Finne inventar selv?

Har lest litt om innredning av akvarier rundt omkring her, og sett at en kan finne ting selv. Lurer da bare veldig på hvordan alt skal behandles. Om jeg tar ei rot som har ligget i myra på gården til foreldrene mine f.eks; hvor nøye bør den vaskes? Må den kokes? Og hva med steiner en finner ute, hva må til for at de er trygge?
Inaktiv bruker
Hei!

For det første så må du vite at det alltid er en liten sjanse for at det kan gå galt når du tar ting fra naturen oppi akvariet. Spesielt når det gjelder røtter.

Når man skal finne røtter ute er det viktig at der hard ved og ikke myk. Det er en fordel å vite hvilken tre sort roten kommer fra. Man skal feks. ikke bruke tresorter som produserer kvae. Eik og bøk er mulig å bruke!

For du putter den/de i akvariet ville jeg ha vasket de godt i dusjen eller med hageslange. Prøv å få vekk alt av jordrester og annet drit. Kanskje også kokt dem om de ikke er altfor store.

Når det gjelder stein så har jeg ganske gode erfaring. Pleier å plukke poser med runde fine stein ved sjøen. Deretter skyller jeg dem i dusjen og gnir dem litt. Så er det bare å hive dem i akvariet. Synes koking er helt unødvendig med stein.

Håper dette hjalp!

MvhErik
hjalp masse!!!
Tror jeg dropper røttene da, siden de muligens en gang i tiden har tilhørt ei furu... Men steiner kan jeg prøve meg på!

Går det an å bruke noen form for kurvmateriale? Fint å feste planter til tenkte jeg...
Inaktiv bruker
sissimor
Går det an å bruke noen form for kurvmateriale? Fint å feste planter til tenkte jeg...


Hve mener du nå? Har du problemer med å få festet plantene i sanden? Når dette skjer med meg bruker jeg små steiner, som jeg finner selv, og legger rundt planten. I tillegg graver jeg den ned i sanden. Dette pleier å holde plantene fast og er egentlig ganske dekorativt!

Du skal se at det blir kjeme flott med litt stein i karet!

MvhErik
Inaktiv bruker
Bare vær obs på å ikke bruke stein som inneholder kobber og metaller som feks de som glitrer/skinner. Sandstein skal jo være trygt, dvs alle steiner som er blitt dannet av sand.

En del ting ( både grus, steiner og røtter) kan senke ph verdien i vannet, så da er det viktig å følge med på den og måle ph verdien. Spørs jo også hva slags fisker du har og hva de skal ha av ph verdi.

Men, slik jeg har forstått det så vil feks brent keramikk som inventar eller bunnsubstrat senke ph verdien, det samme med mangroverøtter, og kanskje også med andre type røtter.

Overraskende nok så påvirker også akvariesand/grus ph verdien i ulike retninger, noe jeg ikke visste. Men, det står det om b.l.a her på akvaforum under kunnskapsbasen/bunnsubstrat. Men, slike ting er kanskje ikke så viktig å vite dersom man holder fisk som skal ha lav ph. en, noen bunnsubstrat gir jo høyere ph vedi, som feks korallsand og argonite. Så det er ikke bare å putte hva som helst i karret bare fordi det ser fint ut

Selv koker jeg alt som skal i akvariet, jeg tar ikke sjansen på å få med noe dritt Man vet jo ikke hva steiner og røtter i naturen har vært utsatt for; syke dyr eller bakterier som ikke er ønsket i akvariet. Det er da ikke store jobben å koke tingene i 5-10 minutter.

Jeg har heller aldri greid å få planter til å feste seg skikkelig i bunnlaget, men jeg har festet planter og mose til små mangovegreiner og lignende, og da bruker jeg rett og slett grønn sytråd og binde det fast med.
Mangrovgreiner kan man få kjøpt på dyrebutikker. Jeg kokte dem ganske lenge - faktisk i omtrent en uke, før de sluttet å farge av i vannet.

Om vannet blir litt gult gjør ikke meg så mye, men, legger man ferske mangrovegreiner/røtter i karret kan man få en temmelig mørk kaffebrun farge på vannet etter noen dager og dette kan vedvare lenge. Ikke akkurat noe man vil ha kanskje. Men, man kan jo velge andre tresorter som ikke farger av også. Jeg vet egentlig ikke så veldig mye om hvilke tresorter jeg kan bruke og har ikke toret å eksperimentere noe særlig der, siden jeg er redd for å drepe fiskene mine




Takker for flere tips!!!
Tenkte egentlig på kurv fordi det er dekorativt... Men er det egnet?
sissimor
Takker for flere tips!!! Tenkte egentlig på kurv fordi det er dekorativt... Men er det egnet?


Etter min mening, nei. Kurvmaterialet kan være lakkert eller innsatt med noe du ikke vet hva er, mulig giftig for fisk.
Dessuten vil en kurv raskt begynne å råtne under vann...

Jeg skjønte ikke helt hva kurven skal brukes til, men er det til plantefesting kan muligens fluenetting i plastikk hjelpe?
Med dette kan du også bygge en mosevegg.

Hilsen Ola
Tenkte bare å være litt kreativ... Finner noe i keramikk heller jeg, eller plast...
sissimor
Tenkte bare å være litt kreativ... Finner noe i keramikk heller jeg, eller plast...


Ikke keramikk med lakkering eller farge... må være ubehandlet, ikke glassert eller noe. Ren terrakotta bare. Glassering osv kan inneholde giftstoffer det også. Bly og mye annet "fælt".

Men...eh... fint å være "kreativ", for all del, men må du absolutt ha oppi ting som ikke hører helt hjemme i et undervannslandskap da? Syns du ikke det vil se temmelig malplassert ut?
Det er riktig at smaken er som baken, den er delt. Men personlig syns jeg absolutt naturlige akvarier med røtter, stein og masse akvarieplanter er det peneste. Kan egentlig ikke forstå at noen vil ha masse juggel i akvariet sitt, jeg hadde blitt sprø av å se på noe sånt hver dag, hehe
Men det er personlig smak så klart. Syns du det er fint, så gå for det.
Ville bare nevne det naturlige alternativet for deg også. Man innreder selvfølgelig helt som man har lyst
hi, hi... Skal ikke ha juggel i! Tenkte bare flettverk med planter på i bakgrunnen, ikke noe som ser malplassert ut. Ikke noe malt eller lakket. Kanskje jeg kan flette selv i bambus? Har tenkt at alt skal ha naturfarger, fiskene skal stå for fargene!!!
Keramikk som er beregnet for mat må da være greit, selv om ubehandlet er tryggest?
Må innrømme at jeg har sansen for ting som er litt utenom det vanlige; små overaskelsesmomenter, som alikevel ikke er helt feil...
Bambus råtner og gir en fæl lukt. Har lest om tilfeller der det rett og slett har fått stygt soppangrep på bambusen, antageligvis fordi biosaften i bambusen gir næring til soppen. All fersk "ved" vil reagere på livet under vann på samme måte, næringen i det får sopp og slimsopp til å stortrives. Treverk må være naturlig utvasket av vær og vind og helt, helt tørt. Eventuell bambus må også være ulakkert!

Du får tenke videre og se om du finner på noe kreativt
Forresten; husk at du kan lime sammen dekorasjoner selv av stein, hvis du passer på å bruke akvariesilikon (trygt for fisk!). Kanskje du kunne laget ditt eget "slott" på en måte? Huler av stein limt på samme måte osv.

Det aller beste hadde kanskje vært å bruke Orca undervannslim istedenfor silikon, men jeg vet dessverre ikke om noen norske nettbutikker som selger det lenger. Den som hadde det, er nedlagt. Men man får tak i det undervannslimet på den danske Tropefisk-nettbutikken iallefall.
helt dødt og ikke lakkert er notert. Vil absolutt ikke gjøre noe som er farlig for fiskene...
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap