Bruke vann fra gammelt akvarium?

hei.
kan jeg bruke noe av vannet ifra det gammle akvariet mitt for å få fortgang i oppstarten på det nye? og eventuelt bruke den gammle pumpen sammen med den nye til og begynne med?

Når det gjelder stein for å f.eks bygge huler med. kan jeg plukke fine steiner i fjæra, får så å koke disse før bruk?

Har en stor konkylie i mitt nåværende akvarium, å denne ble det ingen problemer med.
Bruk av "gammelt" vann har ikke mye hensikt med tanke på fortgang i bakteriene i filteret.
Det beste er å bruke et allerede innkjørt filter.
Du kan ta å fylle litt akvarievann i en bøtte. Deretter kryste filteret fra den gamle pumpa sammen med filtermaterialet fra den nye.
Når man skal ha et ynglekar må man da bruke samme vannet som er i fødselskaret ???
Eller er det mest viktig med samme tempratur ?
va vil det si å kryste filtret med den nye pumpa?

kryste
verb trans. kryste ( v1) ['k?yst?] klemme svært hardt, presse

Altså klemme ut "guffe" fra det innkjørte filteret. Det gjør vannet i bøtta brunt og fint Når du gjør det samme med det nye filteret i det samme vannet så vil mange av bakteriene trekke seg inn i filteret.
Heidi Jensen
Når man skal ha et ynglekar må man da bruke samme vannet som er i fødselskaret ??? Eller er det mest viktig med samme tempratur ?

Yngel tåler ikke mye. Vannverdier, inkludert temperatur, bør derfor være (mest mulig) likt. Trenger ikke å være "samme vannet".
Hei

Det som er viktig for et akvarium er de gode bakteriene som du har i et godt innkjørt filter. Disse bakteriene "spiser" avføringen fra fiskene, samt matrester, og sørger for at disse ikke forgifter vannet, men istedet blir omdannet til gjødsel for plantene dine.

Det er ikke så mye av disse bakteriene i selveakvarievannet - de fleste bakteriene bor i svampene inni filteret ditt.

Hvis du skal legge ned det gamle akvariet ditt (ikke bruke det mer), vil det holde å kjøre det gamle filteret sammen med det nye i ca 4 uker. Forutsatt at du ikke brått øker antall fisk, ettersom filteret ikke vil være i stand til å håndtere en plutselig økning i belastning (mer avføring, mer matrester).

Dersom du skal fortsette å bruke det game akvariet ,trenger du det gamle filteret der. Her kommer "å kryste filteret med den nye pumpa inn".

I dette tilfellet tar du litt av akvarievannet i en ren bøtte. Ta ut det gamle filteret og svampene inni dette, og skvis ut så mye gørr fra de gamle svampene som du klarer oppi bøtta (skvise = krøste). Så tar du de rene, nye svampene fra det nye filteret, og skviser de i den samme bøtta. Målet er å få så mye gørr/gugge inn i de nye svampene som du klarer. Det er i denne gørra at de gode bakteriene bor.

Får du flyttet over nok gørr, er filteret ditt bebodd av gode bakterier fra dag 1, i stedet for å måtte vente i 4 uker på at disse skal dannes fra "scratch".

Gjør du dette, kan du ha fisk i karet med en gang, men følg alltid med p vannverdiene, for å sikre deg at du klarte å få med deg nok bakterier. Metoden er den beste for å starte et nytt akvarium - men den er ikke idiotsikker
:)
Akkurat.

Kan jeg bare kobble den nye pumpa i bøtta å sirkulere på dette vannet en stund da?

men jeg må vel fremdeles vente en stund før jeg har fisker i karet?
eller kan jeg tilsette fisker fortløpende?
He, det er det jeg har gjort - nok vann i bøtta til at det nye filteret kan sirkulere vannet til det har sugd opp så og si alt av gørr

Så fremt temperaturen er riktig (den bør uansett ikke være skikkelig kald - selv filterbakterier kan dø av det), og vannverdiene (PH og GH) stemmer, kan du ha fisk i karet fra dag 1 med en slik "kickstart" av filteret. Har selv gjort det mange ganger.

Men du må ikke sette inn for mange fisk på en gang, det er det ikke sikkert at det er filterbakterier nok til, også vil du få nitritt og trøbbel likevel. Så ta det pent i starten. Jeg vet ikke hva slags fisk det er snakk om, eller antall, eller hvor stort kar det er snakk om (heller ikke hvor stort hopp du gjør i antall liter fra gammelt til nytt), så det er vanskelig å være spesielt konkret. Men grunnidéen er den samme.
Ja, men hvis du kryster svampen først så, mener jeg, at bakteriene kommer fortere inn i dybden på filteret.

Du kan sette inn fisker fra første dag. Deretter mindre utvidelser i bestanden i ukene framover.
Men som Elin skriver: Følg med på vannverdiene.
at jeg "kryster" svampene i samme vann først, å etterpå kjører den nye pumpen til all "guggen" er sugd opp kansje?

Jeg skal fra et kar på 110 l men pumpe I karret og opp til et på 270 l med utvendig pumpe..

Har 20 Neon tetra
1 Gibbiceps
6 Guppy (+ 4 yngel i fødekasse)
3 Kuhlii- ål
1 Eplesnegl
1 metall pansermalle
1 Seifinnemolly
3 hvite pansermaller
2 Gullgurami

Mulig dette er mange fisk for mitt kar, men så er jeg jo nybegynner da.

Alexander Olsen
at jeg "kryster" svampene i samme vann først, å etterpå kjører den nye pumpen til all "guggen" er sugd opp kansje? :)

Høres ut som en god plan
Tilfeldig bekjentskap
© morten kjøndal
Reklame for plussmedlemskap