Nystarta akvarium og ferietid

Jeg er klar over at vi kommer til å få mye pepper nå, men her er altså hele suppa - ærlig og usensurert.

Vi kjøpte et akvarium på 200 liter med pumpe (innvendig filter) for en drøy uke siden. Vi satte opp karet med elvegrus i en ende, sand i den andre enden ei stor rot, lavastein, vann og planter, kjøpte termometer (ordentlig - ikke strips) og ny varmekolbe og tenkte å vente litt med å sette inn fisk.

Så sa hun på dyrebutikken at vi burde sette inn et par fisk ganske tidlig, slik at man fikk igang bakterieveksten. Vi begynte (etter råd fra dyrebutikken) å ha oppi bakteriekultur på flaske med en gang, og etter et par dager satte vi inn to ancistrusmaller samt en slørhale vi måtte mellomstasjonere (den ble gitt bort etter to dager).

Noen dager etter sa en annen dame i dyrebutikken at vi godt kunne sette inn noen fisker til, bare vi var nøye med å ha i bakterier til filteret var innkjørt, og vi målte nitrittnivået ofte. Og byttet vann om det ble for høyt. Hun anbefalte oss å innføre nye fisk gadvis, en gruppe på noen få individer i slengen med noen dager mellom.

Så vi var litt tette i pappen og hørte på dama, og sitter nå med et akvarium med noen maller, platyer og corydoras.

SÅ kom jeg på at jeg skulle lese litt på diverse forum. Og nå ser jeg jo at dette var helt på trynet! Vi burde jo satt igang akvariet, latt det stå uten fisk helt til etter ferien, og SÅ kanskje begynt å innføre fisk. Over mye lenger tid enn det den dustedama på butikken sa.

Men nå er jo fiskene her, vi har inget innkjørt filter - bare de bakteriene på flaska som jeg nå ser at flere av dere syns er bare bimbam - å bruke, og vi tester og tester for nitritt.

Selvfølgelig gir testene utslag... Men ikke så mye. Enda... Vi har byttet 30% av vannet hver gang det er MER enn 0,8 (bruker dråpetest), men lurer på om det er spesielt lurt...? Når vi driver sånn og bytter vann hver dag - vil vi da få nok bakterier til å ta seg av nitritten?

Så mine spørsmål er:

- hvor ofte/når bør jeg skifte vann og hvor mye (mtp nitrittinnhold/bakterier osv)?

- hvor lenge bør jeg ha lyset på pr dag i begynnelsen (vi har endel planter)?

- hvor ofte/mye bør vi mate for at fiskene skal ha det greit, men samtidig unngå at det blir for stor belastning på filteret (...ja, jeg VET vi allerede har FOR stor belastning, men jeg vil helst unngå mer enn det allerede er...)?

- hva gjør vi i ferien når vi blir borte i 2 uker? (Vi fant akkurat ut at vi måtte reise om 2 1/2 uke! Gulp...) Skal vi be noen mate? Skifte vann? Hvor ofte? Holder det at de slipper oppi en tablett eller to (for maller, men vi ser at platyene også eter dem) annenhver dag, og at de måler nitritt og bare skifter dersom det blir farlig høyt? Og hvor høyt er farlig høyt, og hvor lenge kan overleve i sånt vann?

Uff... Dette ble litt kronglete... Men jeg håper noen kan hjelpe en idiot som har tatt seg vann over hodet. Og som nå har lært at man bør lese på forum istedenfor å høre på ansatte i dyrebutikker. Jeg håper bare fiskene overlever. Iallfall noen av dem...
Hva du gjør i en ferie: Kjøp en sånn. Rens alt i akvariet i tilfelle strømmen går og pumpa ikke virker, så vil ivertfall fiskene ha større sjangs fo å overleve strømbrudd. Få en venn eller nabo til og se etter akvariet i tilfelle elektrisk svikt. Kontroller alt utstyr før du reiser
Vi har heldigvis en god kompis som kommer til å stikke innom annenhver dag og se til dem. Men jeg kvier meg for å be ham om så mye mer enn å mate dem og sjekke vannet. Det holder kanskje å mate annenhver dag nå i oppstartsfasen...? Er redd for at foringsautomater skal overfore, så vi får mer dritt i vannet enn nødvendig..?

Eller tar jeg feil?

Hmmm.. Vanskelig dette. :S
Min foringsautomat tar heller forlite enn formye og nesten alle kan du justere åpningen på slik at det du regulerer mengden på maten som kommer ut-
Nitritten din skal være på 0, så du har nok noen liter vann å bytte før neste ferietur. Pepper skal du ikke få, jeg må vel tillate meg å si at en betraktelig del av brukerne her har fått akkurat samme smellen :p
Pepper er bra til så mangt, men ikke særlig nyttig i den situsjonen dere er i. Stakkars! Bra for fisken at dere fant på å lete opp informasjon, det dør mye fisk helt unødvendig fordi folk ikke gjør det :o )

Butikken som drev med vranglære burde kunne hjelpe dere med levende filtergugg, ikke unyttige "bakterier" på flaske. Eller kanskje dere kan få hjelp av en akvarist med innkjørt filter som vet hvor Barteby er, og som holder til i nærheten?

Når det gjelder vannskift, er det ikke stort annet å gjøre for å holde nitritten unna, tror jeg. Men som du sier, det blir lengre innkjøring da. Å få noen til å passe på er en utfordring, det bør jo være noen som kan litt, da det blir mer krevende enn å slippe litt mat oppi...

Egentlig kjenner jeg at jeg ble litt sint, butikken burde faktisk ta fisken tilbake så lenge!

God plantevekst er supert i ustabilt kar, så gi plantene nok lys og næring, det hjelper på stabiliteten. Hos oss slås det på 08:30 og av 21:00, evt. med "siesta" midt på dagen hvis det blir alger.

Det går seg til!
Bakteriene bygger seg opp i filteret. Vannbytte er den eneste måten å fjerne nitritt hvis filteret ikke klarer det. Altså - Måler du nitritt så bytt vann.
30 - 50 %. Du ser hva som er tilstrekkelig når du måler før og etter vannbyttet.

Dere kan prøve ca. 10 timer med lys.

Så lenge dere har kontroll på vannverdiene så kan dere gjerne mate annenhver dag.
Når dere er på ferie så kan dere be kompisen mate ca. hver 4. dag (hvis dere stoler på at han er forsiktig med maten).
Hvis han gidder å måle verdier før fôringen så er det jo flott.
Før ferien, så burde dere skifte ca. 50% vann hver dag, slik at det er minst mulig nitritt i vannet. Dette er også siden dere nå sliter med å holde nitritt nede. Nitritt skal ikke være mer enn 0.3

Pumpa skal ikke vaskes, og skal aldri vaskes, bare skylles litt i en bøtte med akvarievann hvis vannstrømmen er merkbar dårligere.
Fiskene trenger ikke mat hver dag, og annenhver dag eller mindre (hver 3.-4.dag) er bedre en hver dag, spesielt når man skal være borte.

Forautomat er noe som må prøves ut og beregnes flere dager i forveien, slik at man vet hvor mye den forer og at den ikke vil streike. Noen forautomater streiker fort hvis de blir fuktige av akvariedampen, så å finne en som virker er vanskelig. Dessuten er det mest bare pellets og flakfor som passer i en automat, og da vil ikke algespiserne få noe mat, som synker.

Lyset skal være på i ca. 10 timer. Dette er for at plantene ikke klarer å nyttiggjøre seg med lys som varer over dette, men alger elsker det. Så over 10 timer kan få fart på algeproblemene. Det går ann å kjøpe timer slik at man ikke trenger tenke på dette.

Når jeg har vært borte og bare samboeren, som ikke er noe interresert i fiskene, er hjemme så får jeg har bare til å bruke pellets og synketabletter. Skriver på en bit papirteip hvor mye som skal mates, og limer den til lokket på forboksen. Dette fungerer kjempebra
Ok... Da bytter vi altså 30-50% av vannet hver dag, dersom vi måler nitritt over 0,3. Om jeg forsto det riktig...? Og det fortsetter vi med til det er stabilt...
Og vi mater annenhver dag. Sparsommelig. Og lar lyset stå på i 10 timer pr dag.

Når vi reiser får vi kompisen vår til å mate hver 4.dag, og måle nitritt før han mater. Dersom den er over 0,3 må han bytte vann? Eller kan han bytte dersom det overstiger 0,8? Så slipper vi mase for mye på ham (stakkars fyr - han ANER ikke hva han har sagt ja til! hahaha)... Eller dør fiskene om det blir så høyt i mer enn to døgn?

Unnskyld at jeg maser på dere... Jeg er helt grønn her.

Jeg KAN jo være heldig og finne en kar med litt gugge til meg også, og så håpe at det hjelper på så vi har litt mer kontroll om et par uker...

Ingen her inne fra Trondheim eller omegn, da? Som har barmhjertighet med oss...? *blafre-heftig-med-øyevippene*
Haha.. Skal jaggu legge inn en annonse på ønskes kjøpt, jeg! "Gugge ønskes kjøpt. Snarest!"
Kanskje trondheim akvarieklubb kan hjelpe? Send en mail eller ring så får du sikkert hjelp.
Hvor bor du i Trondheim da? Kan godt få litt gugge av meg=)
Vi bor på Flatåsen. Skal kjøpe et eheimfilter imorgen, så kanskje vi kan grise til det litt før vi setter det inn? Tenkte å la den gå sammen med den gamle pumpa til alt er innkjørt, så vi slipper å begynne HELT på nytt!

Hvor bor du da?

...og så har jeg snakket med han fra akvarieklubben. Takk for tipset!
Jeg bor på bakklandet, så det blir i såfall et stykke unna, men har mulighet til å kjøre dersom dere ikke kommer dere hit
Vi kan jo komme når vi har kjøpt den nye pumpa imorgen? Er du hjemme i sekstiden?
Det er jeg. Kan sende deg en mail med nærmere beskrivelse av hvor jeg bor.
Flott! Mailadressen min er: lene@noteng.no

Tuuusen takk!!!
Fiskene klarer seg finfint uten mat i to uker - hadde aldri turt å la noen som ikke er akvarievante gi uante matmengder når akvariet er såpass nytt. Sett timer på lyset (8-10 timer maks, så unngår dere algebombe) og kryss fingrene, evt be en eller annen skifte litt vann etter en uke eller så?
Om dere ikke har veldig mange fisker ennå er det også en mulighet å omplassere disse og la karet stå og gå seg til de ukene dere er borte.
Vi tenkte å måle opp mat og pakke med dato på, og så bare gi hver 4.dag. Og så få ham til å måle vannet før han mater. Så kan han bytte dersom det blir for ille.

Snakket med en fra akvarieklubben her og fikk god veiledning.

Tror vi bare får krysse fingre og tær for at det går fint.

Og så håper vi jo at det hjelper med litt bakteriegugge gnidd inn i filteret, da...

Vi kjenner dessverre ingen med akvarium, så vi har ikke noe sted å mellomstasjonere de.. Men vi får håpe det går bra!
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap