Fiskesammensetting + div. andre spørsmål

Jeg føler at jeg har tusen spørsmål nå, men her er vel ingen for dumme? Ellers kan jeg jo nevne at karet er på 65 liter og har stått i 2 år uten noen spesielle problemer. Pluss at jeg muligens skal gi bort sverddragene, neontetraene og metallpansermallen, om de ikke går overens med kampfisken.

- Jeg har 5 ancistruser og 2 kuhliiåler fra før av, vil de komme overens med en kampfiskhanne?
- Går kampfisken i lag med neocaridinia reker og eplesnegler?
- Jeg har planer om å bytte pumpe. Skal jeg la begge to gå samtidig helt til den nye har gått seg til?
- Jeg er redd for at strømmen vil bli for sterk for en kampfisk, kan jeg gjøre noe med det?
- Jeg vil ikke overbefiske karet, men kan jeg ha noen få andre fisker som holder seg i midt- eller toppsjikten? Kuhliiålene og ancistrusene holder seg jo for det meste på bunnen.
- Tips til planter? Gjerne lette og hurtigvoksende som passer til fiskene
Mine kampfisker går faktisk overens med alle fiskene du nevner der. Samme med snegler. De klarer seg supert sammen.
Marenb her på forumet har jo kampfisk og reker i samme kar. Det ser jo ut til å gå greit.
Sånn sett skal det gå bra.
Mine kampfisker liker seg tydelig i flyteplanter da. Så de suser rundt Pistia og Hornblad. De ser ut til å trives veldig med dette. Dessuten vokser plantene veldig fort. Det gjør de i allefall her hos meg.

Har du bare en metallpansermalle?
De trives best i flertall.. Helst 5-6 eller flere.

Jeg hadde for sterk strøm på ene pumpa. Jeg putta litt filtervatt der utblåsningen er, og vips ble alt mye bedre.

Lykke til ^^
Takk for svar!

Ja, både neontetraene, metallpansermallen og kuhliålene er nok litt ensomme etter en fiskedød for litt siden. Metallpansermallen skal jeg prøve å få gi vekk siden jeg er redd det blir litt for mange i bunnsjikten. Kuhliiålene og neontetraene ( med mindre de ikke passer sammen med kampfisken ) skal få flere kamerater snart.

EDIT: Er kampfisken spesielt følsom for endringer i temperatur eller vannverdier? Usikker på om jeg klarer å holde det stabilt hele tiden.
Nå er ikke jeg en ekspert på kampfisk da jeg ikke har hatt mine så veldig lenge. Men jeg har lest at de er mest følsomme på temperaturforskjell mellom luft og vann. Dermed er det lurt med dekkglass.
Mine har klart seg bra i varierende temperatur uten at det ser ut til at de har tatt noen skade av det.
Var på hyttetur i 4 dager, og både vanntemperatur og verdier hadde forandret seg litt mens jeg var borte, men det ser ut til å gå greit, ingen har tatt skade av det eller noe.

Kampfisk og tetra går helt supert her. Samme med bunnfisk. Jeg har flere typer bunnfisk og de ser ut til å la dem være i fred.
Min erfaring med kampfisk er at de er ikke den mest følsomme typen ovenfor plutselige endringer i akvariet.
Svingninger i temperatur osv har mine aldri reagert noe særlig på.
Kampfisk virker som en hardfør og veldig grei fisk å ha med å gjøre.
Noen svar til deg, fra meg

- Min kampfisk går godt overene med ancistruser, og ser ingen grunn til at kuhliiåler ikke skal gå bra
- Reker har jeg hørt at ikke går med kampfisk, da flere har beskrevet makabre funn av reker uten føtter/hale/øyne osv, så det vil jeg ikke anbefale (for rekenes skyld, men kampfisken blir sikkert glad..!)
- Hvis du skal skifte pumpe må du enten la begge gå i 4-5 uker til den nye pumpen får nok bakterier, eller du kan putte filteret inni den gamle pumpa inn i den nye om det passer.
- Avhengig av hvilken pumpe du skal ha er det mange muligheter å regulere strømmen. Jeg klipper til en liten filterbit og putter i åpningen som er ganske stor.
- Du kan sikkert ha et par andre fisker i karet, kanskje 2 fruer til han? Vil ellers ikke anbefale fisker med sterke farger eller slør som hannen kan se på som trussel og sloss mot.
- Planter du kan ha er f.eks noen fine Anubias på bunnen, og Vasspest eller Hornblad i bakgrunnen som gjerne vokser fort opp mot overflaten og legger seg som en flyteplante i tillegg. Min kampfisk elsker å luske rundt inni der
- Kampfisker er veldig hardføre, men vannverdiene bør holdes så stabilt som mulig for fiskens beste uansett
Legger til at kampfisker liker flyteplanter, så investering av dette vil nok lønne seg
Tusen takk for alle svar Når den nye pumpa har fått gått seg til og noen av fiskene er gitt bort, skal jeg se på en kampfisk, muligens en Crowntail.

Ettersom neontetraene er gangske fargerike bør jeg vel gi vekk dem óg.
Jeg har jo tetra med mine. Kampfisken er ikke kranglete på dem i det hele tatt.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap