Jeg ønsker meg eget akvarium...

...men jeg vet ikke om det går an.

Jeg ordner bestemoren mitt sitt akvarium over telefon. Derfor alle trådene med valg av fisk. Når man setter seg inn i alt dette, får man tydeligvis lyst på eget akvarium.

Jeg bor altså ca. 40 mil unna nærmeste dyrebutikk, så det kan bli et vanskelig prosjekt å skaffe utstyr og fisk.

Er jeg heldig har europris enda en 60 liter inne. Jeg vet at kvaliteten ikke er topp, men jeg får ikke tak i noe annet her i området.

Problemet er jo å få tak i fisk og planter. Jeg reiser en gang i blandt til steder med dyrebutikk, men hvordan får jeg fisken hjem? Kan jeg ha fisk i bagasje i fly? Erfaringer?

Man skal jo la akvariumet gå en stund før man har fisker oppi. Hvis jeg kjøper akvariumet nå, utstyr i sommerferien og fisker senere burde jo det gå bra. Jeg er bare ikke sikker på hvordan jeg får tak i fisker...

Tips? Kanskje det finnes noen private i området med akvarium?
Hei, og velkommen til akvaforum.

Det er mange som har akvarie i både Nordland, Troms og Finnmark. Og, ja det er ikke den enkleste plassen å skaffe seg tropiske akvriefisk, når en bor i östfinnmark. Men det er både dyrebutikker som selger akvariefisk i Alta, Hammerfest og Tromsö.

Fisk transporterer du enten med fly eller bil. Reiser opp til 36 timer går som oftes veldig greit.

Kjenner du noen som skal kjöre f eks fra Tromsö kan du jo bare be dem ta med seg noen fisker. Skal du ha ha med fisk på flyet er det noe mere komplisert, du må bestille plass til dem, sjekke inn fiskene som levede dyr, koster ca 250 kr hvis du reiser selv. Som flyfrakt kna du regne med ca 1000 - 1500 kr. Pakk fiskene inn poser, som du plasserer i en en kjölebag eller en transportkasse( som dyrebutikkene får sine fisker i).

Du kan bruke en rubrikkannonse her på akvaforum eller på Finn.no for å finne f eks brukte akvrium som er närmere deg enn Fuske! ( kjörelengden er noe over 110 mil hvis du kjörer gjennom Finnland, for de som ikke er helt kjent med den geografien).

Du kan selvfölgelig også lese "Cowgirls akvarie hobby", en personlig tråd fra en annen aktiv akvarist i Kirkenes.

Ps. Det er bedre og enklerer hvis du samler dine spörsmål i en nybegynnertråd, så slipper du å få så mange ulike svar om samme tema.

Nils Vollstad
Hei, og velkommen til akvaforum. Det er mange som har akvarie i både Nordland, Troms og Finnmark. Og, ja det er ikke den enkleste plassen å skaffe seg tropiske akvriefisk, når en bor i östfinnmark. Men det er både dyrebutikker som selger akvariefisk i Alta, Hammerfest og Tromsö. Fisk transporterer du enten med fly eller bil. Reiser opp til 36 timer går som oftes veldig greit. Kjenner du noen som skal kjöre f eks fra Tromsö kan du jo bare be dem ta med seg noen fisker. Skal du ha ha med fisk på flyet er det noe mere komplisert, du må bestille plass til dem, sjekke inn fiskene som levede dyr, koster ca 250 kr hvis du reiser selv. Som flyfrakt kna du regne med ca 1000 - 1500 kr. Pakk fiskene inn poser, som du plasserer i en en kjölebag eller en transportkasse( som dyrebutikkene får sine fisker i). Du kan bruke en rubrikkannonse her på akvaforum eller på Finn.no for å finne f eks brukte akvrium som er närmere deg enn Fuske! ( kjörelengden er noe over 110 mil hvis du kjörer gjennom Finnland, for de som ikke er helt kjent med den geografien). Du kan selvfölgelig også lese "[URLBLOCK1]", en personlig tråd fra en annen aktiv akvarist i Kirkenes. Ps. Det er bedre og enklerer hvis du samler dine spörsmål i en nybegynnertråd, så slipper du å få så mange ulike svar om samme tema.


Hvor mye vil anskaffelse av akvarium m/utstyr og fisker komme på?

La oss si jeg kjøper en 60 liter på europris, planter osv. i Bodø og fisker i Tromsø.

Skal kjøpe hund neste sommer, så jeg er nødt til å spare i år egentlig... :p

Takk for svar! får titte på europris i dag, selv om jeg tviler på at det blir noe akvarium på meg...

Skjønner godt at du blir litt frustrert av utvalget så langt nord.

Vil bare tipse deg om at du kan få kjøpt det meste du trenger til et akvarium på nettet. Inne på forumet her kan du kjøpe planter fra privatpersoner og fra firmaer som annonserer. Utstyr til akvariet kan du kjøpe billig i diverse nettbutikker.

Dersom det ikke er slik at fraktkostnadene til deg er noe høyere enn til feks Bodø, så går det jo godt an å kjøpe 54-literen Dahls dyrerike selger. Selv med porto til Bodø betalte jeg langt mindre for det enn tilsvarende alternativ her.

Angående fisk, så har jeg tatt med meg fisk på fly fra Østlandet til Bodø. Skal ikke skryte på meg at jeg gjorde dette "etter forskriftene", men de var godt pakket og alle var i fin form etter å ha vært i pakket i poser i over ett døgn.

Det koster fort litt penger å starte opp et akvarium. Ta en titt i nettbutrikker og i annonsene her inne, så finner du nok frem til en omtrentlig sum.

Fisker som kan gå i et kar på om lag 60 liter koster fra 19 til 150 kroner, alt ettersom (de kan koste mer).

Ønsker deg lykke til på veien mot en ny hobby!
Helinor
Skjønner godt at du blir litt frustrert av utvalget så langt nord. Vil bare tipse deg om at du kan få kjøpt det meste du trenger til et akvarium på nettet. Inne på forumet her kan du kjøpe planter fra privatpersoner og fra firmaer som annonserer. Utstyr til akvariet kan du kjøpe billig i diverse nettbutikker. Dersom det ikke er slik at fraktkostnadene til deg er noe høyere enn til feks Bodø, så går det jo godt an å kjøpe 54-literen Dahls dyrerike selger. Selv med porto til Bodø betalte jeg langt mindre for det enn tilsvarende alternativ her. Angående fisk, så har jeg tatt med meg fisk på fly fra Østlandet til Bodø. Skal ikke skryte på meg at jeg gjorde dette "etter forskriftene", men de var godt pakket og alle var i fin form etter å ha vært i pakket i poser i over ett døgn. Det koster fort litt penger å starte opp et akvarium. Ta en titt i nettbutrikker og i annonsene her inne, så finner du nok frem til en omtrentlig sum. Fisker som kan gå i et kar på om lag 60 liter koster fra 19 til 150 kroner, alt ettersom (de kan koste mer). Ønsker deg lykke til på veien mot en ny hobby!


Tusen takk for svar begge to!

Jeg får plutselig ikke lov til å akvarium... Og uansett kan det jo hende jeg flytter ut om noen år osv.

Så jeg får gjøre mitt beste med bestemor sitt kar!

Ser at du bor i Bodø. Har du erfaring med dyrebutikken i Terminalveien? Tror det var der den lå. Bodø båt og fritidssenter avd. zoo heter den tror jeg
EvaA
Er jeg heldig har europris enda en 60 liter inne. Jeg vet at kvaliteten ikke er topp, men jeg får ikke tak i noe annet her i området.


Jeg har 60literen fra Europris, og er veldig fornøyd! Har aldri vært noen problemer med det, så jeg kan nok si at jeg anbefaler det siden du bor så langt unna en dyrebutikk

Du kjenner vel sikkert noen som har akvarium, så hvis de har noen fisker som yngler eller noe sånt så kan du jo spørre om og få/kjøpe noen av dem.
Ellers så klarer fiskene seg noen timer i en plastikkpose også.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap