Mystisk forsvinning av tetra.

I løpet av 3 dager har jeg mistet 16 kardinaltetra. Vi trodde det var den røde mangrove krabba, men så tok vi ut den, og i natt forsvant resten. Eneste jeg har igjen er en liten reke, to maller, en opp ned malle og en panser malle. Ingen av de er åpenlyste syndere.Er det noen som har opplevd noe lignende? er det en synder jeg har oversett?
Tetra er generelt er utmerkede hoppere, kanskje de kan ha hoppet ut? Har du sett om det ligger noen fisk bak akvariet på gulvet eller lignende?
Navn på de mallene er?
Og hvor lenge har akvariet vært oppsatt?
Hvis de er sporløst forsvunnet kan det hende at de er blitt spist hvis du har f.eks en malle med litt størrelse på. Jeg fikk en gang ei sjokolademalle på ca 20 cm. Jeg leste i akvarieleksikonet om den og der sto det at den var "fredelig" og at den kunne gå i selskapskar... Fersk som jeg var lot jeg den komme opp i karet. Etter hvert begynte det å mangle mistenkelig mange kardinaltetraer. Det viste seg at den spiste disse som drops! Fant heldigvis et godt hjem til den, men det gikk med en stor stim kardinaler.
Har lett, men det er ingen tetra rundt akvariet på gulvet. har egentlig ikke noe og hoppe ut av heller. merkelig.
Navnet på mallene har jeg faktisk ikke, finner de ikke i fiskebasen heller.( kan hende jeg ikke ser de i fiske basen) Kan vel kanskje kalles relativt fersk i akvariedrift, men har hatt akvariet i 4 år snart. Det er helt vanlige maller som man får kjøpt på dyrebutikken, ligner litt på blå antenne malle, men uten den blå og prikkene. Det er litt str på de, men de er aldri ute av hulene sine. Har lest om de og det står de er fredlige, men det kan jo selvfølgelig skje med i mørket enn det jeg vet om. Og reka er en vennlig vifte reke.
Kanskje et dumt forslag, men hvis du har innebygget lysarmatur, ta en titt oppi der? Har luket vekk både neon og øksefisk fra lysarmaturet fordi jeg har et bittelite hull i dekkglasset :
Nå har jeg sjekket der også. Og ingen fisk. Blir litt skeptisk på og bruke penger på ny fisk når jeg ikke vet hva som skjer. Er kjedelig og handle fisk for 400kr som blir mat for ett eller annet. Det er 180l så de hadde god nok plass.
Vi kan ikke få litt bilder av de mallene dine?
Ellers så får du bare sette opp et kamera :o
Der er to Ancistrus, en på ca. 13cm, og en på 9-10cm. også er det en metallpansermalle. Jeg har også en opp ned malle som ikke hadde noe annet navn på dyrebutikken. den er vel en 10cm, med lange barter. Den svømmer bare opp ned. De har aldri spist fisk før, så syns det er så rart om de plutselig spiser tetra nå.
Noe som kan ligne på denne? Ryggsvømmeren altså.
Nei nei, helt svart. Det skulle jeg ha skrvet i det forje innlegget. finner ingenting som ligner. Den er skikkelig rar. kjempe redd for lys, bor i en krukke. Og er aldri ute og spiser. Men svær det blir den.
Haha, så artig. Jeg har eid en HELT maken fisk som du beskriver her :p
Og da er spørsmålet om du har fått deg en Labeo? For da er nemlig svaret ganske åpenbart...

denne
Min labeo lignet ikke så veldig på de som er avbildet i basen. Men min svømte bare på ryggen,og vokste noe enormt. Den vokste godt ut av akvariet.
Helt sort, meget sky, og svømte bare opp ned.

Den var søt som liten, plaget ingen, og holdt seg for det meste inne i hulen sin.
Så ble den plutselig stor, og tok kverken på hele fiskebestanden min.
Sto og så på at den slukte en molly levende. Siden tok den alle tetraene og gyppyene. Ålene behandlet han som spagetti :p

Overraskende mange finner ut at de har endt opp med en slik Labeo...
Ikke rart at den blir kalt black shark på engelsk...
Hm da har vi nok svaret der. den ligner ikke på den labeoen i basen. Men alle er jo ikke like. da er det bare og bli kvitt denne monster fisken. Den gikk godt sammen med de svære scalarene og gullfiskene jeg ga bort, men tenkte aldri at jeg skulle sende med den fredelige opp ned fisken jeg hadde. Som var ferdelig til jeg skaffet mindre fisk!
Ryggsvømmermalle-slekten Synodontis er stor. Se bare på alle de som finnes på denne listen. Og ikke alle har prikker, de finnes med flere farger og mønstere.
Tilfeldig bekjentskap
© Berit Larsen
Reklame for plussmedlemskap