Helt blå og fiskesammensetning

Hei

Har kjøpt meg et 60l akvarium som jeg nå har kjørt inn en uke med de kjemikalier som skal til, plantet osv osv.

Det jeg er mest bekymret for er fiskesammensetningen. Har tenkt på en liten stim med kardinaltetraer, noen gyppier, en malle (av et slag) og kanskje noe til (ål eller kampfisk). Det jeg synes er litt viktig er at fiskene er fine å se på, ihvertfall i første omgang (siden sønnen min på 16 mnd er utrolig facinerte av småfisk)

Når må man si stop til hvor mange fisk man har, og hvor mange ulike typer fisk man har i et 60l akvarium?

Har også kjøpt 4 planter, noen robuste store bakerst og noen mindre fremme (sitter på jobb så husker navn). Skal også kjøpe en rot eller stein til å ha oppi.

Men alt i alt, noen forslag til fargerike fisk? Om ikk det jeg har foreslått går da..

Var det butikken som sa at en uke er nok før fisken kunne settes oppi?

Det er iallefall helt feil. jeg gjorde samme tabbe selv og høre på butikken. det kostet meg masse penger mer en nødvendig.

Du får nok masse svar her.

Mitt råd er lytt til det som blir fåreslått
Gå inn på artikler øverst på siden, der er det mange gode artikler om oppstart av akvarium, fisker ol.

Innsetting av fisk må du nok vente i 4uker med, siden pumpen trenger tid for å bygge opp de bakteriene som trengs for å bryte ned skadelige stoffer som fiskene produserer (dritt). Altfor mange som har startet med akvarium har fått vite av dyrebutikker at de kan putte inn fisker nesten med en gang, og dette resulterer i at mange mister fiskene med en gang, og blir lei av hobbyen fordi fiskene ikke vil overleve.

En annen ting man også ofte får vite av butikken er å vaske pumpen hver 2.-4. uke. Dette er helt feil, siden den vil drepe alle de gode bakteriene, og da er du plutselig der du var i oppstarten. Pumpen skal aldri vaskes, bare skylles i ei bøtte med akvarievann, og dette skal bare gjøres når vannstyrken på pumpa er blitt merkbart reusert.
Kine Kristine
Gå inn på artikler øverst på siden, der er det mange gode artikler om oppstart av akvarium, fisker ol. Innsetting av fisk må du nok vente i 4uker med, siden pumpen trenger tid for å bygge opp de bakteriene som trengs for å bryte ned skadelige stoffer som fiskene produserer (dritt). Altfor mange som har startet med akvarium har fått vite av dyrebutikker at de kan putte inn fisker nesten med en gang, og dette resulterer i at mange mister fiskene med en gang, og blir lei av hobbyen fordi fiskene ikke vil overleve. En annen ting man også ofte får vite av butikken er å vaske pumpen hver 2.-4. uke. Dette er helt feil, siden den vil drepe alle de gode bakteriene, og da er du plutselig der du var i oppstarten. Pumpen skal aldri vaskes, bare skylles i ei bøtte med akvarievann, og dette skal bare gjøres når vannstyrken på pumpa er blitt merkbart reusert.


Fikk vite av butikken at 7-10 dager var tilstrekkelig med innkjøring før jeg kunne sette ut fisk.
De nevnte heller ingenting om vask av pumpen eller denslags.

Har egentlig god tid så fisker haster egentlig ikke.

Skal lese litt er på artikklene nå
Heisan, og gratulerer med nytt kar

Du vil sikkert få mange gode råd fra medlemmer her på forumet. Fint at du er tålmodig - venter du 4-5 uker fra oppstart med å sette inn fisk unngår du masse trøbbel.

Guppyer passer fint i en 60-liter, så det er et godt valg. Da ville jeg droppet kampfisk, som gjerne napper i de fargerike halene til guppyene. Vær klar over at stimfisk sjelden stimer i et så lite kar. De svømmer litt over hele karet, ikke sammen som en stim. (Men de er jo fortsatt fine å se på).

Jeg ville ikke hatt noen malle i et såpass lite kar, da de fleste blir store, og de driter noe voldsomt, og stiller dermed store krav til god filtrering. Et godt alternativ til algespiser kan være fargerike eplesnegler.

Jeg vil anbefale deg å bruke god tid på å finne ut hvilke fisk du vil ha (du er allerede på god vei) - og ikke skaffe deg for mange i starten.

I fiskebasen her på forumet kan du lese om de forskjellige fiskeartene, hvilke vannverdier de trives med, og dermed finne ut hvilke fisk som passer sammen - langt fra alle gjør det.

Finner du en fisk du bestemmer deg for å skaffe deg får du sikkert gode råd her inne om hvike andre fisk denne passer sammen med.

Lykke til!
Platy har vi, fine fisker som passer til den str på akvariet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap