Heisann!

Jente på 25 år her.Har kjøpt meg et 70-liters juwel akvarium og vil gjerne lære litt mere om alt sammen.

Jeg er svært intressert i design,så det blir spennende å innrede akvariumet slik jeg vil ha det.


Jeg har nå mitt første spørsmål:
Jeg ønsker småbobbler som siver oppover flere plasser i bakgrunnen,hvordan får jeg det til?
Jeg har kjøpt en slik*bilde* ,kan jeg bruke denne til formålet?
Evt.hvordan gjør jeg det?Setter jeg en stopper på slangen og klipper små hull med den avstanden jeg ønsker?

Ha en flott torsdag videre,og tusen takk til dere som tar dere tid til å svare meg!
Velkommen til akvarieverdenen!

Du får kjøpt luft pumpe her.
Vet ikke hvordan du får delt den opp men antar du kan bruke dette.
Det du kan gjøre er å tette enden og så stikke noen hull med en nål i slangen med den avstanden du vil ha.

Prøv gjerne slangen i vasken eller en bøtte får å sjekke at boblene som kommer er store/ små nok.

Vidar
I ovenfor nevnte link finner du litt av hvert, under Luftpumpe/tilbehør.
For å få bobler, trenger du, foruten den pumpen du allerede har anskaffet deg, en luftslange, en tilbakeslagsventil, og en brusestein. Disse finnes i flere former og størrelser. slik du antyder det, så vil du ha bobler langs hele eller deler av bakveggen? I s tilfelle finnes det spesielle lufteslanger med hull langs hele slangen til slikt formål. Der vil lufta sive lettere ut enn ifra en luftestein, med mindre du har ei skikkelig kraftig pumpe

Evt. kan du prøve slik du selv sa, tette enden på slangen, og lage små hull langs den. Men glem IKKE tilbakeslagsventilen. Den vil forhindre vann i å lekke ut om du skulle få strømstans, eller noe annet skjer med luftpumpa.

så lykke til
Wargtass
I ovenfor nevnte link finner du litt av hvert, under Luftpumpe/tilbehør. For å få bobler, trenger du, foruten den pumpen du allerede har anskaffet deg, en luftslange, en tilbakeslagsventil, og en brusestein. Disse finnes i flere former og størrelser. slik du antyder det, så vil du ha bobler langs hele eller deler av bakveggen? I s tilfelle finnes det spesielle lufteslanger med hull langs hele slangen til slikt formål. Der vil lufta sive lettere ut enn ifra en luftestein, med mindre du har ei skikkelig kraftig pumpe:) Evt. kan du prøve slik du selv sa, tette enden på slangen, og lage små hull langs den. Men glem IKKE tilbakeslagsventilen. Den vil forhindre vann i å lekke ut om du skulle få strømstans, eller noe annet skjer med luftpumpa. så lykke til :D



takker!

Den tilbakeslagsventilen,jeg skal bare ha en av den?Altså,en ved pumpen(som du ser på bildet?Eller må jeg ha i andre enden også?Tester å lage små hull først jeg,så kjøper jeg slik du sa om jeg ikke blir fornøyd
VB
Det du kan gjøre er å tette enden og så stikke noen hull med en nål i slangen med den avstanden du vil ha. Prøv gjerne slangen i vasken eller en bøtte får å sjekke at boblene som kommer er store/ små nok. Vidar


Tusen takk for svar,Vidar!
Jeg skal teste det ut
Tilbakeslagsventilen er den blå du har på bildet ditt, ha den en plass mellom luftpumpen og vannlinjen. Gjerne rett etter pumpen.

For å tette slangen i enden kan du enten knyte, ha i litt akvariesilikon, en skru eller en liten treplugg som du spikker.

VB
VB
Tilbakeslagsventilen er den blå du har på bildet ditt, ha den en plass mellom luftpumpen og vannlinjen. Gjerne rett etter pumpen. For å tette slangen i enden kan du enten knyte, ha i litt akvariesilikon, en skru eller en liten treplugg som du spikker. VB


okey,med tanke på pumpen og trykket i pumpen,kan jeg risikere å få en kaputt pumpe om a) det blir for mye hull(for lite mottrykk) b) for lite hull (for mye trykk)?

Siste spørsmål:om jeg skal kjøpe en ferdig slange med huller,hva heter den?(skal google litt)
Det er vel noe slikt det tenkes på.
Her er en link til produsentens hjemmeside.
De finnes i flere lengder.
Hans E
Det er vel noe [URLBLOCK1] det tenkes på. Her er en [URLBLOCK2] til produsentens hjemmeside. De finnes i flere lengder.


Tusen takk,Hans E!
Tilfeldig bekjentskap
© Håkon Kolderup
Reklame for plussmedlemskap