Vasking av biltema sand.

Hei.

Jeg har akkurat vært å kjøpt bunnsand fra biltema, å jeg lurer på om noen har tips når det gjelder å skylle denne.. Den er jo veldig finkornet, så en sil er jo et dårlig artelnativ.
Du tar ei bøtte og fyller denne 1/3-1/2 full med sanden. Deretter lar du vann fra springen renne ned i bøtta (ikke for sterk strøm) mens du roter rundt i sanden. Støvet vil virvle opp og gå over kanten på bøtta med vannet, men sanden vil bli igjen
Denne sanden er egentlig unødvendig å vaske
Blir d ikke veldig mye groms i vannet vist jeg ikkje skyller da?
Det varierer veldig fra sekk til sekk, om biltemasanden er støvete eller ikke. Jeg skyller alltid, bare for å være på den sikre siden, så jeg slipper å plutselig få støv i akvariet.
Husk på å tømme i sanden, før du heller vann i akvariet. Hvis du heller sanden i et akvarium full av vann, vil det mest sannsynlig støve.
Jeg skyller aldri Biltemasand, den støver svært lite og evn støv legger seg ganske fort - tåkete vann får man jo uansett noen dager i ett nyoppstartet kar eller ved fullt vannbytte.
Ulvster
Jeg skyller aldri Biltemasand, den støver svært lite og evn støv legger seg ganske fort - tåkete vann får man jo uansett noen dager i ett nyoppstartet kar eller ved fullt vannbytte.

Jeg får ikke det
Jeg får heller ikke det, og jeg har ikke skyllet sanden :P Så jeg har nok vært heldig med mine sekker.
Sølvi Gullaksen
Denne sanden er egentlig unødvendig å vaske :)

jeg synes du bør vaske den er litt groms i den vaska min i ei bøtta først og den var litt grumsete
Tja ,har brukt denne sanden i mange år,både den gamle og nå den nye i alle mine kar. Har vasken den og ikke vasket den ,men merker ingen forskjell. Så da er jeg glad jeg slipper det arbeidet
Men selvfølgelig om du føler at det er best ,så er det jo ingenting i veien for å gjøre det.
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap