Hjelp!

jaaaaa... da var jeg også her gitt..

er litt rådløs og fullstendig grønn på fisk, så håper noen kan hjelpe meg..

før sommerferien tok jeg med meg en enslig stakkar fisk (Puntius tetrazona )tigerbarbe hjem fra den sikre død i akvariet
i barnehagen hvor jeg jobber.den stod i et akvarium overgrodd av alger uten en eneste plante eller annet liv. hadde ingen
annen mulighet enn en gullfiskbolle, så fikk kjøpt meg en plante
som vissnok produserte nok co2 til at den stakkaren skulle overleve ferieukene ivertfall. noen kopper vann skiftet jeg
nermest dagelig. vi ble faktisk glade i
den lille tassen så bestemte oss for å kjøpe akvarium. en liten sak på 30 liter, med pumpe og lys.. det fikk stå i nesten
to uker med planter før jeg idag var innom
dyrebutikken for å kjøpe "doffen" som han nå heter en liten venn. sa hvilken fisk jeg hadde og ble anbefalt div. valget
falt på to små sånne algespiserisker(de hadde ikke
eplesnegler som jeg egentlig villa ha) og to andre fisker. -av samme rase, en helt kritthvit og en kullsvart. den svarte
(hannen tror jeg) har ganske stor flott halefinne og
tynne andre finner(det har den hvite også).

etter tilvenning fikk alle sammen slippe fri i akvariet og doffen ble vill av begeistrig. han gikk ifra lysegrå til
klart
svarte striper og sterkt orange finner på 5 minutterdet så ut som om han storkoste seg.. men så... så ble han tøff
kan dere tro.. begynte å nappe og bite i de andre, så jeg
måtte inn og google litt og da ser jeg at de blir kalt finnebitere...


ble jo helt fortvilet, har ikke mye lyst til å våkne opp imorgen med to fisker som dupper i vannoverflaten med oppspiste
finner.. så jeg... uff, ikke le nå.. jeg fant en glassmugge og fanget doffen i den, tredde over en nylonstrømpe og
sank han ned igjen i akvariet(i sitt eget lille, ganske store
fengsel)..
men så.... så ble han grå igjen nesten med en gang...? og etter enda ti minutters tid ble han litt mørkere i stripene igjen.

hva gjør jeg??
hvorfor blir doffen grå?
hvile andre fisk kan jeg ha i en 30liter sammen med doffen?
hvor kan jeg få solgt de flotte fiskene jeg kjøpte idag? (vil jo ikke selge dem da men..)
kan jeg kjøpe flere(3 til kanskje) tigerbarber for å lage en liten stim?- er det plass til det i den lille 30literen?

Velkommen som akvarist!

Dessverre så må jeg komme med litt dårlige nyheter til deg er jeg redd. Heldigvis så har du stukket innom akvaforum før ting har gått helt skeis

Først og fremst så gjelder det innkjøring av akvarium. Vanligvis trenger ett filter rundt 4 uker for å være innkjørt og klart for fisk. Etter den tid må man være forsiktig å sette inn bare noen få fisk i gangen. Her og her kan du lese litt mer om akkurat den prosessen.

Løsningen er å skifte ut en del av vannet hver dag. I en tredveliter rundt en bøtte ihvertfall. Helst bør du få tak i en nitritt-test også slik at du kan følge med når prosessen i filteret har kommet i gang.

Dessverre så er tredve liter et temmelig lite akvarium. Tigerbarbene vil helst gå i stim og bør ha et akvarium på rundt 100 liter. I tillegg så er de nappete av seg og man bør derfor velge samboere med omhu.

Siden du fortalte på butikken hva slags fisk du hadde og størrelse på akvariet så vil jeg si at du har krav på å få levere tilbake fiskene du har kjøpt. Det er også en god idè med tanke på at filteret ikke er kjørt inn enda. Om du ikke har lyst til å kjøpe et større akvarium til tigerbarben så kan du legge den ut til salgs under Rubrikk her i forumet. Skriv gjerne at du vil at de som overtar den har en stim med kamerater til den.

Det finnes en del fine fisker som kan holdes i en 30 liter, men les om de her i fiskebasen først slik at du vet hva som kreves for å holde de forskjellige artene. Selv så ville jeg hatt en enkelt kampfisk i en 30-liter, muligens med selskap av noen snegler, eller kanskje en liten stim med killi

Mange fisker skifter farger som et tegn på trivsel, mistrivsel eller redsel. Man lærer seg etterhvert hva de forskjellige fargene og mønstrene står for.

Til sist vil jeg gi deg EN STØR HONNØR for at du tok ansvar og reddet tigerbarben fra den sikre død i det vanskjøttede akvariet. Det er så altfor få som bryr seg, spesielt når det bare gjelder en fisk.
heisann.

og tusen tusen takk for flott svar .

ang innkjøringen av akvariet var jeg obs på de 4 ukene som akvariet burde stå. men så syntes jeg så synd på doffen som stod i en liten gullfiskbolle, så etter mye fram og tilbake fant jeg ut at det var best å ta sjangsen på å få han over i det nye akvariet. heldigvis gikk akurat det veldig greit.

må allerede si at jeg angrer på at jeg ikke kjøpte 60 literen som jeg vurderte, men akkurat da skulle jeg jo bare redde han og så ikke helt hva jeg skulle med et så stort akvarium, men der tok jeg feil, jeg er helt forelsket i akvariet mitt og skulle ønske det var så mye større.

må nok legge ut en annonse her ja, for ser jo at han trives med selskap. selvom vi har blitt så glag i den lille saken og egentlig ikke vil gi han bort før de andre nye. men tror kanskje det er det beste ? eller hva syntes du/dere?

om noen i området har en stim kan dere få han gratis... om jeg bli av med han da..uff, lille doffen...

hvordan sender man en fisk??? går det an??? viss man kjøper eller selger fra andre plasser i landet tenker jeg..

tusen takk igjen "tante astrid" for veldig flott svar til en totalt nybegynner(som allerede har lyst på større akvarium,hehe)
Inaktiv bruker
Velkommen til AF og nye hobby! (?)

Kan du ikke be om å få ta karet fra barnehagen med hjem til deg? Det er sikkert bare litt algeskraping og noen planter som skal til for at karet skal bli så godt som nytt. Ut i fra det du beskriver virker det ikke som om noen tok seg av akvariet i barnehagen, og da kan jo du få det? Så kan du beholde doffen, og kanskje kjøpe flere tigerbarber.
Du sier du er blitt glad i akvariet.. (muligens et symptom på begynnende litersyke, hehe) Da ser jeg ingen grunn til at du skal kvitte deg med både doffen og de nye fiskene Du burde kanskje gå tilbake med fiskene du kjøpte da, siden doffen napper finnene deres, men doffen kan vel få det fint med noen flere tigerbarber i barnehage-karet, hvis du får det hjem?
Eller så kan du kjøpe et eget kar? Du finner sikkert noe billig her inne.

Lykke til videre!
Kjekt å lese om ditt redningsforsøk. Minner litt om meg selv, har omplassert mange fisker de siste årene. Fikk blandt annet en tigerbarbe en gang som gikk alene, den var skikkelig rar! Da den kom hjem til meg til større akvarium (med friskt vann..) svømte den rundt og rundt og rundt på en skikkelig pussig måte, kunne se ut som den ble glad for å si det sånn. Jeg endte opp med å kjøpe flere slik at den skulle få en stim å kose seg med, men det gikk ikke helt slik. Siden alle de andre kom fra samme kar hadde de kanskje etablert en hakkeorden fra før, og da den ene ble satt sammen med resten så måtte den muligens kjempe med alle de andre for å finne sin plass. Den døde kort tid etter. Det var takken, tenkte jeg! Jeg solgte eller ga bort de andre tigerbarbene etter en stund for de var noen ugangskråker.

Det kan jo hende at Doffen nappet de andre for å etablere rang og at det ville blitt bedre om de fikk finne ut av det, men i et så lite akvarie blir det for liten plass for de svakeste til å svømme unna og gjemme seg for å få en pause.

Synes forslaget til Bodil var bra. Håper du får med deg akvariet fra barnehagen.

Lykke til med Doffen og gjengen, håper vi får en akvaholiker til på laget.
hehe, er nok en begynnende litersyke ja, sitter og ser på finn.no allerede og mannen ser rart på meg og lurer på om jeg har blitt gal,hehe.
doffen rømte idag fra miniakvariet hans, jeg må få lagt ut et bilde av det, det ser helt fjernt ut med et akvarium inni akvariumet. kanskje jeg skal prøve å slippe han ut litt til og se om den rang-greiene blir litt bedre. de skulle ha nok planter å gjemme seg i, og beholder jeg miniakvariet så har de enda en plass å gjemme seg om han blir veldig nappete.
det er kanskje noe i det med en stim fra butikken, de har allerede en rang og da er det kanskje kjære doffen som blir nappe-offer, og DET vil jeg jo ikke..

ang det akvariet i barnehagen så skal de bruke det til et pinnedyr.. så det får jeg desverre ikke overta. men blir nok ikke så altfor lenge til jeg får meg et større et skal man se

fikk forresten kjøpt meg to eplesnegler idag bare sånn for å si det for jeg er så stolt

takk igjen folkens, og ja, dere har nok fått en akvariholliker med på laget.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap