Nybegynner

he!
skal innreda en søramerikansk 180 litter.det blir hjem til 4 apistrogramma borelli,2 sommerfugl ciklider og 2 boliviansk ciklider.er det stor nokk kar til de 8 ciklidane?

på forhånd takk,yvonne
Plussmedlem
Sånn rett ut i fra startblokkene vil jeg si: Nei. Jeg ville nøyd meg med en, max to arter ciklider i karet. Skal ikke si at det ikke går, men har mine tvil da ciklidene er gretne typer. Borellii er heller ikke spesielt glad i andre innbyggere og vil trives bedre i kar med få eller ingen andre arter.
Ikke vil disse artene automatisk danne par heller, da de fleste av dem foretrekker å ha et utvalg av partnere å velge mellom. Å stappe en hann og en hunn sammen og tro at de da blir lekspar, vil ikke nødvendigvis gå.

Kanskje du kan prøve deg litt frem? Kjøpe en art og ha denne en stund, for så å kanskje introdusere en ny senere?
Takk for rask svar:)
er heilt enig med deg men...hvis tar jeg en ciklid type nå og prøver med den andre typen seinare blir det ikke vanskelig å bli "akseptert" i det samme karet?
hvis jeg skal velge sommerfugl ciklider hva manger stk bør jeg ha begynnet med?hva mange hunner/hanner? i 180 litteren?
Hvis du velger sommerfugler kan du sikkert ha 4 stk (2 jenter og 2 gutter). Ville ikke anbefalt å ha mange flere, selv har jeg 2 stk i en 110-liter, og det synes jeg nesten er litt lite, for de er veldig terretorielle!
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap