Trerøtter o.l.

Kan jeg ta trerøtter jeg finner ute oppi karet mitt? ( hvis disse selvfølgelig skrubbes, vaskes og sitter i en bøtte med akvarievann en uke til noen dager) hvis jeg finner f.eks. en trerot i et ferskvann eller i skauen, kan jeg smi den til da å så ha den i bøtte. kan dette skade fiskene mine?
noen tresorter som er bedre egnet enn andre?
Plussmedlem
Ja, du kan i utgangspunktet bruke røtter o.l. du finner i naturen, men ved bruk av gran, furu, bjørk osv. er det en sjanse for å få soppvekst og sterkt fall i ph. Disse røttene vil også råtne mye fortere enn f.eks. de røttene man kjøper i butikken. Dette fordi såkalte "mangroverøtter" man kjøper i butikken er av harde treslag med store mengder garvesyre i seg som hindrer forråtnelse. Derfor er det anbefalt at man bruker hardere tresorter enn de trær som er mest vanlig i Norge.
ja ok. men finnes det da noen hardere tresorter i Norge? som jeg kan se etter?
Plussmedlem
Bøk, ask, eik og lerke er tresorter som jeg vil anta kunne brukes til akvarium, siden disse er harde tresorter. Dessverre er ikke disse fryktelig vanlige i norske skoger da de også er noe varmekjære.
Eik er nok den mest utbredte av disse, men det finnes få eikeskoger i Norge. De andre opptrer kun sporadisk i Norge.

Det du kan gjøre er å se etter en gammel rotvelt av gran som er god og tørr og for lengst uten bark. Det er nok det du vil ha lettest for å finne.
Tilfeldig bekjentskap
© Kalle Sneisen
Reklame for plussmedlemskap