Panter krabbe også kalt panther crab

Er det noen der ute som eier en panter krabbe??
Jeg har anskaffet meg et slikt vidunder men... begynner nå å oppdage at guppyene mine mistrives og har blitt spist (4stk er spist). Alle andre fisk ser ut til å trives og har ingen skader (bortsett fra to panser maller), men lurer på om det er mulig krabba tar dem om natta?
Krabba har vist seg å være en en aggressiv skapning, den er glad i å ta med seg pellets inn i en hule å gumle, eneste problemet da er at bunnfisk kommer for å spise det den søler, og da blir det fort en klo over halen eller som en panser malle opplevde å få halve ansiktet revet i stykker.. Det ser ut til at jeg må lage et nytt akvarie til krabba mi.. Men lurer på om noen har en krabbe som min og hvilke fikser har du sammen med den? vil gjerne ha svar fra andre krabbe eiere også

Jeg har ikke peiling på krabber så " dont take my word for it" ,men utifra det du beskriver går jo definitivt ikke krabben sammen med de andre fiskene dine og enten, syns jeg, at du bør hive ut fiskene eller krabben i et annet kar. og de krabbebildene jeg har sett andre steder på nettet ogs åher på akvaforum så er krabbe-kar, nettop det. bare krabber men som sakt jeg er ikke sikker og dette er bare utifra det jeg har sett på nettet. men siden den maltrakterer fiskebestanden din går den jo tydeligvis ikke sammen med de.
planen er å hive ut krabba, men da må jeg ha et sted å gjøre av den.. det er flere av fiskene den går "godt overens" med men det er tydeligvis ikke alle... det er derfor jeg gjerne vil ha info fra andre krabbeeiere. dette er ikke en krabbe som trenger land areal, den er beregnet til å være på bunnen. og trenger stort areal om den skal være sammen med andre krabber av samme art. det ville jo vært synd om den skulle sture alene i et akvarium resten av livet som en mishandlet gullfisk, den trenger selskap den også!
Gjør den nå egentlig det?

Vet du at denne arten av krabber er en sosial art?

Eller går du bare ut fra at den trenger selskap fordi mennesker trenger selskap, og du overfører dine egne behov på krabben?
Godt mulig den vil være alene men vil du si at den naturilg bor alene i et vann ute i naturen? tror ikke det nei, i dyrebutikken var den sammen med regnbuefisk og en malle art. Har du krabbe selv?
Plussmedlem
Panserkrabber er aggressive einstøinger og har ingen prekære behov for selskap. Den vil ikke vantrives om den er alene. Man kan selvsagt ha flere i samme karet, men da bør det være god plass i karet og helst bare en hann med en eller flere hunner.
takk for godt svar Leste alt jeg kunne komme over på nettet før jeg skaffet den, men sto ingen steder hvordan den trivdes best eller om den var aggresiv. Og dama i butikken sa den var fredelig og ikke plaget noen fisk. Den vil få et nytt hjem så fort som mulig
jeg har en panter krabbe sammen med mine neontetraer ,to slørhaler og to ancistruser. Den har enda ikke vist noen form for aggresjon ovenfor de andre. Men gi en tablett til mallene og en til krabben for å unngå krangling. Dette har funket for meg, har ikke hatt den så veldig lenge, men den virker ikke aggresiv mot mine fisker.
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap