Yngelkar/boks størrelse.

Hvor stort bør et yngelkar være?

Har skjønt at Sverddragerne kan være hyppige til å reprodusere seg, og synes det er litt trist når man teller 5 babyer en dag, og 3 den neste...

Men de tre som fortsatt svømmer rundt har nå kommet ut av plantene og svømmer over hele akvariet Er kanskje ikke nødvendig å flytte dem, ser ikke ut til at noen av de andre fiskene bryr seg om dem (har 4 sverddragere, 1 ancistrus, 10 glødebåndstetra, neocaridina sp. reker og altfor mange pestsnegler). Men når det skjer igjen, kan det kanskje være greit å ha muligheten til å redde dem...

Når blir det for mange sverddragere i 120 liter? Og hva gjør man egentlig da? Gir bort?

Hva bør et yngelkar inneholde?
Hei

Ja et 120 liters kar blir fort for lite ettersom disse fiskene få mange unger i hvert kull etter dem har født et par ganger.
Og med mange mener jeg opp mot 60-100 pr gang, anskje flere også. Så di
3 du har nå er nok det første kullet hennes. da får dem som regel 1-20

Disse går jo nesten konstant gravide(med egg) som klekkes rett før dem føder. dem får unger så hyppig som ca hver 4-6 uke.

Jeg selv har Guppy og ei av mine fikk 42stk i januar.
Der gjeller samme sak.
Dem gikk i en 64l i ca tre uker og det ble en del frafall.
Så delte jeg dem opp i grupper og plaserte dem litt her og der. 16 av dem leverte jeg til butikken min siden jeg ikke vil få plass til dem.
Å hjelpes, kan de få så mange i slengen!?
Jeg telte 5 første gangen jeg så dem - nå er de 3. Gikk ut i fra at det var "det normale" jeg! Hehe! Kanskje jeg bare skal hive oppi noen botiaer likevel da! Nå helte jeg liksom mot å legge dem på is en stund og heller prøve noen jegersnegler - men jeg har så innmari lyst på botia!

Hvor lang tid tar det før yngelen blir så store at de ikke står i fare for å bli spist av dverg/sebra/pakistan - botia?
Kaos
Hvor lang tid tar det før yngelen blir så store at de ikke står i fare for å bli spist av dverg/sebra/pakistan - botia?


Det avhenger selvfølgelig helt av oppveksten du gir dem...
Unger fra samme kull kan vokse totalt forskjellig dersom man gir dem to ulike oppvekstkår. De med best oppvekst kan være mer enn dobbelt så store som sine søsken.

Må de leve på næringsfattig flakfôr og for lite vannbytter vil de vokse mye saktere enn om de fikk f.eks. frossentfôr og levendefôr og hyppige vannbytter.
Tilfeldig bekjentskap
© Thomas A Eriksen
Reklame for plussmedlemskap