Nytt akvarie, 63 l.

Hei.

Jeg har en stund hatt eit 20 L akvarie, og bestemmte meg for skaffe meg eit større. Reiste til dyrebutikken på Braut (mellom Bryne og Klepp), jeg sto og vuderte 100 L og 63 L, jeg ville også ha eit bord med, og da de kun hadde bord som passet til 63 L ble det 63 liter juwel akvarium en pakke med alt inkludert.

Jeg kjøpte også med sand, vanlig sjøsand, og føler at dette egentlig gjør vannet litt grommsite i akvariet, men jeg for se hva pompen kan gjøre.

Jeg har to sløvhaier, to sverdrager, to algespisere (suekopper som jeg også kaller de) 3 gulltetra, og 8 neontetra) og hadde to Scalare MIX men idag har jeg bare sette 1, den andre er heller ikke i pompen, så jeg vet rett og slettt ikke hva som kan ha skjed med den.

Jeg tenkte å skaffe meg litt til fisk, noen forslag ?
Inaktiv bruker
Tror ikke karet trenger flere fisk. Snarere tvert imot.
Du burde gi bort sølvhaiene til noen med mye større kar. De blir nemlig ganske store..
Sverddragene kan også ha godt av å komme i et større kar, så det var synd du ikke kjøpte 100l.
Kan du ikke heller utvide flokken med neontetra?
Enig med sist innlegg. Du har alt for mye fisk i et så lite kar....Du bør vurdere å enten selge sølvhaiene som nevnt eller kjøpe større akvarium....Jeg har kjøpt mine brukt som er svært mye billigere enn butikkene å du får utrolig mye mere fordeler med større kar.....Dess større akvarie det bedre og myyye mindre vedlikehold så lenges du følger størrelsen og det kommer ann på hvor mye fisk du har i.....
hobberst
Jeg kjøpte også med sand, vanlig sjøsand, og føler at dette egentlig gjør vannet litt grommsite i akvariet, men jeg for se hva pompen kan gjøre. Jeg har to sløvhaier, to sverdrager, to algespisere (suekopper som jeg også kaller de) 3 gulltetra, og 8 neontetra) og hadde to Scalare MIX men idag har jeg bare sette 1, den andre er heller ikke i pompen, så jeg vet rett og slettt ikke hva som kan ha skjed med den. Jeg tenkte å skaffe meg litt til fisk, noen forslag ?


Hvis karet ditt er nettopp satt opp så er det ikke så rart at vannet er litt grumsete; det vil gi seg ila et par dager.

Jeg vet ikke hvor store sølvhaiene dine er, men disse blir veldig store som voksne og fortjener større plass enn 63-literen. I tillegg til at de blir store, så er de aktive fisk som trenger god svømmeplass for å kunne vise naturlig adferd. Du bør vurdere omplassering av disse fiskene; kanskje har du bekjente med større akvarium eller har en lokal akvarieklubb hvor det finnes folk med passende akvarium til disse fiskene?

Jeg har tre scalarer i en 240-liter og disse krangler så busta fyker og finnene ser ut som et slitt lappeteppe. De vil også ganske fort vokse ut av din 63-liter, så du kan kanskje vurdere omplassering av denne - for fiskens skyld?

Om du kvitter deg med disse fiskene vil du ha mulighet til å kunne sette inn flere fisk. Og da vil jeg kunne anbefale flere av de du har; du bør kunne
øke stimen neontetra til 15-20 f.eks.. Om du har sand som bunnlag (jeg kjenner ikke til sjøsanden du nevner) kan du også vurdere en gjeng corydoras.
Helt nytt akvarium og allerede fyllt med fisk... her lukter det dessverre nitritt-bombe så det holder.

Les denne viktige informasjonen om akvariefilter og f.eks. innlegg som dette. Det vil gi deg et hint om hva du har i vente nå fremover mht vannbytter osv.

Her er andre tråder du bør lese:
Filterbakterier, hvor kommer de fra?
og en myte avkreftes for mange tror fremdeles at det er vannet som skal modnes, ikke filteret: les tråden "Modne vann"
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap