Damsnegler? hva gjør jeg?

Har et akvarium under innkjøring, og i går plantet jeg inn en anubis. I dag er det 3 snegler i akvariet. Tror det er vanlige damsnegler. De sklir over glasset og spiser alger (tror jeg). Skal jeg bare la dem være der, eller bør jeg fjerne dem før de rekker å bli mange?
Inaktiv bruker
Det er alt etter hva du vil selv. Personlig ville jeg ikke ha fjernet dem! Synes dette er den mere pene varianten av "pestsneglen"...
Syns du burde ta de ut, for hvis du først finner ut at du ikke vil ha de lenger så er det mildt sagt ikke så lett å få dem ut igjen...
Inaktiv bruker
CoryCory
Syns du burde ta de ut, for hvis du først finner ut at du ikke vil ha de lenger så er det mildt sagt ikke så lett å få dem ut igjen...


Kan love deg at det ikke hjelper å plukke ut de tre. Vil nok uansett være flere rundt om. Ser du 1 i akvariet ditt, har du 100. Ser du 10 i akvariet ditt, har du 1000.

Hm... Tror nok jeg velger å ta dem ut da... Hvis jeg finner dem igjen
sissimor
Hm... Tror nok jeg velger å ta dem ut da... Hvis jeg finner dem igjen ;)


Du finner nok ikke eggene deres, og det legger de OFTE, så selv om du gratulerer deg selv med å ha fjernet "alle" (om du finner dem igjen) så popper det nesten garantert frem flere senere.

Pestsnegler er så godt som umulig å unngå, før eller siden stifter de fleste akvarister bekjentskap med dem. Jeg spurte også om dette som nybegynner på forumet og i akvariehobbyen, og jeg trodde også jeg skulle greie å plukke vekk alle i starten. Det skrev jeg. Men fikk et tørt svar tilbake at "det greier du aldri, men du må gjerne prøve..."
De fikk rett Jeg har nå forlengst lært meg å leve med pestsnegler. Jeg slamsuger ut de jeg ser når jeg syns det er blitt mange i et kar, men ellers lever de der og gjør ingen skade. De spiser jo faktisk alger, råtne planterester og matrester. Sånn sett er de jo egentlig nyttige...

Mange kaster seg ut og kjøper sneglespisende fisker som de strengt tatt hverken har plass til eller stort nok kar til, alt for å bli kvitt det de mener er "grusomme" pestsnegler. Men for å ha det sagt; kjøp IKKE praktbotia! Det er det veldig mange bare svarer uten å tenke over plassen de krever. De passer kun i ganske store og romslige kar.

Det ER altså vanskelig å bli kvitt de pestsneglene med mindre man har noen virkelig aktive sneglespisende fisk i karet, eller jegersnegler (de jakter på og spiser alle andre snegler). Jegersnegler passer i alle akvariestørrelser og er et mye bedre alternativ enn svære praktbotia!
Jegersnegler formerer seg ganske sakte, føder en og en levende liten snegle-unge, og de er derfor veldig lette å begrense antallet på. De du ikke vil ha av jegersnegler, kan du selge for 15-20 kroner stykket her på forumet
En annen fisk som er sneglespiser er en ciklide som heter egyptisk munnruger.

Det er alltid til enhver tid opptil flere personer som selger jegersnegler på rubrikkdelen av dette forumet. Sjekk der og finn en som enten kan sende til deg, eller som bor i kjørbar avstand fra deg. Den øverste selgeren på lista jeg fant, bor faktisk i Trondheim sånn som du
Tusen takk for langt og utfyllende svar Mona! Fant 3 snegler nå, og skal holde øynene åpne.

Har tenkt å ha sandsnegler og et par eplesnegler, vil jegersneglene spise disse også? Eller bare ungene kanskje? Helt grønn på dette med snegler jeg.....
Har aldri hatt jegersnegle selv, men har hørt om at noen mater dem med eplesnegler og jeg vet at de tar sandsnegler. Her er ett bilde av en jeger som spiser en eplesnegle...Så jeg tror at det ikke er så lurt å ha epler og jegere sammen.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap