Hjelp! fiskebabyer! hva nå?

Jeg så i kveld plutselig en bittebitteliten fisk som svømte ut fra plantene. Og så en til, og enda tre til!
Regner med det er sverddragerne som har reprodusert seg.
Jeg knuste flakfor, og det ser ut til at de spiser det. Aner ikke hvor gamle de er. De er jo små minifisk!

Akvariet er 120L juwel lido. I det har jeg:
4 sverddragere (1 hann, 3 hunner)
10 Glødebåndstetra
1 Ancistrus
En haug med små reker og pestsnegler

Jeg har ikke noe yngelkar å ha dem i, så de må nok prøve å overleve i akvariet. Har ikke hatt fisk så lenge, satte inn de fem første tetraene rundt påske, og sverddragerne har jeg hatt ca. 1,5 mnd (de to oransje, deriblandt hannen) og 3-4 uker (de to hvite). Trodde det tok sin tid før de begynte å få yngel jeg, men der tok jeg feil!

Så - hva gjør jeg nå?

Alle tips og råd mottas med takk!

gratulerer!

Du får ikke gjort så mye nå i pinsa da uten om og prøve og få noen over i en bolle eller plastdunk med en brusestein oppi. men ikke vær redd. disse fiskene dine kommer nok til og yngle så mye at du blir gal til slutt. Dem er som guppyene, føder sånn ca en gang i mnd. så om du ikke får reddet dette første kullet over i en bolle eller en plast dunk men bruse stein oppi så kommer det nok snart flere muligheter.
B. Andresen
gratulerer! Du får ikke gjort så mye nå i pinsa da uten om og prøve og få noen over i en bolle eller plastdunk med en brusestein oppi. men ikke vær redd. disse fiskene dine kommer nok til og yngle så mye at du blir gal til slutt. Dem er som guppyene, føder sånn ca en gang i mnd. så om du ikke får reddet dette første kullet over i en bolle eller en plast dunk men bruse stein oppi så kommer det nok snart flere muligheter.



Takk
Jeg har ikke brusestein. Tenkte du på en vanlig bolle? Hva med temperatur? Varmekolbe?
Er det sånn at man _må_ flytte dem? Kommer de ikke til å overleve dersom jeg lar dem være i akvariet? Telte fire stk i går, fem i forgårs. Enten har en forsvunnet, eller så gjemmer den seg bare, de er skikkelig vanskelige å få øye på.
Har du masse fine flyteplanter og gjemmesteder?

Man MÅ ikke flytte yngelen, og har du ingen brusesten så vil jeg anbefale deg å bare la de gå i hovedkarret sammen med de andre.

Og.. istede for å løpe og kjøpe brusesten når butikken åpner i mårra, så ville jeg heller kjøpt masse planter om du ikke allerede har det Da er det større sjanse for at fremtidig yngel vil klare seg godt, selv om de små du har nå kanskje bukker under (og jeg sier ikke at de garantert vil dø altså!)


Grattis med babyer
Takk

Ja, har masse planter. Ikke flyteplanter, men de har vokst så voldsomt at de flyter utover i vannflata likevel De gjemmer seg inni plantene, og er vanskelige å telle. Men de var fem stykker i går kveld - samme som jeg først så. Kan hende de er flere, men de er så vanskelige å få øye på! Håper en eller to klarer seg i alle fall!

Passer sverddragerne på yngelen sin? De har oppført seg innmari rart de siste dagene. Vanligvis danser de rundt foran i akvariet, men nå holder de til bak plantene og patruljerer noen runder innimellom.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap