Hvor blir all yngelen av...? (sebraciklide)

Sebraciklidene mine har fått yngel 2 ganger. Begge gangene har de lagt en haug med egg, klarer ikke å telle men etter få dager har sikkert mellom 30-50 yngel blitt klekket ut. De fleste av disse overlever 3-4 dager men så forsvinner flere og flere gradvis fra kullet..

Fra første kullet overlevde INGEN.. Har nå et kull på et par uker, og det er kun 2-3 yngel igjen!!

Hva er grunnen til at så mange stryker med?
Får de ikke mat?
Blir de spist av foreldrene?
Blir de spist av andre fisker? (har kun noen få og "snille" fisker utenom..)

Regner ikke med at alle 40 vokser opp men hadde jo vært kjekt om det var noen igjen...
De blir spist, enten av foreldrene eller de andre fiskene. Garantert.

"There ain't no such thing as a free lunch" er det noe som heter. Jeg tror vi kan si det samme om "snille" fisker :p
Alle fisk tar gjerne egg eller yngel som delikatesse å spise. Yngel er høyt ettertraktet føde for de fleste fisk, samme med egg. Men ciklideyngel er ekstra skjøre fordi de legges til ro for natten på bunnen av karet. Da halvsover foreldrene også, og de blir et lett bytte for nattaktive fisk som maller osv.
På dagtid er alle fisk, inkl sånne små som man tror er "snille" som neontetraer, alltid ute etter en liten yngel å stappe i magen.

Hvilke andre fisker har du der?
De fleste yngel blir spist av andre fisk. Hvilke andre fisk er det du har?
Ellers så kan det være at yngelen ikke får nok mat.
Eller at mange av yngelen er missdannede og derfor dør etter noen dager. Dette er fordi mange paletter er avlet sånn på at de er blitt mindre hardføre etter innavl.
mona o
De blir spist, enten av foreldrene eller de andre fiskene. Garantert. "There is no such thing as a free lunch" er det noe som heter. Jeg tror vi kan si det samme om "snille" fisker :p Alle fisk tar gjerne egg eller yngel som delikatesse å spise. Yngel er høyt ettertraktet føde for de fleste fisk, samme med egg. Men ciklideyngel er ekstra skjøre fordi de legges til ro for natten på bunnen av karet. Da halvsover foreldrene også, og de blir et lett bytte for nattaktive fisk som maller osv. På dagtid er alle fisk, inkl sånne små som man tror er "snille" som neontetraer, alltid ute etter en liten yngel å stappe i magen. Hvilke andre fisker har du der?


Takk for svar.

De andre "snille" fiskene jeg har det er 7 stk diamanttetra, 3 black molly, en platy og 2 otto.

Sebraforeldrene vokter ungene sine som bare det og jager de andre rundt bare de nærmer seg ungene, så siden de er så "gode og påpasselige foreldre" trodde jeg ikke de var så slemme at de spiste sine egne avkom!

Og siden de andre fiskene er mindre enn sebraciklidene trodde jeg ikke de turde å prøve seg på å ta babyene dems..

Men....er det noe jeg kan gjøre for å hindre at de blir spist? Har ikke så lyst å fore særlig kraftigere enn jeg gjør pga. problemer med alger. Har en god del planter og gjemmeplasser, men kanskje ikke nok..?
Men det er ikke paletter dette.. Det er sebra. Og de pleier jo å yngle som fy.. Men tror nok det er en kombinasjon av dårlige gjemmesteder og må griske munner..

Jeg har fått opp sebra yngel i 200 liters kar som var mye malawi i faktisk. De skal jo ikke gå med malawi helst, men det viste ikke jeg den gang.. da var jeg 14 år

Men da hadde jeg veldig mye gjemme steder og hadde en 25-30 yngel som vokste opp..

Skreiv litt fort:P Var sebra jeg mente å skrive
Er nok ikke sult som får de til å dø. Ikke når du har et godt innskjørt akvarium med andre fisker som du mater jevnt Da jeg hadde sebra, så matet vi aldri yngelen. De spiste rester av det de voksne fikk.

Grunnen til at yngelen forsvinner er nok fordi sebraciklider ofte sover om natten, og de andre "snille" fiskene du har liker skumring og mørkt vann. Så de sniker seg nok til en matbit.

Det enkleste er faktisk å ha et artkar hvis man vil få mange ciklideyngel. Vi hadde til slutt 300 sebraciklider i en 70liter! Var ung og naiv.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap