Syke palett ciklider?

Hei alle
Jeg ser det finnes mange tråder vedrørende Palett Ciklider men ingen som gir svar på nøyaktig det jeg lurer på. Derfor drister jeg meg ut på å lage min første tråd/innlegg, som jeg håper jeg får svar på.
Jeg er helt fersk i akvarie verden, og har kun hatt akvarium i to uker i dag. Jeg har et 90 l akvarium hvor jeg kun har et ciklide par oppi. Disse flyttet inn i akvariumet 3 dager etter at jeg satt det igang. Ser det er mange meninger her om at en bør vente lenger men de i dyrebutikken sa det ikke var noe problem.

Dette paret fant hverandre fra første dag og den første uken var de sammen hele tiden med mye lek, og da begge med sterke farger. Denne uken derimot har jeg knapt sett hannen, han ligger gjemt under en rot, og han kommer ikke en gang frem når jeg mater dem. Hunnen derimot befinner seg stort sett i en ferdig kjøpt keramikk hule, hvor hun har om møblert en mengde sten utenfor som nå danner en liten fin haug. Hun tar noen runder i karet en sjelden gang men kommer hver gang det er mat.

Men i dag oppdaget jeg at hun knapt har farge igjen. Mitt spørsmål er da som følger: Er de syke? Eller kan det være egg på gang? I såfall trodde jeg at de var på samme sted i akvariet hvis det var egg?

Hunnen har forresten også begynt å svømme slik at det ser ut som at hun "dunker borti bunnen" på akvariet..
På forhånd takk.
Dette har ikke noe med arten paletter å gjøre, men heller et ikke innkjørt kar.
Du er på tur inn i nitrittsyklusen, dvs at fiskene akkuart nå forgiftes av ammoniakk. Men det varer ikke så lenge, for snart forgiftes de av nitritt....

Det jeg prøver å si, er at karret ditt ikke er innkjørt etter to uker, med mindre du har fått filterguffe fra noen andre som har et innkjørt filter.

Du må bruke nitritt-testen som butikken helt sikkert solgte deg, og teste vannet.
Har nitritt må du starte vannbytter umiddelbart, og bytte 30 % 1-2 ganger daglig i 1-2 uker inntil filterbakteriene har blitt så mange at de klarer å "spise" opp det som forgifter vannet.

Lykke til videre i akvarieverden, det er veldig morsomt å lærerikt

PS: IKKE fall for fristelsen med å sette i noen som helst andre fisk i karret, så lenge du har et par paletter. Det er ikke plass til noen annen fisk, da de er meget aggressive.
Enig med Julnil, dette er forgiftning. Det er det som plager fiskene dine nå. Etter to ukers drift pleier de første alvorlige tegnene på at noe er galt å melde seg.

Du MÅ kjøpe en dråptest og teste vannet for nitritt nå og daglig i noen uker fremover. Helst skulle du testet for ammoniakk også, det er også giftig, og det oppstår før nitritt. Det kan hende ammoniakken er på vei bort nå, for den avløses av nitritt. Perioden med nitritt oppstår vanligvis etter rundt to ukers drift og varer i 2-3 uker.

Å kjøre inn et akvarium tar som du ser mange uker, men du har hoppet over alt dette og satt fisk i med en gang. Da har du altså noen uker med daglige vannbytter fremfor deg, for å få fiskene til å overleve og ikke dø av nitritt-forgiftning. Og selv om du bytter vann hver dag er det ikke garantert at de overlever. De vil måtte leve i en viss grad av forurenset vann og det gjør ofte fiskene syke. Det er i perioden på slutten av eller rett etter disse innkjøringsukene at fisk ofte bryter ut i sykdom, og et typisk og klassisk eksempel er hvitprikk. Veldig, veldig mange nybegynnere gir nesten opp i starten fordi fiskene bare blir syke. Vel, forklaringen er at giftig vann stresser dem og stress utløser sykdom.

Ser du har fått med deg såpass av innleggene her inne at du var klar over at det er anbefalt å vente med og sette inn fisk. Da ville jeg jo anta at du har fått med deg hvorfor det er anbefalt å vente også? Nemlig det du opplever nå; ammoniakk og nitritt. Og daglige vannbytter på minst en tredjedel av vannet er nå nødvendig.

Kjøp vanntest i morgen, men ikke strips! Kjøp dråpetest, helst et kvalitetsmerke som Tetra eller helst JBL (den er mere nøyaktig).

Hmmm
Tusen takk for svar, selv om det absolutt ikke var noe hyggelig at de er syke. Men jeg lærte i allefall hvilken dyrebutikk jeg bør styre unna! De påsto at palett ciklider bør man kun vente i 6-7 timer på et nystartet kar før man setter i fisken, jeg ventet i 3 dager just in case.

Jeg glemte å si at jeg har arvet akvariumet som tidligere har vært i bruk. Og alle jeg snakker med mener jeg har et av de bedre filtrene som finnes på markedet, som er ferdig innkjørt. Husker ikke navnet på dette.

Jaja da får jeg starte med iherdig vannbytte og håpe det ordner seg da (Noe de i dyrebutikken anbefalte meg å ikke begynne med før etter 4 uker... ikke imponert over dem nei).

Og dråper? Testing av vannet ble ikke nevnt med et ord, og jeg startet samtalen med å fortelle at jeg har 0 erfaring med akvarium og at jeg måtte ha så basic hjelp at de gjerne kunne snakke til meg som om jeg var en 5 åring

Igjen takk for hjelp.
Det er nok desverre ikke å komme vekk i fra at akvariet trenger innkjøring, noe som gjerne tar 4-5 uker....

Karret/filteret skal ha bakterier som spiser opp giftstoffene som dannes i vannet. Om filteret ditt var avslått i mer enn bare noen timer, så kan man gå utifra at bakteriene som var inni der er døde. Da er det ikke innkjørt lengre

Det som skjer:

De tre stoffene du kommer til å høre mye om er:
-Ammoniak (giftig for fisk selv i små mengder)
-Nitritt (giftig for fisk selv i små mengder)
-Nitrat (giftig for fisk bare i veldig store mengder)

Når du starter opp et akvarie vil det begynne å dannes Ammoniak, da kommer det bakterier som bosetter seg i filteret som spiser Ammoniak og slipper ut Nitritt. Så kommer det bakterier i filteret som spiser Nitritt og slipper ut Nitrat. Nitraten vanner du ut hver gang du fortar et vannbytte ukentlig. Nitrat er og plantenæring.

altså:
ammoniak (etter ca 1 uke) - nitritt (etter ca 2-4 uker) - nitrat!

Desverre har denne innkjøringen ingenting med hvilke fisk du har oppi, alle vil ta samme skaden av å gå i giftig vann.

Dråpetesting er gøye greier, føler deg litt kjemiprofessor
Du bør ha test for Nitritt og Nitrat, (pH og gH kan være greit og, men fokuser på giftstoffene først)

Disse testene kommer i ferdige sett med fine bruksanvisninger, og de forteller deg raskt om det er noe galt med vannet. (litt dyre, men koster vesentlig mindre i div. nettbutikker)

Kjøp iallefall Nitritt-testen så fort som mulig, og bytt vann i store mengder frem til Nitritt er 0
Syke palett ciklider?
Huff.....Ok da må jeg jo få kjøpt meg dette i dag. Jeg tror også jeg skal ta en tur til butikken hvor jeg kjøpte fiskene for en prat. Jeg hadde lest litt på nett først og syntes selv jeg stilte fornuftige spørsmål (som jeg får bekreftet gjennom deres svar) men som de i butikken avfeide som uaktuelle.

Fisker er jo også levende vesener så jeg må si jeg rett og slett synes de var uansvarlige som ikke informerte meg om dette hvis fisken nå lider.
Problemet er at mange (absolutt ikke alle) dyrebutikkene vil heller ha ett godt salg enn å tenke på fisken/dyrets beste. Om fiskene dine bare hadde dødd, så hadde du jo komt tilbake med mer penger for nye fisk uansett

Men du har allerede et ekstremt godt utgangspunkt, bare med det at du har funnet dette forumet. her finner du definitivt svar på alle spørsmål du skal kunne ha.

Gjerne les på Akvarieskolen oppe under artikler, der er det også masse nyttig informasjon!
Syke palett ciklider?
Oi så moro! Allerede nå en time etter at jeg har byttet ut ca 30% av vannet dukket de opp og har begynt å svømme rundt i akvariumet igjen. Da satser jeg på at dette går bra og takker for at noen har laget denne nettsiden, som ser ut til å være til stor hjelp for en nybegynner som meg
ikke hvær så sikker det kommer igjen :P
Da er det bare å fortsette daglige vannbytter til dråpetesten viser at karret er nitrittfritt igjen Kan ta 1-2 uker med vannbytter 1-2 ganger pr dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap