Slørhale med sorte prikker - dårlige nyheter?

Har akkurat fått vårt første akvarium (2uker - 50liter). Har to slørhaler (ca5cm m hale) og en gullfisk (vet at dette er noe liten plass dersom disse fiskene skal være i dette akvariet til de blir store, men det er ikke planen). Gullfisken er en skikkelig bølle og driver å dytter på slørhalene. Den minste slørhalen har vært i tilsynelatende dårlig form, stått i et hjørne og sturet litt, ikke spist så bra i forrige uke (tatt mat inn i munnen og spyttet ut igjen), men spiser bra nå. Han har derimot fått sorte prikker rundt på kroppen. Hva kan dette være??? Den andre slørhalen har en veldig stor buk , er han bare tjukk eller kan det være noe galt? Virker som om de alle har trådete/slimet avføring tidvis. De får flakfor. Skiftet ca 5liter vann pr uke. Noen som har tips? PÅ forhånd takk
Det og bare skifte 5 liter vann er for lite. du burde skifte rundt 15 liter en gang i uka. Dette med prikkene aner jeg ikke hva kan være dessverre.
takk for det. Noen som har tips om hva de sorte prikkene kan være?
Pigmentering....?
Noen ganger skjer det endringer i fargene på fisker, av litt forskjellige årsaker. Det typiske er at fisk som mistrives blekner i fargene. Når det motsatte skjer med slørhalen din, så kan det skyldes at noe stimulerer til økt pigmentering - omtrent som når vi mennesker blir brune når vi soler oss. Hva årsaken er, det er ikke godt å si. Noen ganger kan pigmentflekker være et signal om feil mat, andre ganger kan det være tegn på kjønnsmodning - at fisken kommer i puberteten. Dette varierer mellom de forskjellige fiskeartene, og det er mange rare former og farger når det gjelder slørhale - som det er avlet fram mange oppdrettsvarianter av. Flekkete og/eller svarte slørhaler er ikke sjeldent.

Men det kan også være noe som skyldes sykdom. Dessverre. Jeg husker fra jeg var liten og hadde gullfisk/slørhale i gullfiskbolle. De levde ikke så lenge dessverre, og hvit trådaktig avføring var aldri noe bra tegn. De døde kort tid etter...

Dersom du vil fortsette med gullfisk/slørhale så tror jeg ikke du blir helt fornøyd før du har et større akvarium å putte fiskene i. Det er dessverre noe som har meget stor betydning for disse fiskene, som har gener for å bli ganske store. De er nok ikke programmert for å trives i små akvarier.
Dessverre eller heldigvis - alt etter hvordan man ser det...
Hvis akvariert bare er 2 uker gammelt så er det sannsynligvis en sykelig nitritt dannelse i det, å da er det ikke rart fiken ikke vil spise å virker slapp.. Har du sjekket alle vannverdier?
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap