Divers spørsmål som jeg ønsker svar på!

Hallo alle!

I det siste har jeg vert veldig interesert i akvarie! Så han nokon spørsmål som jeg håper alle vill hjelpe meg og få svar på!

- Er det vanskelegt på fest planter når vi har sandbotn?
- Må Diskuser ver meir enn 5 i lag for å trivest eller kan man ha dei som eit par?
- Må vi ha pestsnile viss vi skal ha sandbotn?
- Trives fiskane best med sandbotn eller grus?
- Kva er forskjellen på akvarie og selskaps akvarie?
- Har 15 ancistrus yngler og lurer på kor lang dei vekser på 1 måne! ( ca 4 cm store nå)

Ønskes svar frå hvem som helst!

Frå ein liten nysjerrigper
Kjell Ove Særheim
- Er det vanskelegt på fest planter når vi har sandbotn?


Jeg synes ikke det, bare bunnlaget er tykt nok, slik at du får hele rota under sanden.

Kjell Ove Særheim
- Må Diskuser ver meir enn 5 i lag for å trivest eller kan man ha dei som eit par?


Dette overlater jeg til discusfolkene å svare på

Kjell Ove Særheim
- Må vi ha pestsnile viss vi skal ha sandbotn?


Nei, men jeg har sandsnegler. Disse er akvariets svar på meitemark, og kravler rundt i sanden og lufter den, og gjør forholdene bedre for planter. Men om du må ha vet jeg ikke - har ikke prøvd uten. Sandsneglene er helt greie, gjør ingen skade, men ordner sanden og spiser matrester. De kan enkelt plukkes vekk også, når de blir for mange.

Kjell Ove Særheim
- Trives fiskane best med sandbotn eller grus?


For å si det slik: Alle fisk trives med sand, ikke alle trives med grus. Det sikreste er derfor å bruke sand, da har du ingen innredningsmessige hinder i forhold til valg av fisk.

Kjell Ove Særheim
- Kva er forskjellen på akvarie og selskaps akvarie?


Begge er et akvarium Et selskapsakvarium er vel den vanligste akvarietypen, hvor det er en del forskjellige fisk. En annen type akvarium er et artsakvarium, hvor du har kun en fiskeart og legger forholdene til rette for den ene arten. Eller et biotopakvarium, hvor du tar utgangspunkt i en verdensdel, eller en elv, og bare har fisk og planter fra akkurat det stedet. Rett og slett prøver å kopiere et bestemt sted.
Tusen takk for eit fint og utfylland svar på så kort tid!

TAKK!
Hadde håt at nokon Discuserfarne kunne hjelpt meg med nokon av dei spørsmåla som er igjen!

Ønsker gjerne fleire svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap