Hva gjør jeg rett?

Jeg har et lite spørsmål... Jeg hade et 100 liters akvarie for noen år siden hvor jeg hadde mye problemer med nitrit så jeg måtte ofte bytte vann. Når jeg fikk nye fisker var hvitprikk en selvfølge osv, fiskene døde stadig og mye trøbbel. Jeg leste mye her inne og forstod ikke hva jeg gjorde som var galt så jeg ga opp det hele etter ca 1,5 år. Nå etter 2 - 3 år har jeg skaffet meg nytt akvariet på 350L, det fikk en skikkelig kick start men har aldri hatt problem med dette... Vann verdiene er helt 100%, jeg tilsetter bare litt syre i vannet ved vannskift pga høy ph i spring vannet. Jeg har ikke hatt noe sykdom og ikke en fisk har tatt kvelden enda etter 3 mnd. Fiskene ser ut til å trives veldig godt og vannet er klart og fint. Hva gjør jeg rett denne gang som jeg ikke gjorde sist?
Plussmedlem
Litt vanskelig å svare på siden du er litt i overkant sparsom med informasjonen. Men hvis jeg skal gjette så er det størrelsen på akvariet som har reddet deg denne gangen. Jo større mengde vann, jo lettere er det å holde vannverdiene på et sunt nivå.
Selv om 100 liter er en del vann og det er en god plass å begynne for ferske akvarister, er det fortsatt ganske enkelt å kjøre på med for mange fisk for tidlig, fóre for mye og dermed få slike nitrittopper som fører til sykdom og død. 350 derimot er badekarstørrelse og med mindre man shopper fisker som en pengestinn galning, vil det ta lenger tid før man får slike dødelige verdier. Hvis man da i tillegg er flink med vannbyttene, ikke overfórer og utstyret er av dugelig kvalitet, vil man for det meste unngå den store massedøden.

Nå har du jo i tillegg fordelen med erfaringene du gjorde deg mens du hadde 100litern, og kunnskap er kilden til evig lykke, min venn. Både for deg og for fiskene dine.

Skulle du velge å kjøpe nye akvarier så vil jeg likevel anbefale deg å kjøre løpet som skisseres i artiklene her inne. Ser en del sier at ting går fint under kickstart av nytt akvarie, men personlig ville jeg ikke tatt den risikoen. Det er i mine øyne helt klart verdt ventetiden å la filterbakteriene bli mange og klare for jobben de tross alt skal gjøre.

Lykke til videre, og måtte all hell og lykke følge deg i fremtiden.
Xon_
Hva gjør jeg rett denne gang som jeg ikke gjorde sist?

Det er neimen ikke godt for oss å vite siden du ikke forteller noe Mange mulige årsaker til at det gikk så galt. Det er egentlig umulig å si for oss fordi du ikke forteller noe som helst om hva du egentlig gjorde

En klassisk nybegynnertabbe er hvordan de ser på filterets betydning, hensikten med det og behandlingen av det. Få nybegynnere skjønner viktigheten av et stort nok filter og hvordan det egentlig skal behandles, og det er "roten til alt ondt" når det kommer til akvariehold!

Kanskje filtreringen er bedre hos deg denne gangen? Hvis du sist hadde et lite innvendig filter med altfor liten kapasitet ifht akvariets volum vil du automatisk få trøbbel for den minste ting. Forgiftninger og alt, og det blir det syke fisk av.
Mulig du hadde et innvendig filter som du renset på fullstendig gal måte, f.eks. vasket det i altfor varmt vann slik at filterbakteriene døde og dermed fikk du nitritt.

Denne gangen har du et såpass stort akvarium at du kanskje har gått til anskaffelse av et utvendig filter? Det vil forbedre vannkvaliteten dramatisk (dersom du har kjøpt en stor nok modell, vel og merke) og dermed får du friskere fisk og ikke forgiftninger.

I tilfelle dette var feilen forrige gang så er det viktig å huske på:
La filtermaterialet få være helt i fred og rens det kun når sirkulasjonen fra utblåset på det er vesentlig redusert. Det tyder på at det er tett av slam. Ved behov for rens: Klem og skyll filtermediet forsiktig i en bøtte akvarievann, og ikke noe annet. Sett straks tilbake i filteret og få i stikk-kontakten fortest mulig for å bevare filterbakteriene.
Kickstart er en fin ting, men det kan gå galt...

Vi, meg og min bror har kickstartet fire kar, 540L, 350L, 150L og ett 90L.
Med filterguffe fra skittene pumper og vann fra kar i drift.
Gikk kjempebra utenom i 90 literen.

Der fikk jeg ett skikkelig nitritt sjokk etter bare 8-9 dager
Nitritt nivået gikk rett i skyene, etter 50% vannbytte gikk nitritt rett opp igjen etter 2 dager.
Fikk ikke det stabilt før etter 2-3 uker med hyppig vannskifte og "pleie".

Men de tre andre gikk det smertefritt.

Hvorfor? Vet ikke, ble kanskje for mye filterguffe for 90L.
Begge gangene har jeg hatt en orginal akvarie pakke med innvendige filter, altså pakkeløsning hvor alt følger med fra juwel. 100 literen fikk ikke en kick start og jeg fulgte alt som stod i de fine artiklene her, jeg hørte med akvarie butikken hva jeg skulle gjøre med nitriten og de sykdommene i tillegg til det jeg leste her. Jeg skiftet jo oftere vann tidligere og jeg bor ikke samme plass som da. Jeg bruker mye mindre tid på det akvariet jeg har nå, jeg har jo noen andre typer fisk og tidliger fikk de bare flakfor mens nå varierer jeg på kosten... Jeg skjønner bare ikke hva jeg gjør anderledes fra det tidligere totalt misslykede forsøket til det vellykede akvariet jeg har nå. Utstyrets kvalitet tror jeg er nokså det samme, iforold til volum osv... Men tidligere hadde jeg en luft pumpe i akvariet som jeg ikke har nå....
Hvor ofte og hvor mye vann bytta du i karet hvor alt døde? og hvor mye/ofte bytter du nå?
Lena Jansberg
Hvor ofte og hvor mye vann bytta du i karet hvor alt døde? og hvor mye/ofte bytter du nå?

Tidligere skiftet jeg ca 30 - 40 % vann 2 ganger i uken pga nitrit og hvitprikk. Nå skifter jeg 15 % vann ca hver 10 dag.
Det handler om balanse gutt i livet og i karet. Denne gangen har du fått til balansen, klapp deg på skuldra og gled deg over det.

Det kan være forskjellig vannkvaliteter eller at du her mer egnede planter som renser ut forurensing denne gangen.

Har du samme bunnsubstrat?
Link

AkvaForum.no er et nettsted der akvariehobbyen står i sentrum. Når du skriver i forumet bes du holde deg til diskusjoner innenfor disse rammene.

MVH
Moderator
ohr
Har du samme bunnsubstrat?

Nja ikke helt det samme, jeg har nå litt grovere grus... Hehe er meget glad for alt går så bra denne gang så jeg håper bare det forsetter :P Sist gang hadde jeg en luftpumpe som jeg ikke har denne gangen men tviler på det har noe å si...
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap