Røtter i akvariet.? hvordan?

jeg har nett vært hjemme hos mamma og funnet meg noen gamle røtter som hun har hatt liggende i mange år.
tror de opprinnelig er hentet ved stranda(saltvann altså)
regner med de må kokes siden de er så gamle, og at jeg er litt usikker på hvor de kommer fra..

så, hvor lenge skal de kokes??
kan de tørke og ligge litt før de kommer i akvarium, eller må de oppi før de tørker?

jeg har ferskvannsakvarie..

takk for svar

anne kristin
tørre røtter, flyter, så koking er en av måtene som kan benyttes for at de skal trekke til seg vann kjappere,samt at man dreper evt bakterier på treverket.

en annen måte er å legge de i en balje med vann og la de trekke vann til de synker og skifte vann inn i mellom så man får bort missfarging etc..

eller om man er virkelig lat så kjøper man ferdige røtter fra butikk
thanks, da koker jeg dem altså til de synker i gryta?

Letteste er å legge de i en balje. Noen røtter flyter i flere dager opptil en uke. Kjipt å koke så lenge
Geiren
Letteste er å legge de i en balje. Noen røtter flyter i flere dager opptil en uke. Kjipt å koke så lenge ;)



du trenger ikke å koke den mere en et par timer, så la den kjøle seg ned,. husk at treverk holder på varmen en stund så legg den i en balje med kaldt vann..

legegr du den i en balje, for intrekking , kan det lett ta flere uker, før den synker, dessuten kan treverket innholde en del garvesyrer og rester etter kvae så varmebehandling er en god ting til å få ut en del av dette,.

)
Inaktiv bruker
Hei!

Er endel tråder om dette allerede...

Her

Sitat fra Tante Astrid:

"Det kommer nok litt an på typen røtter. Noen er harde i veden og kan fungere i akvariet. Bøke- og eikerøtter inneholder garvesyre og kan også brukes. Ser også at enkelte med hell har brukt einerøtter i karene. Selv har jeg røtter fra et prydtre, blodrips, i asia-karet mitt. Er du usikker på om røttene egner seg så er det kanskje like greit å kjøpe de i butikk. Vær obs på at også butikk-kjøpte røtter kan gi farge i vannet."
takk takk for svar fikk ikke plass i gryta så da ble det enkelt da,hehe. oppi bøtta med dem
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap