Kjøre inn pumper uten planter?

Ble til at skal kjøre inn to innvendige pumper, har ikke noe hastverk med å flytte fisker over, så 4-6 uker går bra å vente.
Men vi har aldri brukt planter i det første akvariumet, og hadde egentlig ikke planer om å bruke det i 230 literen heller, er dette dumt?
Som sakt det er 3 slørhaler, 2 vanlig suge maller og en L177 malle som skal dele dette hjemmet, så trengs det planter? høres bare plagsomt ut, dyre, dør fort ved feil pleie/mye jobb, kan ta med seg snegler osv...

Men ja, også kjører filterene seg inn bare ved å suge det rene spring vannet hele tiden? skjer vell ingen ting med verdier i vannet da?
Vi har hatt det nye drevet i 2 dager, vi har puttet i noe fiske mat, og samme stoffene som vi gjør i karet til fiskene når vi har gjort vann bytte, ph-gh-nO ett eller annet.
fungerer dette?


Takk for tips.
Må ikke ha planter. Bare følg med på vannverdiene.
Hiv oppi noe fiskefor som kan ligge er "forrurense" litt.
Gjerne noe filtergørr fra et annet akvarie vist du har mulighet til det.
Er ikke så mye arbeid med plantene. f.eks anubais planter, er jo ikke noe arbeid med de i det heletatt.
Har du hurtigvoksende planter blir det fort litt ekstra arbeid. Plutselig har du flere meter med planter og klippe :P
Pynter jo utrolig opp med planter mener nå da jeg, men alle har vær sin smak.
Trenger ikke mye planter for og få det fint

Hva planter har for seg rent teknisk/kjemisk i et akvarium har ikke jeg peiling på. De tillfører litt oksygen til vannet hverfall.
De bruker også opp næringen til evt. alger.
Planter og alger lever av samme næring. Mye planter = lite eller ingen næring igjen til alger. Spesielt vist du har hurtigvoksende planter
Disse runde ballene som svever i akvariet helt til de synker, grønne baller.
Er dette under planter? har en slik i det andre i alle fall, å den virker til å leve igjenom det meste.
Og hvor mange slike bør man da ha?

Greit nok at planter ser jo fine ut, men har hørt fra flere kjente at de er et hekkan å holde levende, og det er aldri kjekt å bruke masse penger på noe som dør veldig fort om du gjør en liten feil.

Også hørt at planter bruker noe av nitrittet som kan komme i vannet?
Så uten planter vil det da komme mye farlig gift i vannet egentlig? Har kanskje ikke så mye å si i mindre akvarium som 70 literen.
Men jeg føler for å finne ut om det har noe mer å si i større, som 230 literen.
3-4 av fiskene nærmer seg vell et år i alle fall å jeg ser helst frem til at de ikke dør når de skal skifte hjem :O.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap