Sand som blir "sort", samt litt alger

Har brukt denne biltema sanden i 116 litern, men lurer på en ting. Er det normalt at sanden er lys i det øverste laget, men blir mye mørkere nedover? Er det et dårlig tegn i såfall?

Også har vi nå litt trøbbel med algevekst. Setter seg et lag på glasset, tynne brunaktige tråder som henger i glasset. Har for tiden ingen L-maller i akvariet, men vil det hjelpe med noen slike, eller spiser de ikke alger noe effektivt?
Det kommer av pga for lite omrøring i sanden. Anbefaler varmekabler (skaper omrøring når vannet varmes opp) eller sandsnegler. Eller at du selv rører i sanden jevnlig.
Ligger sanden lenge uten å bli rørt i (og det er ganske tykt lag), så blir det "død" sand på bunn.. Selv roter jeg i sanden med hendene ved vannbytte, har også snegler og khulii ål som går i sanden å får bevegelse i den.. men synes det er greit å få rørt litt i den selv også uansett
Kuhliiål graver ikke nok til å hjelpe mot dette.
Hva med corydoras? Har en stund vurdert å skaffe meg en stim med disse, men spørsmålet er om det blir veldig crowded nede på bunnen i 116 litern. Har 3 Bol. Sommerfuglcikl. og et par L maller kommer straks. Hva tror dere?

Men da skal jeg hvertfall bli bedre på å røre i sanden.
De klarer ikke å rote så dypt nedi sandlaget de heller.
julnil
De klarer ikke å rote så dypt nedi sandlaget de heller.

Det er vel en "sannhet" med modifikasjoner? Skulle tro det kommer helt an på hvor tykt sandlag man pøser oppi. Det er ingen vits å overdrive heller. Akkurat nok til at plantene får feste holder lenge nok. Corydoras og f.eks. kuhliål som graver seg ned og åler seg gjennom sanden vil holde nok liv i sandlaget. Flere fisk som gjør det, diverse maller osv.

Ærlig talt er det litt for mye hysteri rundt om ang. sand. Hvor har egentlig folk fått den ideen at sanden SKAL rotes gjennom for enhver pris, hele tiden? Det er ingen som dauer eller tar skade av at ikke hvert eneste sandkorn blir snudd på støtt. Dette med "gasslommer" i sanden er det til dags dato ingen som har kommet med noen "fæle historier" om følgene av (ingen sanne og konkrete tilfeller altså, kun teoretiske dommedags-profetier...:p)
Alt som skjer med en gassboble (hvis det skulle oppstå) er at det fyker en boble som en rakett opp til overflaten, der den går i oppløsning i luften. Fiskene merker ingenting!

Sand kan trenge noen maller (C maller eller til og med L-maller), evt reker, kuhliål eller sånne krabater som lever på bunnen og plukker på den, men ellers har sanden det helt fint slik den er. Igjen, vel og merke hvis man ikke har overdrevet betydelig med mengden man tar i.
Er disse eksemplene uaktuelle å holde av diverse årsaker, kan man bruke sandsnegler til renhold av sanda.

Hos meg ligger det i litt forskjellige dybder, alt avhengig av hvilket kar det er og etter hvor fiskene roter mest og hvor sirkulasjonen stryker mest over bunnen. Men det går fra bare 1 cm dybde til kanskje 3 cm, og i enkelte hjørner kanskje 5 maks.Corydoras kan rote ca 1-1½ eller maks 2 cm ned i sanden. Det har jeg sett når de roter ved frontglasset og jeg ser bartene deres mot glasset, langt nedi sanda

Overdriver man dybden på sandlaget betydelig, så vil det dannes usunne anaerobe forhold helt nederst i sanden. Dette er ikke noe man bør drive og røre rundt i faktisk, for da kommer det til overflaten og DA kan det skade fiskene (giftig, lukter vondt osv).
mona o
Ærlig talt er det litt for mye hysteri rundt om ang. sand. Hvor har egentlig folk fått den ideen at sanden SKAL rotes gjennom for enhver pris, hele tiden?... ...Alt som skjer med en gassboble (hvis det skulle oppstå) er at det fyker en boble som en rakett opp til [B]overflaten, der den går i oppløsning i luften. Fiskene merker ingenting![/B]

mona o
Overdriver man dybden på sandlaget betydelig, så vil det dannes usunne anaerobe forhold helt nederst i sanden. Dette er ikke noe man bør drive og røre rundt i faktisk, for da kommer det til [B]overflaten og DA kan det skade fiskene[/B] (giftig, lukter vondt osv).


En aldri så liten selvmotsigelse...
Har merket at sanden lukter litt, men har faktisk ikke noe mer sand enn deg Mona.

Er det noen som har kommentarer til algeproblemet? Vil L-maller ta seg av det?
HvemErJeg?
En aldri så liten selvmotsigelse... ;)


Nei. Hvis du leser det jeg skriver og skjønner det i tillegg, så vil du se at det er to ulike ting. Gass er en ting. Den skader IKKE fiskene.
Anaerobt miljø i slammet dypest nede i sandlaget er noe annet, og ikke noe du kan "lufte ut" ved å veive litt med hånda i sanden eller grusen en gang i uka eller noe. Skulle det hjelpe, må du stå og rote og endevende all sanda eller grusen hver bidige dag! Det får være grenser til bakteriefobi... det er ikke stuegulvet ditt dette, men et biologisk miljø som SKAL inneholde en hel del bakterier, et vannmiljø i miniatyr som bør få være i fred og ikke rotes i støtt.

Så la bunnlaget være! Det fungerer som et stort filter med de riktige bakteriene på toppen.
Det vil alltid bli et anaerobt miljø helt nederst i bunnlaget i et akvarium (unntatt hvis bunnlaget bare er syltynt).
I fuktige miljø uten oksygen oppstår det en bestemt type bakterier. De fleste bakterier på jorda er avhengige av oksygen for å leve, men ikke disse, og de kalles derfor anaerobe bakterier (uten oksygen). Og de stinker! De lukter skikkelig ille og dette vil du ikke ha opp i vannmassene. Lar man det ligge i fred, gjør de ingen skade og er en del av en naturlig balanse i akvariet.

Unntaket er akvarier med bunnfilter (som kun kan brukes med grus, ikke sand) da bunnlaget med den filtermetoden har full gjennomstrømning av oksygenrikt vann hele tiden.

Alle som har glemt et utvendig tønnefilter med brukt innhold i og latt det stå hermetisk lukket, men som så har åpnet det etter en tid, vet hva anaerobe bakterier lukter.... (råtne egg er bare fornavnet).
DorianGray
Er det noen som har kommentarer til algeproblemet? Vil L-maller ta seg av det?


L-maller roter i sanda de også, men hovedsaklig der de "bor", dvs rett utenfor hulen sin, eller hvis de vil grave seg sin egen hule under en rot eller noe.
De tar maten sin fra overflaten av sanda, de roter ikke nedi bunnlaget med nesegrevet slik C-maller gjør.

Jeg har forøvrig lagt merke til at biltema-sanda er litt mørkere fra ca 2 cm under overflaten på sandlaget. Men det bekymrer meg ikke det minste, og jeg lar sanda være helt ifred Har hatt sandbunn i akvariene mine i flere år, og har aldri opplevd noe negativt ved det å la den få være i fred Men jeg har alltid Corydoras i karene mine da, så de hjelper til med å holde overflaten av den ren for alt mulig.

De algene du beskriver tror jeg ikke har noe som helst med sanden å gjøre, men at du har et overskudd av et eller annet i vannet som fremmer den typen alge. Har du sjekket nitrat og fosfat verdiene i karet ditt? Dette er to veldig typiske ting som ved for høye verdier kan gi uønsket algevekst.

Du skriver at de er brunaktige, men trådete. Det slår meg ikke med en gang hvilken alge dette kan være, men... vanlige brunalger (som ikke er hårete, men bare et belegg) er iallefall veldig populært hos Ancistrus. De spiser det med stor appetitt. Du kan jo kjøpe deg en L-malle som er grøntspiser/algespiser, og se om det vil hjelpe.

Er akvariet ganske nytt, eller har det vært i drift lenge?

PS! Hva mener du med at sanden blir "sort"? Er det ovenpå sanden eller hvor...?
Nei, de er ikke hårete men mer som et belegg.

Sanden er sort (Mørkere) fra og med ca 2 cm ned i sanden. Men da lar jeg være å røre for mye i dette.

Det som skjer oppe på sanden, er at det danner seg klumper i sanden, noe som i og for seg er ganske ekkelt. Jeg regner med at dette er avføring som binder seg til sanden? Blir en anelse mørkere i fargen enn bare sand. Jeg slamsuger 1 gang i uka, og da forsvinner dette laget. Er teorien min riktig?

Har forøvrig målt GH i dag, og den ligger på 4. Nitrat måler har jeg desverre ikke enda, kun nitritt. (Som er null, heldigvis)
DorianGray
Det som skjer oppe på sanden, er at det danner seg klumper i sanden, noe som i og for seg er ganske ekkelt. Jeg regner med at dette er avføring som binder seg til sanden?


Jeg er nesten sikker på at de "klumpene" du finner er mugg, mugg fra uspist mat som har ligget på sanden og så ramlet litt ned mellom sandkornene i overflaten på sanda. Mat som mugner får ørsmå hvite hår (mugg har ofte det) og disse binder sandkornene sammen til en løselig klump, som lett faller fra hverandre om man fikler med den. Muggen er hvit, og syns ikke på den lyse sanden.

De gangene jeg har funnet slike klumper i sanda, er det uten unntak muggen uspist mat. Hvis jeg f.eks. har prøvd noe nytt av fôrtyper som jeg så ikke ble godt mottatt, så vet jeg at klumper i sanda oppstår hvis jeg ikke slamsuger det opp igjen før det mugner.

Har du noen form for Corydoras i karet ditt? Det finnes dvergarter også, bittesmå, som kan passe godt i små kar. Nå er det vel kanskje 116 liter, det du har, men hvis du syns karet er fullt fra før, så greier du kanskje å skvise inn en liten gruppe fredelige dverg-Corydoras som kan ta rengjøringsjobben på bunnen?
mona o
Nei. Hvis du leser det jeg skriver og skjønner det i tillegg, så vil du se at det er to ulike ting.

Note to self: mona o forstår ikke en spøk...
Akuratt nå har jeg kun en stim med 18 neontetra og 3 Bolivianske sommerfuglciklder. De øvrige er flyttet over i andre kar. Det er også mulig at tetrastimen ikke vil bli værende i dette karet.

Målet på sikt er å ha et par L144 og et par med ciklidene.

Hva mener du med at Coryene rydder opp? Spiser de det som er muggent? Syns også at det er litt rart det du sier, fordi jeg mener selv jeg har vært veldig veldig sparsommelig med matmengdene. Kun èn malletablett, morgen og kveld og ørliten klype med flakfor morgen og kveld.
Bilder!
Her ser dere hvordan det blir:

Dette er etter å ha tømt hele akvariet for vann, og helt vann ned i sanden, slik at alt har virvlet opp osv. Da har disse mørke feltene dannet seg av seg selv. Ideer?
DorianGray
Hva mener du med at Coryene rydder opp? Spiser de det som er muggent?

Nei, det er ikke det jeg sier
Det jeg sier er at hvis du har Corydoras, så unngår du å få mat som blir liggende og mugne i utgangspunktet, ettersom de spiser det de finner på bunnen - med en gang, før det mugner

You see?

DorianGray
Syns også at det er litt rart det du sier, fordi jeg mener selv jeg har vært veldig veldig sparsommelig med matmengdene. Kun èn malletablett, morgen og kveld og ørliten klype med flakfor morgen og kveld.


Javisst, ja.... Alle nybegynnere mener de er "sparsommelige" med fôringen. Men de som syns mest synd på fiskene og tenker "stakkars sultne fiskene må jo få litt mere mat" er spesielt nybegynnere
Jeg har hørt om fôringsregimer her på forumet som får håret til å reise seg, der eieren av akvariet likevel syns de fôret "sparsommelig" og "jamen jeg fôrer jo veldig lite"....

To ganger om dagen kan begrenses til en gang om dagen. Garantert.
(et unntak; yngel)

Som sagt, jeg er så godt som sikker på at det er tiloversbleven, muggen mat som danner de klumpene i sanden hos deg.
DorianGray
Her ser dere hvordan det blir: Dette er etter å ha tømt hele akvariet for vann, og helt vann ned i sanden, slik at alt har virvlet opp osv. Da har disse mørke feltene dannet seg av seg selv. Ideer?


Det er jo bare slam! Ikke noe skummelt i det. Det er normalt, særlig hvis man ikke har fisk som roter i sanda. Sannsynligvis har du litt svakt filter i dette karet også, som ikke makter god nok sirkulasjon så det blir ikke feid inn i filterinnsuget. Hvilket filter har du?

Med Corydoras i karet vil ikke slike felter med slam få ligge, de vil rote rundt på bunnen og gjøre at slammet svever opp og blir sugd inn av filteret. Etter noen dager med Corydoras i akvariet vil du se at slamflekkene er borte. Ting får ikke ligge i ro og akkumulere seg på bunnen med slike maller

Var det dette du lurte på til å begynne med? Er det det du beskrev som "klumper"?
Så du er av oppfatningen at èn malletabl. og en ørliten klype flakfòr holder 1 gang om dagen?

Var dette som var beskrevet ja, klumpene. Det eneste er at det blir veldig mye mer av det etter ca en uke, da dekkes ca hele forgrunnen. Ikke særlig delikat.

Edit: Og dette er filteret: http://www.eheim.de/eheim/inhalte/index.jsp?key=liniendetail_35204_ehen

Mener den er godkjent for enten 130 liter eller 160 og vi har jo kun 116 liter. Men merker at det går veldig fort tett, og da er det helt oppe som er flaskehalsen, ikke filterne i bunn. De er nesten tomme.
Innvendige filtere har generelt dårlig kapasitet. Personlig var jeg ikke særlig glad i Aquaball filterne, så jeg kuttet ut det temmelig kjapt. De gjør ingen særlig god jobb...

Jeg er ganske sikker på at problemet ditt ville vært løst med et utvendig filter
Tommelfingerregelen er vel at alle kar over 100 liter bør ha utvendig filter. Innvendige filtere... vel, det er rett og slett for pinglete. Noe du har merket her, i form av slam som blir liggende rundt om på bunnen. Dårlig partikkelfiltrering med andre ord på det filteret.

En annen tommelfingerregel er at man alltid skal overdimensjonere filteret man kjøper, i forhold til hva produsenten oppgir av literantall. Til et 100 liters kar, velger man derfor et filter som er oppgitt å passe til et kar på 200-250 liter. Legg på 100 liter minst, eller doble det. Til et kar på f.eks. 60 liter ville jeg valgt et filter som er oppgitt å passe til et på 120 liter minst, osv osv.

Du har valgt en Aquaball som "er bare på hengende håret" stor nok til ditt kar. Jeg ville si den var for liten...

Hvorfor ikke satse på Eheim Pro 2222 eller 2224 f.eks.? Jeg har Eheim Pro 2224 til alle 85 og 98 literne mine. Elsker det filteret, det gjør en kjempejobb!
Med et utvendig filter med STOR kapasitet kan du være sikker på å ikke få nitrittoppblussninger for den minste filleting, du har får lange intervaller mellom hver gang du må rense det (flere måneder) og akvariet ditt vil se mye renere og penere ut
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap