Fiskene henger i overflaten

Har ett Juwel tigon 350 akvarie med 15 malawier oppi.
De ville ikke spise i dag tidlig og har hele dagen bare "hengt" i overflata, det virker ikke som de gisper etter luft.

Var på dyrebutikk med vannprøve og fikk beskjed om at alt var ok, noen her som kan si om noe evt. er galt
du må få mer ogsygen i vannet ditt med en gang, enten med luftestein eller at du setter pumpe utaket ditt over vann eller i vannoverflaten....... filteret bruker mye oksygenet i vannet så da har du for lite oksygen og fiskene dine kan drukne...
ok prøver med ei luftpumpe. Takk for hjelp
Skal si det hjalp gitt !
Han som vi kjøpte akvariet av sa det ikke var nødvindig med mere luft enn det som kom av at pumpa sirkulerer vannet, tydeligvis var det feil.

Igjen takk for hjelpen !
Desverre mye ukvalifiserte mennesker som står bak diskene i dyrebutikken med 0 basiskunnskap om akvastikk...... Malawi og taganyika biotoper trives med mye Oksygen i vannet og effekten på filtreringen blir mye bedre..... Anbefaler deg å sette inn en sirkulasjonspumpe i tillegg for strøm i vannet helst 10-20 ganger karrets volum, fiskene elsker det...... og du slipper å slamsuge...

350 l = 3500 - 7000 l/t med strøm i vannet.....
Inaktiv bruker
Ja mine malawi elsker strøm i vannet, man kan nesten ikke få for mye av det faktisk

Nok engang hører vi om dyrebutikker som ikke gir riktig informasjon, og det er veldig trist, tenk på alle de fiskene som lider under det - og eierne også. . .
Tips til malavi kar, er wavemakers , som brukes i saltvannsakvarier, de funker utmerket
Inaktiv bruker
Hvordan fungerer egentlig de? Jeg har sett at det selges og lurt på hvordan det fungerer, er det bare å sette dem på glasset og sette inn kontakten og så kommer det bølger/luft? Og hva er prisen på disse?

Selv satte jeg inne en ekstra innvendig filterpumpe av Eheim ( den kraftigste ) i tillegg til den utvendige, og jeg synes det er greit med en ekstra filterpumpe også.
filathor
Tips til malavi kar, er wavemakers , som brukes i saltvannsakvarier, de funker utmerket[URLBLOCK1]


Bruker bare den typen jeg..... veldig bra...
det er et plug and play utstyr,. sett den i karet og plugg i.

den lager veldig god bevegelse i hele vannmassen, rett den litt oppover og den lager fine bølger i karet
Fiskene har det mye bedre nå, de små "krangler" og ser ut til å ha det bra. Det er ingen som "henger" i overflaten mer.

Ja vi har til og med spurt i flere butikker og fått samme beskjed om at vi IKKE trenger xtra luft, men på mandag blir det innkjøp av wavemaker.

Benytte annledningen til å spørre dere for hvilken pumpe dere annbefaler oss å bruke, vi bruker nå den originale som hører til/ følger med akvariet. Har vel nå forstått at den er nok for liten.
Bør vi kjøpe ei som står på utsiden eller hva annbefaler dere ???
Bente Mæland
på mandag blir det innkjøp av wavemaker.
Kjøp en med magnetfeste, siden sugekopper suger
Bente Mæland
Benytte annledningen til å spørre dere for hvilken pumpe dere annbefaler oss å bruke, vi bruker nå den originale som hører til/ følger med akvariet. Har vel nå forstått at den er nok for liten. Bør vi kjøpe ei som står på utsiden eller hva annbefaler dere ???


Når det gjelder pumpe til karret ditt så ville jeg gått for denne en grei pumpe jeg bruker selv på mine karr, det går å få kjøpt billigere pumper som er kopier av Eheim for eks her fordelen med eheim er at der får en pumpe du alltid får deler til men dette er ett prisspørsmål.

Når det gjelder Wavemaker så er det en grei pris på disse men ser at det har vært annonsert kopier nede i 3-400 kr her på forumet.

Anbefaler deg å handle på nettet , er nesten halv pris og varene har du på posten etter en til to dager, husk bare å bestill varer de har på lager , ellers kan det ta laaaang tid ......

Lykke til med handelen.....
Her fant jeg en wavemaker til en veldig god pris
Må bare igjen si tusen takk for god hjelp !

Disse dyrebutikkene er jo ikke til å stole på så da er det godt å ha dere !
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap