommet og temperaturen i akvariene mine er på 29-30 grader. Har kjørt kaldtvannsbytter både i dag og i går for å få ned temperaturen. Er dette smart? Blir jo svingninger i temperaturen hele tiden. Er det bedre å holde en stabil temperatur selv om det er noe vart?. Har skrudd av både varmekolber og varmekabler. Egentlig ingen hensikt da disse ikke slår inn når vannet er så varmt alikevel. Kan selvfølgelig ha lyset av, men virker ikke som det har en enorm virkning. Var oppe i natt klokka 4 og sjekket temperaturen og den var da på 28,7 grader. I de fleste akvariene har jeg fisk fra Tanganyikasjøen, Har også et par kar med annen fisk fra Afrika som Mossambicus og Kongo dvergmunnrugere. Har et kar med endlers guppy og Ancistrus og et med Kloreker, Khuliormer og Praktbarber. Er det noen som tåler varmen eventuelt en ustabil temperatur dårligere en andre?
Hvis du er villig til å investere noen kr., så kan du jo kjøpe en AC som jeg gjorde når jeg startet opp denne hobbyen igjen.

Solen steiker på akvarierommet fra tidlig ettermiddag til kvelden, men har ikke over 19 grader i rommet.

Jeg kjøpte en transportabel type, (samme som jeg så på et billde at Mona o har) og har ikke angret et sek. på det.
Har ikke noen vinduer på akvarierommet eller på gangen der 400 literen står så ingen sol teker inn på karene. alikevel blir det varmt. Har vurdert dette med AC og er nok ingen dum ide. Hadde jo blitt mere behagelig i hele huset. Blir jo fryktelig varmt i huset selv om det "bare" er 25 grader ute.
Huff, når jeg så denne tråden hoppet jeg ut av sofaen for å sjekke tempen i akvariene mine.. Er det varmt på Årnes er det varmt i Lillestrøm, og jeg holdt på å svime av når jeg sjekket gradene... 27-29C i akvariene som skal ligge på 22-25C, krise!

Aqualife, kan du fortelle mer om din transportable AC?
En av mine bedre ivesteringer, he he.

Du kan lese om den HER.
Nå vet jeg hva jeg skal ønske meg til, eh, jul... Haha. Kanskje feriepengene må brukes på AC! Rommet jeg har akvariene mine i er egentlig helt forferdelig upassende med tanke på sommeren og varme, og det må nesten AC til bare for å klare å være der om sommeren..
Etter at jeg fikk denne AC'n, har det vært stor trafikk på akvarierommet, på varme dager. Alle vil se på fiskene mine, men jeg mistenker at det er for å cool'n at de kommer.

Ikke så mye fiskeinteresse ellers, på kaldere dager. ;0)
Tilfeldig bekjentskap
© Kim Kasnes
Reklame for plussmedlemskap