Hva er dette?

Jeg skulle vaske/skylle filteret for det har kommet en del planter oppi pumpa.
Siden jeg da har fått noe yngel i karret, bestemte jeg meg for å helde innholde oppi en hvit bolle for å se om det var noen inne der som hadde overlevd.

Men det som møter meg er 2 små, da mener jeg kanskje 3mm lange røde "mark". De svømte til der det var mørkt.

Hva er det?
Er de farlig for fisken?
Noe jeg må kvitte meg med?
har lest gjennom, men jeg mater ikke med noe mygglarver, og det eneste som er hentet fra naturen er konkyler som er kokt i 5 timer og kokosnøtter fra butikken som er kokt i 6 timer....

Så hvor kommer de da fra?
kan det være rød myglarve?
hvordan skal de klare å komme seg dit da?
Tessan
Så hvor kommer de da fra?

Planarier dukker jo opp overalt i akvarier. Det er ikke noe du har "hentet inn" og satt i karet som er årsaken. Kanskje kom de inn via drikkevannet, kanskje via akvarieplanter eller fisk.

Det finnes mange typer planarier, så jeg vil gjette på at de "markene" du fant er en rødlig type av dem.
Gjør et søk på ordet planarier her på forumet, så finner du hundrevis av treff, og blant de må det garantert finnes svar

Siden du fant dem i filteret, så vil jeg anta at det ikke er en fiskeskadelig type planarier. Hadde de vært farlig for fisken, ville de ikke bodd i filteret men forlengst befunnet seg inni eller utenpå fiskene dine.
Tilfeldig bekjentskap
© Aslak Evang
Reklame for plussmedlemskap