Kysser? spiser? forvirret.

Nylig, når min lille søtnos Rødhette døde, kom resten av fiskene opp for å..er ikke helt sikker, men de kom opp til henne, og begynte å åpne munnen ved henne liksom. Gråter de? Nusser de henne? Og i verste fall, SPISTE av henne?
Trenger veldig hjelp!
Værsåsnill hjelp, ellers må jeg splitte fiskene. De skal visst nok være i familie, men jeg så de svarte nappe i henne flere ganger.
Hehe, hvis det ligger en dauing oppi der så er nok sannsynligheten størst for at det blir ekstra fiskefor tilskudd.
Desverre men eg trur ikkje dei kysser eller griner. Når en fisk dør pleier som offtest di andre fiskene å ete av den Men for det om en fisk dør betyr det ikke at du trenger å skille dem

________________________________________________________________

Ein fisk er like mykkje vert som eit menneske

Daaw..
Er det normalt? Gjør alle fisker det?
De fleste vil nok gjøre det ja, og det er helt normalt, dog kansje ikke så hyggelig. Helst ønsker vi nok alle å tenke at de søte fiskene våre er like glade i hverandre som vi er i dem, men den harde sannheten er at den enes død er den andres brød, bokstavelig talt.
Slik er naturen. Ikke bare spiser de sine døde artsfrender, mange spiser også gjerne sine egne barn dersom de er små nok til å passe i munnen.

Ikke vær redd, du gjør ikke noe galt, og det er heller ikke noe unormalt med fiskene dine. Bare ta ut den døde fisken og gi den en verdig begravelse i doskåla, så slipper du at den forurenser vannet.
Takk for hjelp.
Takk for hjelpen, jeg var så redd de kom til å ta den svakeste fisken, altså min bella. Den mangler en finne. Men pappa googla det, og de to fiskeartene mine er i familie.
Fiskeartene du har trenger mye større plass enn 20 liter.

Grunnen til at fisken din har dødd kan være på grunn av dårlige leveforhold, altså for liten plass.
Det er også veldig vanskelig å holde stabile vannverdier i et så lite kar. Ustabile og feile vannverdier kan også gjøre at fisk dør.

Enten bør du bytte fiskene til noen som trives i 20 liter, eller så burde du få seg større akvarium.


Du kan prøve å vise pappan de linkene jeg har listet opp under, så kanskje han vil hjelpe deg å kjøpe nytt akvarium:
Veiledning om hold av tropisk ferskvannsakvarium
Akvarium for fiskens skyld

Black Molly - krever minimum 60 liter
Gullfisk - krever minimum 200 liter
Indisk algeeter - krever minimum 160 liter
Nå husker jeg!
he
Fiskeartene du har trenger mye større plass enn 20 liter. Grunnen til at fisken din har dødd kan være på grunn av dårlige leveforhold, altså for liten plass. Det er også veldig vanskelig å holde stabile vannverdier i et så lite kar. Ustabile og feile vannverdier kan også gjøre at fisk dør. Enten bør du bytte fiskene til noen som trives i 20 liter, eller så burde du få seg større akvarium. :) Du kan prøve å vise pappan de linkene jeg har listet opp under, så kanskje han vil hjelpe deg å kjøpe nytt akvarium: [URLBLOCK1] [URLBLOCK2] [URLBLOCK3] [URLBLOCK4] [URLBLOCK5]




Neppe, han på butikken sa at jeg kunne fint få plass til alle inni der. Minst 10 stk. Og nå kom jeg på! Søta mi hadde fått forstoppelse! Hvite strimler som avføring som ikke kom ut på minst 5 min.
Da tok han på butikken feil, beklager å måtte si det.

Første bud er undersøke selv at de fiskene du anskaffer deg passer til akvariet ditt! Aldri stol blindt på det en butikkansatt sier, de er ofte bare ute etter å selge.


At du kan ha ti fisk i akvariet betyr ikke at du kan ha ti fisk uavhengig av type.
Da må du velge ti fisk som passer til akvariet ditt, størrelsen, temperaturen du har i vannet, og dine vannverdier.


Nå vet du i alle fall at de fiskene du har ikke har det optimalt i et 20 liters akvarium. Dersom du likevel velger å beholde dem eller ikke oppgradere størrelsen på karet, så får du ta det på din kappe når fiskene starter å dø.
he
Da tok han på butikken feil, beklager å måtte si det. Første bud er undersøke selv at de fiskene du anskaffer deg passer til akvariet ditt! Aldri stol blindt på det en butikkansatt sier, de er ofte bare ute etter å selge. At du kan ha ti fisk i akvariet betyr ikke at du kan ha ti fisk uavhengig av type. Da må du velge ti fisk som passer til akvariet ditt, størrelsen, temperaturen du har i vannet, og dine vannverdier. Nå vet du i alle fall at de fiskene du har ikke har det optimalt i et 20 liters akvarium. Dersom du likevel velger å beholde dem eller ikke oppgradere størrelsen på karet, så får du ta det på din kappe når fiskene starter å dø.


Her er avtalen. Hvis en av fiskene dør..*Bank i bordet* skal jeg overtale pappa til å kjøpe et større akvarium. Et VEGGakvarium om jeg må. Seriøst. Mener det. Hvis de ikke..dør..*Bank i bordet* på 2-3 uker, beholder jeg det gamle. That ok?
Det er jo fortsatt litt dårlig gjort mot fiskene som skal tilbringe hele sitt liv der inne, om de har alt for liten plass Skjønner?
Her burde du bruke litt empati, og sette deg inn i fiskens situasjon.
Om du hadde blitt puttet inn i et kott hele livet ditt, men blitt gitt mat og vann, så ville du og ha overlevd. Men hadde du vært lykkelig? det samme gjelder fisken. De kan godt overleve i en tak som er alt for liten for dem, men de har det ikke godt. Gullfisk trenger stor svømmeplass, og dette er fisker som blir store. Bare fordi fisken ikke dør (noe en av dine allerede har gjort), så betyr ikke det at de har det godt. Om du bryr deg om dyrene dine burde du tenke på dyrenes velvferd.
Hilde008
Her burde du bruke litt empati, og sette deg inn i fiskens situasjon. Om du hadde blitt puttet inn i et kott hele livet ditt, men blitt gitt mat og vann, så ville du og ha overlevd. Men hadde du vært lykkelig? det samme gjelder fisken. De kan godt overleve i en tak som er alt for liten for dem, men de har det ikke godt. Gullfisk trenger stor svømmeplass, og dette er fisker som blir store. Bare fordi fisken ikke dør (noe en av dine allerede har gjort), så betyr ikke det at de har det godt. Om du bryr deg om dyrene dine burde du tenke på dyrenes velvferd.


Jeg VIL kjøpe større, men pappa sier bare "NEEEIDA, hun døde av FORSTOPPELSE hun, de har det fint der" GAAAAAAAAAAAAAH*Gal*
Du burde la pappaen din lese denne tråden, og det vi har skrevet, pluss lese de linkene som han over ga deg.
pssst, jeg er en "hun" hehe

Men tilbake til tråden...



Om du ikke kan få større akvarium, så finnes det masse spennende du kan ha i en 20 liter, og som faktisk også vil trives i en 20 liter

Disse rekene for eksempel:
Kirsebærreker
Blå tigerreke

Reker er utrolig morsomme, har masse liv og er skikkelig aktive. De får også lett unger, og det er jo kjempe moro å følge med på! Jeg har reker selv, og blitt helt hektet på dem.

Eller røde og rosa posthornsnegler

..osv..




MarieM
Jeg VIL kjøpe større, men pappa sier bare "NEEEIDA, hun døde av FORSTOPPELSE hun, de har det fint der" GAAAAAAAAAAAAAH*Gal*

For det første: Du bør spørre faren din hvorfor fisken fikk forstoppelse. Kanskje kan det ha hatt noe å gjøre med forholdene fisken levde under.

For det andre: Selgere er de siste man skal stole på her i verden. Det er en lekse som alle bør lære i løpet av livet, også du og far din.

For det tredje: Les og lær om de fiskene du har. Det finnes masse informasjon om forskjellige fisker på nettet. Det er bare å begynne å søke. Ikke bare er det morsomt å lære mest mulig om de fiskene man har, det er også helt nødvendig hvis man vil at de skal ha det bra.
Man har sååå lyst på sååå mange forskjellig fisk når man lige har fået akvarie og skal til at vælge, det vet jeg godt

Men ja de to gullfiskene blir veldig store og vokser helt sikkert ut af dit akvarium desværre. Men vet du hva? Du har altså et fint fint akvarium!
Jeg syntes det er flott med planter og en ordentlig pumpe og alt, super fint!
Men hvis jeg må give dig et råd, så ville jeg tage planten ut af potten, forsigtig pille det "mærkelige" noget der sidder, af rødderne og så plante planten fint ned i gruset dit, det blir mye flottere. og så vokser planten også bedre.

Min datter er også 11 og hun har også en 35 L akvarium og så fik hun sig også en 70L, da hun hurtigt havde fået for lidt plads og jeg havde en ekstra.
Min datter holder kun på med guppier da de har så flotte og fine haler og fåes i mange forskjellige farger. Hun har også fået tak i et par khuuli ål som hun er veldig fornøid med, og de bruger jo ikke sådan rigtig plads da de er på bunden da. Åh ja og så nogle røde og blå posthornsnegle. Men ikke mange af hver og de er så små at jeg heller ikke rigtig syntes at de teller med.

Noget andet du kunne ha, istedetfor hva du har nu, var en liten stimfisk, som der er plads til lidt flere af, og der er altså mange fine også. Jeg selv har én der hetter Rødmundet tetra og den har ligesom et rødt hoved og stribet trekantet hale, veldig stilig. Der er også en helt neon agtig én hvis du kan li sådan en måske?
Prøv at kigge lidt i fiskebasen og så kan du måske planlegge lidt hvilke fisk du kunne tenke dig på længere sigt. Måske du kender nogen der kann få nogle af de fiskene du har, gulfiskene måske? For de vokser dig helt sikkert ut af akvariet! Den sidste jeg så i butikken var 25 cm lang!!!

Jeg tror vi alle har gjort fejlkøb og du lærer af det, så som de andre siger; giv dig til at lese om de fiskene du har og hvilke krav de har og hvor store de blir, det her er det perfekte sted at begynde at lese, og det kan være rigtig morsomt også!
Jeg vet at min datter elsker båte hendes fisk og hendes hund (brun puddel som vi købte da vi boede i Thailand) og ville gjerne have enda flere dyr, men man må først finde ut af at passe de man har, rigtig godt inden man får flere. Og som datteren min nu står og siger; Moar, det vet hun jo godt altså!!!

Prøv også at se på linket nedenunder, der står der også noget du kan lese om netop nogle af dine fisk.

http://akvaforum.no/text.cfm?id=2016

hmme der skulle stå; Algeetende fisker til selskapsakvariet
Prøv at taste de ind i søgefeltet herinde på forum.

Nu får jeg nok ballade af de andre herinde Men jeg ville nu godt tro at du kunne have black Molly hvis du ikke har ret mange, men det er kun min personlige mening og ikke noget der står nogen steder, så mange vil sige at jeg er fejl og ikke burde sige sådan til dig, men jeg syntes også at det er synd at du slet ikke må beholde nogen af de fisk du allerede har fået.
Bare ikke kjøbe flere til at have sammen med i dit akvarium okay? Og fra nu af undersøg det i fiskebasen herinde først og ikke stol på selgeren når du køber fisk. Måske en dag vet du så mere om fiskene end hann/hende gjør!

Har du svært ved at læse hva som jeg skriver, er det fordi jeg er dansk og ikke er serlig god til Norsk så du må bare spørge igen hvis du ikke forstår.
Held og lykke med dit fine akvarium.
Jeg sparer til nytt selv. Jeg har fått bekreftet at de ikke kan leve sammen uten å..Dere vet..Så ja, forhåpentligvis får jeg litt fra pappa.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap