Jeg har et filter uten filterbakterier, jeg skal putte filteret uten filterbakterier i et akvarium med filterbakterier, vil det da vokse filterbakterier i det filteret uten filterbakterier?sw
jeg vurderer også og starte en utvendig pumpe. (ny) i et akvarie som har filter fra før. hvor lenge skal dette utvendige filteret stå og bygge seg opp filterbakterier før det er klar til bruk (fjerne det innvendige) ?
er ikke helt enig i svarene her for hvis du starter et nytt filter uten å ta guffe fra et det andre filteret vil det nye filteret gå igjennom hele syklusen før det er nokk filterbakterier som kan ta alt fra 4-6 uker så hvis det nye filteret er større enn det filteret som er der vil du få en skikkelig nitritt bombe pga det filtert er større enn det som er der fra før og pumper mere vann enn det andre klarer å gjøre. Så det vil over gå det filtert som er der. Har gjort samme tabben selv. Så ta filter guffe fra det andre filtert og start opp med begge filtrene og la dem gå sammen i 1-2 uker sjekk vannverdiene det er viktig her. Ble litt rotete skrivi men jeg håper du skjønner hva jeg mener så du slipper å gjøre samme tabbe som meg