Et par nybegynner spørsmål, trenger hjelp!

Hei.
Vi har et Hailea 70 liter kar fra europris ja med pumpen og alt dette.
I karet er det nå:
1 liten suge malle
1 ganske så stor suge malle
1 liten gold nugget (suge malle)
og 5 slørhaler.

Vi har BARE hatt problemer med karet til nå.
Vi sliter noe sykt med å holde det rent og pent, først og fremst blir det veldig fort små grønn aktig grumsete, vi mørkla karet i en ukes tid helt, det så ganske greit ut litt, men blir litt skittent igjen, langt i ifra helt blankt!

Ellers så er det masse dritt som hele tiden flyter rundt i vannet, hørt at mange syntes den pumpen som følger med er noe bra, virker ikke slikt, virker ikke som den har noe særlig sugeffekt i det hele tatt, i og med det flyter masse dritt rundtforbi. noen tips her?
og hvordan skal pinnen som vannet kommer ut av være? Skal vannet sprutes oppover, til høyre,venstre?nedover? skal det sprute nedover over vannflaten? sliter med å finne noe svar på dette også.

Også har vi nettopp byttet lyset, lyset er en del kortere en det orginale, men det skulle vist være veldig godt lys, nå glemte jeg og nevne at vi har ikke noe planter oppi som lyset skal være for, eller om det var bra mot alger, det er slikt fluroserende lys, og det er helt lyst bare, begge sidene, er et lys med med to små rør på seg, det orginale er jo et lyst og et blått (UV eller?), er det dumt?

Det er 26 grader i vannet om det skulle ha noe også. Vannet blir også byttet 20-40% på nesten en gang i uken.

Men største problemet er nok igjen at det flytter masse små dritt inni hele karet med EN GANG og at det ALDRI blir klart å fint som jeg ser nesten alle sine er rundt forbi.

Moren til dama mi har samme kar, bare med guppy fisker og andre små fisker og har planter, hun har det alltid kjempe klart å pent, det er forresten hun som pleier å gjøre rent også, så hun gjør akkurat det samme med dette karet, samme stoff i og alt, men dette blir helt anderledes.
Er pumpen problemet? og hvordan skal den pinnen som vannet kommer ut av stå rettet?

slik ser pumpen ut(pumpen har også blitt renngjort mange ganger!):
http://www.hailea.com/e-hailea/pp.files/HL-BT400-s.jpg

Tusen hjertelig for svar, begynner å bli dritt lei hele karet, nytter ikke spørre på dyrebutikken heller, de eier ikke kunskap der helst (hørt av mange).

:p
kansje sett noen planter oppi?
de konkurerer ut en del alger da den tar mye co2 slik at algene ikke vokser.

husk at lyset ikke skal stå på mer enn 8-10 timer i døgnet :P

og hvor mange liter er pumpen beregnet for?
lyset er på ca. 10 timer til dagen.
Vi har også fått beskjedd at i alle fall slørhalene ikke trenger planter, så eneste vi har er en liten plante ball oppi.
Filteret er 50-110L
Hvor mye og hva slags mat gir du?
HL-BT400 er beregnet for 50-110l

siden du har kjøpt dette på Europris regner jeg med at karret ditt er 50l og ikke 70l ?

Jeg har også kjøpt et slikt (50l) på europris med HL-BT400 filter.og synes det fungerer Greit.. ( man får det man betaler for)

på mitt er utløpet på filtret justert slik at det akkurat treffer litt over vannoverflata.., Bruker da det Røret med hull i.. og vinklet det hele så at strømmen kommer på Lang siden av Akvariet.
Både maller og slørhaler er fisk som forurenser ekstremt mye. Siden det er denne typen fisk du har stiller det store krav til filteret ditt. Ut fra det du forteller ser det ut til at du har et filter som ikke er stort nok til at det klarer å ta unna all dritten fra fiskene.

Som du nevner ser andre kar du har kikket på fine og rene ut, det er nok fordi de, i motsetning til ditt, har et filter som matcher antall og størrelse på fisk i karet.

Hadde jeg vært deg ville jeg rett og slett gått over til annen type fisk siden karet ditt allikevel er for lite til at de du har nå vil trives i lengden.

Som du nevner har moren til dama di samme kar men mindre fisker som forurenser mindre, og som pumpen dermed klarer å rense opp etter.

Det er ikke alltid så lett å kjøpe inn de riktige fiskene i starten. For at de du har nå skal trives må de ha et større kar med en større pumpe.

Beholder du de i karet du har nå vil de bare bli større og forurense mer, og problemene du allerede sliter med vil bli værre - ikke noe morro.

Så jeg ville som sagt byttet ut mallene og slørhalene med fisk som passer i en 70-liter. Mye mulig du får levert inn fiskene dine i dyrebutikken,og byttet de i andre. Men gjør du dette, så bestem deg i forkant hvilke fisk du bytter de i -les og lær her på forumet, og finn fisker som passer i karet ditt

Lykke til!

Hørtes faktisk logisk ut ja.
Bytte ut fiskene håper vi på å slippe, ettersom til etter sommeren så blir det å flytte å da skal vi kjøpe et mye større akvarium, så planen var å flytte disse over da, for vi vet de kan bli ganske store.
Så får kjøpe en stor og god pumpe til neste akvarium da .

Tusen takk for svar!

EDIT: Men hva skjer om jeg kjøper en pumpe som er til et større akvarium og setter midlertidig i dette jeg har nå?
Det skal være et 70 liter, sto på eksen i alle fall, eller 69 liter.
Det jeg ville gjort da var å allerede nå gå til innkjøp av et utvendig filter som vil passe i det store akvariet du skal ha etter sommeren. Da kan du sette dette i gang med en gang i karet du har nå, i tillegg til pumpen du allerede har. Da vil du få avlastet pumpen du har nå, garantert få et mye renere kar og bedre vannkvalitet, og du vil ha et ferdig innkjørt filter når du kjøper det nye karet -Mange fluer i en smekk!

EDIT: Ser at jeg svarte på tilleggspørsmålet ditt før du spurte Sørg for å kjøpe et utvendig filter, og at det me god margin passer til det nye karet.
Kanskje et litt dumt spm,men har du rengjort sanden/grusen godt før du tok den oppi karet? Ellers kan jo det være en av grunnene til at du aldri får klart vann...Ellers ville jeg ha satt oppi mere planter,hør på dyrebutikk hvilke planter slørhalen IKKE spiser opp...for de er noen ordentlige slukhalser...
Jeg har bl.a et lite kar på 54 liter, og ser at det blir mye fortere alger på glasset i det enn i 320-litern! Hvis du har karet ditt foran et vindu eller i nærheten av et vindu, kan det og være årsaken til at det blir endel algevekst.
Da her jeg gått til innkjøp av en Fluval( http://www.aquamanias.no/productdetails.php?product=751 ) 205 pumpe som skal gjøre rent 70 literen en stund, til vi kjøper et på 200 liter.
Men hvor mye kraft er det i denne tro? får nok montert den i helgen, men er det noe fare for at slørhalene eller sugemallene kan kommet inntil innsug røret og sette seg fast? jeg vet de er for store til å komme inni ja:P men liksom bli sittene fast på tuppen der?
Også er det noen som vet om noe sykdom som gjør at fisker mister skjell fra kroppen?
Hadde 2 svarte slørhaller med øyner som stikker litt ut, først døde en av dem, den ble hvit enkelte plasser på kroppen (ikke hvitt belegg) men den hadde mistet noe av det svarte skjellene(eller hva man kaller det på fisker).
Og i dag måtte vi da knekken på den andre også, etter som den også mistet noe svart farge enkelte plasser. å lå å svømte nesten sidelengs, og gjorde ingen motstand når vi "fanget" den. :S
Litt redd for det kan smitte over på de 3 resterende slørhalene også, de er ikke av den svarte sorten med øyner som stikker ut da. men ikke vet jeg :S
Hvor lenge har karet vært i drift, egentlig?
tjaaa, 6-7 måneder.
Å der har en slørhale død på grunn av den ble spist på av de andre slørhalene, og 11 av den dyrere neon varianten forsvunnet av en større slørhalle som spiste de(denne ble levert til butikken).
og 2 til slørhaler døde nå nylig, har mistanke om at den ene var syk fra butikken av, men jeg gjorde ikke noe stort av det, men den døde jo nylig( 2-3 dager etter kjøpte den) så hadde nok kanskje riktig.

Og i og med jeg blir medeier i dette galskapet etter sommeren, så er det kjekt lære litt . mer forviten av meg jeg, en fruen som da er eier og har karet hos seg.
Jeg ville nok rådet deg til å slutte med slørhaler og alle andre slags langhaler.
Du kan titte her hvis du vil se fisker som passer din akvariums størrelse.

Som nevnt tidligere har du flere fisker allerede som forurenser mye.
Har du sjekket at utblåset til pumpa fungerer skikkelig, så filteret ikke er tett?

Nitrattester, oksygentester, KH-tester, GH-tester er i orden?
Jeg ville nok rådet deg til å slutte med slørhaler og alle andre slags langhaler.
Du kan titte her hvis du vil se fisker som passer din akvariums størrelse.

Som nevnt tidligere har du flere fisker allerede som forurenser mye.
Har du sjekket at utblåset til pumpa fungerer skikkelig, så filteret ikke er tett?

Som det står tidligere i teksten/tråden så er vi fullt klar over at akvariumet er for lite, derfor vi bytter til ca. 200-250 liter etter sommeren, og skal kjøre denne nye utvendig filteret som er til 200 liter oppi dette på 70 liter, slik det skal holde seg rent for alt dritten som kommer nå, så blir det en grei midlertidig løsning til tiden er inne for nytt akvarium.
Da må dere holde oss oppdatert når dere setter opp det nye akvariet

Men siden du nevnte at noen av fiskene hadde blitt syke, spør jeg igjen;

Tjaaaa, Fruen sa at hun byttet vann for et par dager siden, og at har tatt testene som skulle tas og gitt vannet riktig med ja, er noen hvite tabeleter og pulver:P Så tror vann kvalitetet er god nok, den invendig pumpen er vell også ganske så ren og langt i fra tett. men som jeg sa så hadde jeg litt mistanke at den fisken vi fikk var syk da vi kjøpte den, men satset på den ikke var det jeg (dumt valg sikkert).
For grunnen for vi har kjøprt et stort utvendig filter blir jo at selv om pumpen til 70literen skal holde opp til 100 liter, så er det som du sier, at slørhaler og maler driter noe sykt:P og skulle egentlig hatt et større kar med krafitgere pumpe, så det flyter som regel for mye dritt i vannet og blir ikke rent nå i senere tid, har ikke alltid vært slik nej:P da hadde vi nok må gjort noe for lenge siden, vet ikke hva som gjør at de gjør fra seg så mye nå, men som sakt så håpet jeg på å få reist bort å satt opp det utvendige filteret som skal klare kar opp til 250 liter nå i helgen, så klarer nok det å gjøre vannet rent og forhåpentligvis skape bedre trifsel. Men Slørhaler er noe dritt! dumme fisker som spiser på planter, andre slørhaler, bruker hele dagen på å lete i grusen etter mat og spytte ut grus rester, og ellers bare leve på å spise til de DØR om får muligheten. Så om slørhalene forsvinner nå, så kommer det ikke slike tilbake!:P
Men om vannet blir bra nå med den nye pumpen, så får vi ta noen bilder av dette karet vi har nå også .
Det som er dumt er jo at den fisken som jeg syntes er rett og slett nydelig er jo "Gold nugget" suge malen, men den skjuler seg inni huset "Sitt" ca. 90% av tiden. Mens de to vanlig sugemallene jobber som noen hester utvendig, så ligger denne inni huset sitt å gjør rent, og av og til tør å sette hode ut av huset å gjøre litt rent på utsiden, helt til den ser en bevegelse i rommet av oss eller noen som vil se, da flyr den inn i huset sitt igjen :P. SNIK!
Jeg har hørt at Golden Nugget ikke er en særlig genial algespiser? Korriger meg hvis jeg tar feil her.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap