Gjør 6timer stopp av pumpe noe (mht bakterieflora)

Jeg har to pumper i mitt 200L ferskvannsakvarium.

Den ene vil jeg gjerne ha avslått fra 1800 til 0000 (6 timer), mens den andre går hele tiden.

Vil det få uheldige konsekvenser for den pumpen som stopper 6t mht bakterie floaren i den ??

-Rolf
Såvidt jeg har forstått så vil det ha negativ effekt på bakteriefloraen i den aktuelle pumpa. Den skal vel helst ha gjennomstrømning hvertfall hvert 30 min for ikke å dø ut. Noen med mer peil enn meg selv kan sikkert utdype / korrigere.
Jeg har tre fire ganger glemt å sette igang filteret igjen etter foring og først oppdaget det etter 14 - 16 timer. Det har ikke gjort noe hos meg, men jeg vil ikke akkurat anbefale det! Det kommer mye an på filtertype og vannmengde i filteret (har utvendige filtre) om noe slikt skal gå bra.
Hva som vil skje hvis du tenker å slå av filteret hver kveld, vet jeg ikke, og det har neppe noen forsøkt. Hva er grunnen til det? Kan du ikke heller strupe vanngjennomstrømmingen dersom det er mindre strøm du ønsker å oppnå?
Er det på fast basis eller et engangstilfelle?
Den innebygde pumpa (Juwel Tringon 190 akvarium) synest jeg bråker litt for mye da akvarie er mellom sofaene i hjørnet. Planen var da at når vi sitter der på kvelden at Juwel pumpa kunne slutte å gå for kun å kjøre den mindre pumpa i de timene .. (den mindre pumpa går hele døgnet)...

-R.
Hvis dere skal stoppe en pumpe i 6 timer hver kveld, bør dere fjerne filtermaterialet som står i forbindelse med denne pumpa. Det er ingen problem med å stoppe en pumpe, men å stoppe et filter er ikke spesielt lurt.

Siden den andre pumpa er mindre, blir det da ikke noe særlig filter igjen, antar jeg? Så da bør dere kanskje vurdere å anskaffe et eksternt filter som kan erstatte Juwel-filteret.
Dersom du synes det bråker så mye at dere ikke kan sitte ved siden av det, synes jeg du burde vurdere å kjøpe et nytt og utvendig et. Jeg har nettopp skåret ut det innvendige Juwelfilteret i min Rio 125, og nå går det kun et utvendig Eheim 2224 der. Helt lydløst! For ikke å snakke om hvor fint det er estetisk sett å være kvitt den svarte boksen
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap