Problem med planter

Hei

Rimelig fersk på dette området, men !

Startet opp et 240 L akvarium for et par dager siden.

På lørdag satte jeg oppi en slik sverdplanter, og nå har den fått fullt av svarte prikker under bladene.

Hva er dette, hvordan blir man kvitt? Trenger planten mindre lys? Den sto i det ene hjørne..
Prikker under bladene? Det får meg til å tenke på sporene som javabregnene får. Du er sikker på at det er en sverdbregne og ikke en javabregne eller windeløv du har?
Tenker det samme som Astrid, "sverdplanten" er kanskje ikke en sverdplante, men en javabregne istedet? Javabregnen formerer seg ved å danne brune sporer under bladene. Det er ikke noe farlig, og ikke noe du skal fjerne. Det er slik naturen er Og nei, det er ikke noe du kan gjøre for å stoppe planten i å gjøre det
Okay, begynte og lure på om planten reagerte med vannet, siden det er nyoppstartet. Har ingen fisker, bare steiner og planter =)

Litt usikker, bare det korekte navne på planten hjemme. Men lignet på begge av dem du listet opp. Syns bare det så noe merkelig ut.

Vil det gå vekk, eller vil planten se "skitten" ut for alltid?
Som jeg svarte på ovenfor....
Det er stor forskjell på sverdplanter og javabregner. De har vidt forskjellige rotsystemer og tar opp næring på forskjellig måte. Dersom du har tatt feil her vil ikke planten trives. Sverdplanter har et "vanlig" rotsystem og skal plantes ned i bunnlaget etter at potte og innpakkingsmateriale er fjernet så skånsomt som mulig for å ikke skade røttene. Du bør også gi de næring i form av tablett som du stikker inn ved roten. Javabregnen har en rot formet som en slags vannrett stokk som bladene kommer opp fra. Denne skal ikke settes ned i bunnlaget, men på en rot, stein eller lignende så røttene er i vannet. Mona har skrevet litt om hvordan du kan gjøre dette.
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap