Det kommer plutselig bobler ut av vår innvendig pumpe :s

Det er en slik pumpe:
http://grandprixnorge.com/product_info.php/cPath/283_297_376/products_id/3691?osCsid=0615eea92c6c0f351147689104399580

Ferplast BluWave 07, Den har godt fint tidligere, men nå kommer det plutselig masse masse små bobler ut fra hvor vannet skal komme, etter 4-5 uker :S.
Jeg har tatt ut siste svampen og skylt rent røret hvor vannet kommer ut og pumpen med rotoren, det hjalp i et par min, så ble det masse små bobler igjen bare, virker ikke som det kommer like mye vann ut heller nå.

Noen tips?

EDIT:
et innvendig bilde:
http://www.equinecaninefeline.com/catalog/images/bluwaveinfo2.jpg
Der det står nummer 5 på bilde til høyre er hele svampen tatt ut og pumpen som vi kan se på bilde, rensket dette før satte oppi, men som sakt enda samme problem.
De fleste invendige pumper har muligheten til å plukke opp luft og blande den inn i vann strålen, dermed fungere tilsette vannet ekstra ogsygen. Hvis du trykke pumpen lenger ned i akvariet, eller fyller på et par cm med vann, slutter den å boble?
Du kan også prøve å snu den opp ned under vann mens den kjører, i tillfelle det fins noen luft bobler inni pumpen etter f.eks vann skifte.
Kom hjem etter ferie i går fylte på tja 5-10 liter med vann, fordi noe hadde fordampet, pumpen kjørte helt fint igår, mens i dag har den som sakt begynt å boble, det kommer lyder som minner om når du har sugerør i et papp kopp og du suger de siste restene nede i bunnen :S. Høres nesten ut som den suger 50 luft 50 vann 50/50 altså, men den står midt i mellom "min" og "maks" indikatoren. Jeg har tatt ut både esken med hvite stenene og en ekse med plastballer og tatt hånden nedi for å lete etter blokkeringer + jeg har sjekket at rillene ikke er tette, dette er de ikke. Likevell er det bobler og mindre strøm ut av den :S. Og den rarer litt lave lyden som om det skulle vært mye luft som ble pumpet.
Høres ut som du ikke har filteret langt nok under vann. Stapp hele skiten langt ned i vannet; da bør luftboblene gi seg?
Er det så lurt da? Er vell en grunn for det er "min" og "MAKS" merke på pumpa?

Og som jeg sa: Vi har vært borte på grunn av ferie i en ukes tid, når vi kom hjem så manglet det litt vann, jeg fylte sikkert på med 5-10 liter på grunn av vann hadde dampet bort, pumpen kjørte helt normalt når det var mindre vann, det var vell nesten under "min" grensen, så virker rart at med mer vann og til og med ca. midt på "min" og "maks" merke, så er det plutselig ikke nok vann.

Men kan jo prøve, men er det så lurt siden det er en maks grense merkert på pumpen?
Hva slags filterpumpe for akvarium er egentlig dette, som har et "maks" merke på? Alle filterpumper (innvendige altså) skal da kunne dyttes helt under vann om man ønsker det. Ellers står de jo der og suger luft hele tiden og spruter ut luftbobler. Personlig finner jeg sånne bobler forstyrrende og unødvendig mye lyd, så jeg dytter alltid pumpene såpass under at de ikke får suge luft.

PS! Jeg ser du har nevnt øverst hvilken pumpe det er, men jeg har ingen erfaring med Ferplast som merke.
Tipper der er et max merke for maximal ytelse eller noe slikt. Alt som er laget for å bruke i akvarium må da være 100% vanntett. Og motor og slikt ser ut til å ligge nederst uansett på denne, så den er under vann.
Dersom max merke ligger over vann nå, tipper jeg du har fått luft i toppen av pumpen. Prøv å demontere og monter sammen pumpen igjen mens den er under vann. Med ledningen frakoblet stikkontakten...
Eller er dette umulig? Er pumpen festet med silikon i karet? Ta da av toppen på den, fyll på mer vann i karet, og sett på lokket igjen slik at hele pumpen er under vann.
Vil jo tro den er vanntett ja...
Er varmekolbe også oppi.
Er litt vanskelig og demontere pumpen det er en ledning i fra pumpen og en fra varmekoblen (varmekolben hengerfast) som går opp til akvariums topp dekslet og inn der, fordi at alt hører til akvariumet så på toppen av akvariumet har du et lokk du vipper opp og her er bryteren til pumpe og varmekoble + lys styring.
Bilde er hentet fra egen tråd, så alle rettigheter har jeg gitt meg selv til å ta det med her .
[External Image]
Men for all del kan jo prøve å dytte hele kassa nedi, den henger bare fast via 2 sugekobber bakpå seg.
http://www.equinecaninefeline.com/catalog/images/bluwaveinfo2.jpg
Den med 05 er nestne lik vår bare litt større vår (07) Der hvor dere ser den røde pilen øverst ( er 2 rille også som innsug) Der ser du 2 hvite streker, ned nederste er jo "min" og den øverste er "maks" Vet ikke om dette har noe med den øverste innsuget der?
Får er jo som noen sa her rart med innvendig pumpe med slik grense merkert, alle våre andre innvendig pumper er jo alltids helt under vann.
Den bryteren og timer ser ikke særlig vanntett ut.
Hva skjer hvis du fyller akvariet opp til over max streken? Fare for vann i toppen der? Hvis ikke, prøv det, kanskje det tvinger luften ut.
En annen ting du kan prøve er å holde en finger foran utblåsningen, dermed strupe pumpen. Vet dette gjøres ofte i industri for å få ut luft fra pumper. Men da med litt større pumper og ventiler foran.
Ehhh,
Altså det du ser på bilde er innfelt i lokket på akvariumet. Så det er ikke i nærheten av vann, på andre siden henger liksom lyskoblene. MEN det går to ledninger fra filteret (En fra selve pumpen og en til en fast limt varmekoble inni pumpen. ut ifra filteret og opp i topp loket, så jeg vil bare frem til at det er vanskelig å få løs filteret siden den er liksom på en måte integrert i akvariumet.
Ledningene forsvinner inn i loket, og sikkert festet til dette styringpanelet på lokket, som som sakt henger fast i lokket( heldekkende med hengsler på baksiden), lokke på akvariumet kan løftes 90 grader opp / slik det står lodrett oppover.
ah, ok. Trodde for et øyeblikk at pumpen din var fastmontert i armaturen.
Men skal prøve å stappe filteret litt lenger ned.
Enda et mysterium da, siden det har blitt kjørt med samme vannmengde og stått i samme høyde i 4 uker uten at noe slikt har skjedd.
Putta den ned jeg, virker til å fungrere faktisk, hele pumpen ble jo full av vann nå da, før så var kanskje 30% av pumpens innhold overvann, bare inni vell og merke, vist du tømte vann ned i pumpen til den ble full ved å ta av lokket, så forsvant alt du tømte oppi på et par sekunder :S aner ikke hvorfor og hvor det ble av så fort, men nå ligger alt nede i vann, og pumpen kjører med vann over "maks" merke, men virker til å gå greit da .

Så takk for hjelpen.

Fikk jeg renset større deler av den da, jaja ingen skade det.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap