Pumpa går tett

lurer på en ting jeg har et 450l akvarium med ei eheim proff3 2076 pumpe
den går tett på et par dager så må jeg rense den
det er en indikasjons måler på den der jeg kan se vor mange måner de er ien før rens jeg renset den i går og renset bunen nå er de drit på bunen og 1 måned mindre på måleren og de er bare på en dag va bør jeg jør??
Det spørs også hvor i pumpa det blir tett.
Jeg var plaget med at filterpumpene gikk tett litt fort, og årsaken var filtervatten som lå øverst. Det samlet seg en del finstoff der vannet returneres til akvariet, og filtermaterialet ble tett bare på et lite område der.
Så la jeg filtervatten litt lenger ned i "bøtta" og la en bit blå filtermatte øverst, så innsuget skulle holdes åpent. Det hjalp.

Hvis problemet er at det kommer mye rask i filteret så kan du kanskje lage et "forfilter". Lag en terning av grov, blå filtermatte og tre det på innsugsrøret i akvariet (hvis du har et rør der). terningen skyller du bare etter behov.
Litt nødløsning, men det kan hjelpe.
Inaktiv bruker
Hvis slangene og rørene er fulle av guffe ( det kan de være, uten at du ser det, se mot lyset og da kanskje du ser det bedre) Så må du få tak i en slangebørste. Eheim selger en slangebørste til 100 kr. Den var effektiv men gikk i stykker etter en gang bare...Så uansett, noe må du spyle igjennom slangene med og så bruke en børste av noe slag for å få dem HELT rene hele veien igjennom.

Så kan du tenke på innsuget - der kan du feste en blåfiltersvamp eller lignende utenpå eller inni innsugerdelen slik at det verste slammet ikke kommer inn i rørene/slangene/filteret.

Du kan bruke filtervatt som du kan kjøpe rimelig til 15 kr for en stor pakke på webzoo feks og sette inn en liten bit akkurat i innsugerdelen ( den du kan ta fra hverandre før du fester den til slangen) Og så bytte ut filtervatten så snart den er full av guffe igjen. ( dette er et forslag, om noen har innvendninger mot dette så forklar meg gjerne hvorfor for denne metoden har jeg brukt en stund nå og synes den fungerer utmerket )

Men, det kan kanskje lønne seg å ihvertfall tømme ut det verste av slammet i selve filterpumpa mens man først er i gang slik at man ikke igjen får en masse ny guffe i slangene/ ut-slangen? Jeg hadde guffe i både inn og ut slangene, men nå har de vært helt rene og fine i 2-3 måneder. Jeg var så frustrert at jeg gråt i fortvilelse da det jo ble tett i ett sett før Nå er det ikke noe å bekymre seg om der lenger!

Dette tror jeg er det beste å gjøre. Jeg tror ikke det har så mye å si om du skifter det innerfilteret/øverste hvite filteret i pumpa, det var ihvertfall ikke det som var problemet her, selv om det så ut som om det var tett/fullt av guffe der, for det skiftet jeg ikke og det funker helt utmerket allikevel..

Det burde igrunnen følge med slike ting og tips når man kjøper en filterpumpe, en slik liten bagatell som en blåfiltersvamp i innsuget kan jo bety forskjell på himmel og helvete Og det samme med slangebørster; det burde virkelig fulgt med!

Sjekk også om du har fylt for mye filtermedia i pumpa de...... har du det så vil du med eheim filtermedia få lavere gjennomstrømming og da vil pumpa indikere at det er tett etter bare litt ekstra smuss.... Har to stk eheim pro 3 pumper og de har en fin konstruksjon men på den største 2080 har jeg måtte sette inn en ekstra pumpe på utblåset for at den skal gå perfekt..... på min 2075 er det også en svak pumpe syntes jeg, av det filtermedie som fulgte med den er kurvene bare halvfulle av filtermedie.....

Håper det var til littt hjelp......

hei tusssen tusssen takk for svar får prøve dette og se om de kan hjelpe meg he
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap