Hvor mye sand? :)

Hei.
Jeg har nylig gått til innkjøp av et Eheim Scubabay på 270 l, å nå skal jeg gjøre litt innkjøp til oppstart.
Har bestilt Back to Nature Slim Line rød gneis bakgrunn, så den er i boks.
Men så lurer jeg på hvilken "bunnfyll" jeg skal ha.
Har sett at Bil-Tema sand er populært, å den er jo fristende billig.
I såfall, er det noen som kan annbefale hvor mye sand jeg eventuelt bør gå til innkjøp av til dette akvariumet?
Å hvilken grus er i såfall best? "Grovkornet" eller "Finkornet"?
jeg er nybegyner jeg og, men jeg tror dette er rett:

hvis du velger sand, så vil fiskene ha det bedre, de liker det bedre, og etter min mening ser det finere ut. jeg fik beskjed i dyrebutikken om at det passet fint med 25kg for 120L'ern min, når har jeg en Juwewl Lido da, som er høy og iukke så vedig til bunnareal, men du kan jo bare fylle opp noen Cm

du kan jo også gå å se på forskjellige akvarier her på forumet, og så er det bare å se litt etter så finner du nok ut , hvor mye sand/grus du burde ha

håper det hjalp
:)
Skal prøve å se etter om jeg finner noe.
jeg mener å ha lest noe om at du skulle ha så og så mye sand pr 10 l vann.

Takk for svar.
ja eg har lest det en plass at 1 kg med sand pr 10 liter..så det skulle ver nok me 25 kg til karet ditt.(dei selger jo ikke 27 kg sekker) :P
I alle karene mine er det Biltemasand. Titt i profilen min hvis du vil se Det er den grovkornede sanden som heter "sand" som er mest ideell til akvariebruk. Varenr på denne slutter på 25. Vær nøye med at det er denne du får.

Jeg ville testet med tre sekker i første omgang. Denne regelen som hvor mange kg sand/grus pr liter vann er ubrukelig, siden f.eks. grov elvegrus tar mye mer plass pr kg enn en kg Biltemasand.
de sier 100 l 10kg sand tror jeg det er jeg har 17 kg sand i mitt 100 l akvarium.
men sand er finere enn grus plantene liker seg bedre enn i grus og fisker liker også bedre sand. mine gjør i vertfall det legger med et bilde så du kan se selv hva du synes jeg er også nybegynner du kan lese loggen min på design skal legge den her så kan du se og legger med et bilde også
brukte biltemasand http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Ovrig/Sand/ denne sanden er den de fleste bruker vær nøye og få riktig

http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=54642&sr=1 dette er da min link fra jeg begynte med akvarie og har fått mange fine råd osv du kan jo se der om du vil er fra jeg startet akvarie da hadde jeg grus nå har jeg sand
jeg har brukt ca en 10 liter bøtte med sand i mitt 112 liter akvarium. det fynker meget bra.
Hvis du går inn på kalkulatorer under akvarium på toppen av siden, så kan du velge akvariumvolum. Hvis du da skriver inn hvor bredt, og langt akvariumet ditt er, så kan du sette høyden til ca 5 cm. Da vil du få vite hvor mange liter du trenger. Varenummeret på grovkornet biltemasand er 175425.
Jan Åge Imsland
jeg har brukt ca en 10 liter bøtte med sand i mitt 112 liter akvarium. det fynker meget bra. :)


ok jeg brukte bare alt sanden i en pose fra biltema men nå har jeg fisk som ligger bunnen og plantene mine liker det slik så da ble det bare slik var bare noen som sa d her inne altså
Tusen takk.. :)
Tusen takk for gode svar.
Skal legge ut bilder når jeg har kommet i gang.

Akvariumet er under veis.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap