Filterrekkefølge

Føler meg skikkelig dum her nå, men er det blå- filteret som skal nederst? Har kjøpt startpakke fra Juwel brukt, og jeg burde nok hatt bruksanvisning...
Ifølge bildene på juwel-aquarium så ja, men jeg kan ikke si noe sikkert da jeg aldri har hatt slikt filter.
De groveste filtrene nederst. I Juwel-filtrene varierer standard-oppsettet etter størrelsen på filteret (hvor mange forskjellige svamper det er plass til), men et vanlig oppsett er:

* Plastrist.
* Grov blåsvamp.
* Enda en grov blåsvamp.
* Plastrist.
* Fin blåsvamp.
* Filtervatt.
* Pumpehus.
det er med et blått, et grønt og et svart filter, og filtervatt. Det svarte er muligens et kullfilter... Har satt det opp slik, men om dette er feil, blir jeg glad for rettleding!!!
jeg har blitt lært at kullfilteret skal bort.Tar gjerne imot innspill på dette
Det skal ikke brukes med mindre man har en spesiell grunn til det.
Det svarte skal brukes når man medesinerer. Har du både en grov og en fin blå svamp? Jeg hadde byttet det svarte filtrert med det du manglet av de 2 eller en grov hvis du har begge. Enten det eller bare droppet det svarte, da trekker pumpa vann og lettere igjennom filtrene. Hvis du bytter så kjøper du en svamp i tilsvaende størrelse.

vet noem om det er noe hold i den påstanden under?

To sum up: the more slowly the water flows through the filter, the more effective the cleaning. Optimum circulation only occurs as a result of large cleaning intervals. Vigorous water movement and aeration damage plant growth.
har et grønt og et blått. det grønne kljennes grovere ut enn det blå... Bør jeg kjøpe flere? Evt hvilken type? Tok ut igjen det svarte...

Kjøpe et grovt til?
Jeg her hatt ett sånt filter og jeg vet at det blå skal nederst, så den grønne, så den svarte og så filtervatten på toppen. Den grønne skal være grovere enn den blå. Det svarte kan godt være i hele ti'a.
Vet ikke om det hjelper med håndboken på Juwel innvendig filter. Dog ville jeg byttet ut den sorte kullfiltersvampen med en grov blå da kullfilter som nevnt tidligere i tråden er for å fjerne rester av medisinering ol. og er bruk og kast siden aktivt kull ikke kan regenereres, men begynner å slippe ut igjen skiten når kullet er mettet. Da gjør den mer skade enn nytte.
Plussmedlem
juventus
Det svarte skal brukes når man medesinerer.

Nei, det bør du ikke gjøre. Da blir ikke medisinen effektiv.
Kullfilter kan brukes etter du er ferdig med kuren/medisineringen.
Det har du helt rett i, den skal brukes etter. Er lenge siden jeg sjekket det med filtrene selv.

Jeg har en grov (blå), en fin(blå) og en grønn i mitt akvarie. Rekefølge husker jeg ikke.

Tror jeg ville kjøpt et grovt blått for å skifte med den svarte.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap