Slappe fisker ! *hjelp *

Først og fremst vet jeg ikke om dette var rett plass og poste dette.. men siden jeg er en nybegynner så tar jeg sjansen.. er det feil får bare en moderator flytte tråden : )

til innledning så er karret 200L med eheim 2224 filter + 2 "luft steiner"
div planer

Beboere VAR :

5 stk Indisk glassmalle ( nå 4 igjen )
3 stk sebrafisk
8 stk platy
10 stk Kardinaltetra ( nå 4 Igjen)
3 stk NeonTetra
4 stk Flekket pansermalle ( nå 3 igjen )
1 stk Ancistrus
3 stk scalare ( nå 2 Igjen)

som dere ser har det vært mye fiske død den siste tiden.
karret er nylig satt opp på ny.. men filter er "innkjørt" (eneste filtervatt som er byttet)

Problemet mitt er at stort sett alle fiskene mine "slappe" / ligger på bunnen og eller Gjemmer seg, eneste som svømmer tildels hele tiden er NeonTetra og kardinalTetra,en + en av sebrafiskene

til dels så ser fiskene nesten døde ut før man "kakker" litt i glasset.. da våkner dem og svømmer seg en runde.. før dem legger seg på plass igjen

pansermallene og Ancistrus har i det siste begynt og ha lyn visitter opp på overplaten.. og like fort ned igjen.

det viker også så at dem ikke har noe særlig med matlyst heller.

slik har det vært i di siste 2 dagene.

Vannverdier målt med tetra "test 6in1" viser Normale vann verdier

gh er kanskje noe lav (ifølge testen ), vet ikke hvordan dette har innvirking på fiskene.

Ph er 6,78

vanntempratur er : 25,4

håper noen kan komme med gode råd/info
Ett forslag ord til deg min venn; oksygenmangel! (:
Og for å hjelpe på oksygenmangel stiller du utblåset på filteret ditt opp i overflata sånn at vannet tar seg en loop over vannoverflata før det treffer vannet. Da tar det med seg oksygen ned

Ellers så er det alltid lurt med et vannbytte hvis fiskene virker pjuske.

Og sist, men ikke minst; teststrimler er så upålitelige og vanskelig å avlese at selv om de sier at alt er ok, så ville jeg investert i dråpetester for å kunne måle ordentlig hvordan det står til i vannet.

hei.

Jeg selv har 5i1 strips test fra JBL.
jeg bruker i tillegg JBL nitrit dråpetest. Dette siden strips tentene ikke er nøyaktige nok. Det kan faktisk hende og er høyst sannsynlig at du har alt for høyt nitritnivå i vannet uten at det vises på stripsen. vær også klarover at tetra sine tester er generelt dårligere en JBL sine. Prodac er ende værre.
Det er og viktig at du kjøper og bruker dråpe test av ammoniakk.
Temperaturen er mulig og litt høy.
Takker for svar

oksygenmangel kan jeg egentlig ikke skjønne, da jeg har 2 boblesteiner ?
Men kan prøve å kjøre vannet fra filtret i overflaten..

angående vann bytte så ble det bytta ut ca 20l i dag.
ser ikke ut til å hjelpe noe nevneverdig så langt.

Dråpe tester skal Innhandles så snart Butikken Åpner.

20 liter er jo kun 10% av totalen (ja, vet at det er mindre vann enn 200 liter i en 200 liter ). Bytt 30-40%, så monner det litt. Dersom noe er galt med vannverdiene, må det minst byttes såpass. Husk bare på å bruke temperert vann, så ikke vanntemperaturen synker for mye ved bytte.

Mulig noen kommer til å henge meg her, men jeg mener å huske at luftesteinen kun er for dekorasjonens del, den tilfører ikke oksygen til vannet, selv om det ser sånn ut?
Hmm.. Var det sånn at den tok mer luft med seg opp og ut av vannet enn den tilfører vannet..? Mon tro.
Det er vel noe sånt jeg mener å ha lest, Sparesset. Men siden man kan bruke dette som dekorasjon, kan det vel ikke være eneste årsak her?
Luftesten tilfører litt oksygen i vannet, det er fordi luftboblene lager litt bevegelse i overflata når de slipper igjennom. Ang. tester så er strips nærmest verdiløse, dråpetest er tingen, både JBL og Tetra fungerer fint, JBL sin nitrittest er mer nøyaktig, men Tetra sin er bra nok.
i "panikk" for oksygen mangel , har jeg nå montert en Eheim 1001 pumpe med x antall rør og vinkler , slik av vannet sprutes ut i 6 små stråler litt over vannover flaten.

ser ut som fiskene har våkna litt til live igjen.., men det blei ganske kraftig sirkulasjon i vannet, og ikke særlig pent.

Kan nevnes at jeg har en Juwel "back to nature" bakgrunn , med inntak og utløp for filter i "veggen"
Varmekolbe og annet utstyr sitter da bak

Synes trykket fra retur vannet på 2224 filtret var veldig svakt.. er jo så vidt det renner vann tilbake.. Mulig det skal være slik?

Hei

For å kunne hjelpe deg må du opplyse om ett par ting:

1: Hvor ofte bytter du vann og hvor mye ?

2: Hvor ofte forer du pr dag ?

3: Har du målt Nitrate verdiene dine ?

4: Har du hulrom mellom bakvegg og bakgrunn og er innsug plassert der ?

Dette er informasjoner som du nesten må svare på skal jeg kunne gi noen råd.... Gjør du noen av dissse punktene feil så kan det skape problemer i karret ditt...... ( snakker veldig av egen erfaring når det gjelder disse punktene selv og at ting kan gå galt)....
Frode Berntzen
Hei For å kunne hjelpe deg må du opplyse om ett par ting: 1: Hvor ofte bytter du vann og hvor mye ? Svar : Har bare hatt dette akvariet oppe å gått i ca 3 uker. så er ikke bytta mer enn di 20l som ble bytta idag. 2: Hvor ofte forer du pr dag ? Svar: forer 2-3 ganger daglig ( da i Små mengder ) 3: Har du målt Nitrate verdiene dine ? Svar: Har ikke hatt noen annen måling enn Tetra sin "Test 6in1" den ga Ingen utslag.. 4: Har du hulrom mellom bakvegg og bakgrunn og er innsug plassert der ? Svar: Ja det er Hulrom mellom Bakveggen og bakgrunn ( ca 10cm over hele + / - ) Innsuget til filtret skjer i Hulromet og retur kommer ut i selve Bakrunnen.. inn og ut på vær sin side av karret. Dette er informasjoner som du nesten må svare på skal jeg kunne gi noen råd.... Gjør du noen av dissse punktene feil så kan det skape problemer i karret ditt...... ( snakker veldig av egen erfaring når det gjelder disse punktene selv og at ting kan gå galt)....
Se der, ja. Hvis opplysningen om at akvariet er bare tre uker gammelt hadde kommet med en gang, kunne du ha fått hjelp mye tidligere.

Du er midt i den verste nitrittforgiftningen. Bytt 50% vann daglig, inntil en dråpetest forteller deg at karet er nitrittfritt.

Hvis du går i artikkelsamlingen og leser akvarieskolen og artikkelen om vannverdier, vil du skjønne hva som er problemet ditt nå.
Du må begynner å skifte mye mere vann....... min 50 % i uka , personlig ville jeg skiftet 20-30% hver 3. dag til du har kontroll.....

Ville max foret 1 toppen to ganger om dagen , ser av bildene dine at fiskene dine har veldig store mager så tror du forer mye.....

Nitrate er den avfallsstoffet etter nedbryting av nitritt og fjernes kun med vannbytter...... For mye kan føre til at fiskene mister matlysten og blir passive......

Og ... ingen har 0 utslag på nitrate, da er det isåfall nitritt i karret ditt som dreper fiskene.....

Lykke til.......
Takker for svar.

Skal kjøpe en NO2 dråpe test i morgen..
ser ut som at Oksygen mangel kunne hatt en finger med i spillet.., for fiskene ble litt mer livlige etter at jeg satte inn en ekstra pumpe.

tilogmed de Indisk glassmallene man aldri ser noe til kom fra i dagen.

grunnen til at Platyen har store mager (iallefall noen av dem) er vell mest på grunn av dem er stappfull av Yngel..

vurderer og flytte de gravide fiskene over i en 60l.. og la dem gå der til dem har født.

Platy skal ha noe høyere Gh enn de resterende artene.
så det beste hadde vell vært og flyttet over alle..

nå sporer jeg litt av iforhold til Tema..
men takk til alle som har bidratt med help. man lærer stadig nye ting.
Solveig G S
Se der, ja. Hvis opplysningen om at akvariet er bare tre uker gammelt hadde kommet med en gang, kunne du ha fått hjelp mye tidligere. Du er midt i den verste nitrittforgiftningen. Bytt 50% vann daglig, inntil en dråpetest forteller deg at karet er nitrittfritt. Hvis du går i artikkelsamlingen og leser akvarieskolen og artikkelen om vannverdier, vil du skjønne hva som er problemet ditt nå.

Nevnte vel i første innlegg at filteret var innkjørt fra før, men helt klart en kan det også være en årsak da den biologiske belastningen er blitt mye høyere.....
På hvilken måte var filtret allerede innkjørt? Kan du utdype dette?
Stine Sofie
På hvilken måte var filtret allerede innkjørt? Kan du utdype dette? :-)

filter og kar ble kjøpt brukt.

så filter ble bare skyllet og delvis ny filter vatt ble byttet
samt karret ble "vasket" og bunnlag byttet ut..

dette fikk kjørt seg i noen dager., før 60l med "gammelt" vann og fisker ble flyttet over., ( men var kanskje vell rask med å øke fiske mengden )

så dermed vill jeg si at filtret allerede var innkjørt
Ca hvor lang tid tok det fra filteret ble koblet fra i sitt "gamle hjem" og til det var i gang igjen hos deg?
tja.. ikke mer enn 6-7 timer vill jeg annta
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap